Citat:
Ursprungligen postat av
enfindam
Jag är inte alls välbekant med Derren Brown, men av det lilla jag har sett så kan jag inte hitta någon annan förklaring.
Jag trodde det tidigare också faktiskt, av samma anledning.
Men har sett allt med Derren Brown flera gånger om. Gillar speciellt hans live-shower, i vilket det inte är lika lätt att fuska, klippa och redigera, så i dessa så är det övervägande magitricks i. Efter ha kollat om flera gånger och läst på nätet så har jag listat ut åtminstone 30% av alla tricksen han gör vilket ofta blandar in tankeläsning. Det är helt enkelt magitricks då när man förstår hur han gör så blir det plötsligt tråkigt.
Det är mystiken runt det och Derrens framföranden som gör det hela så intressant. En vanlig magiker som trollar fram saker ur hattar är tråkigt för man vet att det bara är ett trick, även om man inte vet hur han gör exakt. Däremot Mentalist-magi som Derren brown ihop med andra håller på med är magi under täckmantel att vara något mer (vilket det inte är).
Se serien Fenomen, där svenska mentalist-magiker tävlar. Många gjorde tankeläsningstrick som vissa går lista ut men andra helt förbluffande, precis som Derren brown och så kallade medier gör.