Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Motfrågan blir då: Hur öppen är du för att den finns? Eller: Hur öppen är du för att vetenskapen har fel i vissa bevisningar?
Jag är öppen för det mesta om det kan beläggas empiriskt och inte enbart är tro.
Citat:
Mitt svar är naturligtvis att eftersom jag har bevis vet jag att andevärlden finns men att det finns många oklarheter angående den.
Det kallas tro.
Citat:
Precis som förmodligen både ditt och mitt svar ang vetenskapen är: vetenskapens bevis är i mångt faktiska, konkreta, ovedersägliga bevis men det finns också bevis som inte stämmer. Så har historien lärt oss.
Absolut, även om det brukar dyka upp en brytningspunkt där teorier inte direkt omkullkastas utan snarare förfinas.
Citat:
Det som du och många här har svårt att anamma är att bevisföringen inte är det vesäntliga! Vi vet redan hur det förhåller sig med den saken.
Ja, du kan inte visa upp några och därför har du inga bevis.
Citat:
När forskning börjar så börjar den med tro och antaganden och logiskt resonemang. Precis som resonemanget vi har om andevärlden. Vi är inte i något bevisstadium för det ännu! Det viktiga är att förstå sannolikheten för det och möjligheten. DET är det centrala för oss alla just nu! Har du svårt att inse det kan jag bara beklaga.
Du menar nollhypotesen? Det första man gör är att testa den. Du menar alltså att vi inte ens har kommit till ett stadie där vi kan testa nollhypotesten men ändå talar du om bevis? Du talar alltså om tro - igen.
Det finns inte något sannolikhet att härleda ur det enkla faktum att du råkar tro på något.