2014-02-20, 19:39
Medlem
TheHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag förstår inte hur du kan tro att Van Praagh fuskar. Det finns ju absolut ingenting som kan leda honom på rätt väg utom hans andekontakter som hjälper honom. Jag kan lägga upp hur många klipp som helst som visar på hans skicklighet och mediala begåvning.

Ungefär som alla klipp med Terry Evans, menar du?
Citera
2014-02-20, 21:50
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jag förstår inte hur du kan tro att Van Praagh fuskar. Det finns ju absolut ingenting som kan leda honom på rätt väg utom hans andekontakter som hjälper honom. Jag kan lägga upp hur många klipp som helst som visar på hans skicklighet och mediala begåvning.
Men hur kan då Derren Brown göra exakt samma sak utan några andekontakter?
För du tror väl inte att han läser tankar på riktigt (det erkänner till och med han att han inte gör).
Citera
2014-02-20, 22:02
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Men hur kan då Derren Brown göra exakt samma sak utan några andekontakter?
För du tror väl inte att han läser tankar på riktigt (det erkänner till och med han att han inte gör).
Det är klart att han läser tankar, hur skulle han annars få reda på vad människor tänker? Han får däremot inte kontakt med några andar och det är en väsentlig skillnad.
Citera
2014-02-20, 22:13
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Det är klart att han läser tankar, hur skulle han annars få reda på vad människor tänker? Han får däremot inte kontakt med några andar och det är en väsentlig skillnad.
Ok, därmed bugar jag ut ur den här debatten. Tack för ett gott skratt.
Citera
2014-02-20, 22:14
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Han säger sig självt bygga sin karriär på illusionen av tankeläsning med hjälp av olika tekniker. Men du tror alltså han luras med detta och faktiskt kan läsa tankar på riktigt?
Senast redigerad av Sweetiepie 2014-02-20 kl. 22:31.
Citera
2014-02-20, 22:16
Medlem
Citat:
Läser tankar???
Källor på att tankeläsning fungerar?
Citera
2014-02-20, 22:33
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Han säger sig självt bygga sin karriär på illusionen av tankeläsning med hjälp av olika tekniker. Men du tror alltså han luras med detta och faktiskt kan läsa tankar på riktigt?
Jag är inte alls välbekant med Derren Brown, men av det lilla jag har sett så kan jag inte hitta någon annan förklaring.
Citera
2014-02-20, 22:38
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:

OK - du trollar.

Trist eftersom jag någonstans trodde att du menade allvar i dina försök att försvara andeprat.
Citera
2014-02-20, 22:40
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Jag är inte alls välbekant med Derren Brown, men av det lilla jag har sett så kan jag inte hitta någon annan förklaring.
Jag trodde det tidigare också faktiskt, av samma anledning.

Men har sett allt med Derren Brown flera gånger om. Gillar speciellt hans live-shower, i vilket det inte är lika lätt att fuska, klippa och redigera, så i dessa så är det övervägande magitricks i. Efter ha kollat om flera gånger och läst på nätet så har jag listat ut åtminstone 30% av alla tricksen han gör vilket ofta blandar in tankeläsning. Det är helt enkelt magitricks då när man förstår hur han gör så blir det plötsligt tråkigt.

Det är mystiken runt det och Derrens framföranden som gör det hela så intressant. En vanlig magiker som trollar fram saker ur hattar är tråkigt för man vet att det bara är ett trick, även om man inte vet hur han gör exakt. Däremot Mentalist-magi som Derren brown ihop med andra håller på med är magi under täckmantel att vara något mer (vilket det inte är).

Se serien Fenomen, där svenska mentalist-magiker tävlar. Många gjorde tankeläsningstrick som vissa går lista ut men andra helt förbluffande, precis som Derren brown och så kallade medier gör.
Citera
2014-02-20, 22:42
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
OK - du trollar.

Trist eftersom jag någonstans trodde att du menade allvar i dina försök att försvara andeprat.
Trollar, varför skulle jag göra det? Jag har ju försvarat den andliga sidan ända sedan jag började skriva här.
Citera
2014-02-20, 23:53
Medlem
QCMAGs avatar
Citat:
Trollar, varför skulle jag göra det? Jag har ju försvarat den andliga sidan ända sedan jag började skriva här.

Ändå får du bevis på att en illusionist kan snacka tydligare med "andar" än "Det okändas medium". Är det verkligen så svårt att slita sig från sin kognitiva dissonans?
Citera
2014-02-21, 00:18
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QCMAG
Ändå får du bevis på att en illusionist kan snacka tydligare med "andar" än "Det okändas medium". Är det verkligen så svårt att slita sig från sin kognitiva dissonans?
Ponera att han utger sig för att vara en illusionist men i själva verket är en klärvoajant person som har förmåga att uppfatta det övernaturliga, vad vet vi om det, egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in