Citat:
Ursprungligen postat av fufuburn
Nej det är inte säkert. Kan ju vara så att intelligens hela tiden driver det här och alla andra tänkbara universum från minsta möjliga partiklarna?
Okej. För mig är inte intelligens något speciellt, och det står definitivt inte över orsak och verkan.
Citat:
Ja helt riktigt men, när jag ställer upp paradoxen så utgår jag ifrån det vi vet hittills. Något annat vore ologiskt. Däremot om något dyker upp så är det dags för en ny teori. Hittills så vet ingen säkert något, inte ens vad tid eller gravitation är, än mindre om dessa har varit likadana hela tiden.
Visst, man kan utgå från fakta som är lite osäkra, men inte när de är näst intill obefintligt säkra. Det finns inget som tyder på att detta är det enda universumet och inget som tyder på att sannolikheten skulle vara låg att det är det enda universumet, helt enkelt eftersom vi inte kan se utanför. Alltså kan sannolikheten lika gärna vara 100% som 10^-10 000%.
Man kan bygga teorier på hur lösa fakta som helst, men jag ser då ingen anledning att tro på dom.
Jag tycker att det är totalt onödigt att försöka räkna på sannolikhet för universums och livets skapelse. Jag förstår ärligt talat fortfarande inte hur du kan tycka att det är rimligt.
Citat:
Fram tills att man sett livet uppstå som en fristående process kan vi hävda att det bara uppstått en gång hittills. Precis som att vi kan hävda att mängden materia i vårat universum är konstant eftersom ingen hittills sett materia skapas och bli till.
Kan man? Om jag ser myror vandra på en stig, kan jag då hävda att myror endast vandrar på stigar, och inte bygger bon, svärmar och allt annat?
Sen är det väl ganska välkänt att materia kan förvandlas till energi och tvärtom? Hört talas om kärnkraft? Jag förstår inte vad du menar där.
Citat:
Ja och de är inte mindre sanna för det vilket var vad du efterfrågade.
Men då är det ju inte slump! Jag har aldrig ifrågasatt nån sorts sanning, vad fick du det ifrån? Frågan var om slump är möjligt, men om allt har en orsak, då finns ju inte slumpen.
Citat:
Det enda som gör att du inte kan spalta upp och bena ut allt det där är slumpen som medspelare. Fanns det inte slump (vilken jag tror är styrd av Gud men det är en annan historia) så skulle vi lätt och ledigt kunna beskriva det mesta med nuvarande inkompletta matematiska verktyg. Eftersom det inte går så kan inte orsak/verkan vara en fungerande fullständig teori eller modell för att beskriva verkligheten, men väl en del av en sådan modell.
Jag förstår fortfarande inte varför det inte skulle fungera. Bara för att allt har en orsak betyder ju inte det att vi kan räkna ut alla orsaker.