2009-03-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Har jag ens använt Gud i mina argument?
Det var ett exempel. Tråden heter "Ateisternas barnsliga argument emot Gud".

Citat:
Om jag då säger att universum verkar ha rätt förutsättningar för liv, då är väl det ett faktum, då vi trots allt lever.
Formuleringen har betydelse! Att liv existerar i universum är känt. Men det är inte samma sak som "universum har rätt förutsättning för liv" vilket föreslår att liv förväntas existera (avsikt). Croaton försökte förklara att vi är anpassade till universum, inte universum för oss! Universum är alltså inte "skyldigt" att producera livsformer. Men om du hela tiden syftat på det förstnämnda, har jag ingenting att tillägga förutom att det skett ett missförstånd.
Citera
2009-03-25, 17:26
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Jag gillar inte ordet "finjusterat"
För jag anser inte att något har finsjusterats.
Snarare så handlar det om att naturlagarna klarar att frambinga liv när rätt förutsättningar råder.
När fel förutsättnigar råder verkar inte liv skapas.

Det är nog snarare så att de människor som i relation med sin omvärld definierat naturlagarna, är i sig själva liv utvecklade utefter de förutsättningar de lever i. Andra livsformer uppstår i andra miljöer. Bakterier har t.ex. en tendens att överleva där vi inte kan leva. Eftersom vi har utvecklats för just vår specifika miljö så är vi tyvärr ytterst begränsade för var vi kan leva och pågrund av förändringar är idag stora delar av vår födelseplanet obebolig.
Citera
2009-03-25, 19:14
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Visst är densiteten i sig förunderlig. Naturlagarna som tvingar vattnets beståndsdelar att fylla tex ett hål. Den form vatten har på jorden är så vitt jag vet ganska unik.

Undrar vad densiteten har med saken att göra?

Ytan på Jupiters måne Europa består uteslutande av vattenis. Mycket tyder på att uppvärmning till följd av de gravitationskrafter månen utsätts för när den cirkulerar Jupiter leder till att det finns ett helt hav av flytande vatten under isen.

På Mars har man sett både vattenis och väldigt troliga flytande utbrott av vatten.

Så nä, formen vatten har på jorden är på intet sätt unik. Flytande är bara en aggregationsform av vatten, vid rätt temperatur är den flytande.
Citera
2009-03-25, 19:49
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Undrar vad densiteten har med saken att göra?
Det undrar jag med, var trött när jag skrev inlägget.
Citat:
Ytan på Jupiters måne Europa består uteslutande av vattenis. Mycket tyder på att uppvärmning till följd av de gravitationskrafter månen utsätts för när den cirkulerar Jupiter leder till att det finns ett helt hav av flytande vatten under isen.

På Mars har man sett både vattenis och väldigt troliga flytande utbrott av vatten.

Så nä, formen vatten har på jorden är på intet sätt unik. Flytande är bara en aggregationsform av vatten, vid rätt temperatur är den flytande.
Okidoki.
Senast redigerad av SleepaZ 2009-03-25 kl. 19:51.
Citera
2009-03-25, 21:50
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Men om vattnet har format hålet, då sker det pga att naturlagarna tvingar "det som groppen är gjord av" att forma sig till en hål pga vattnets tryck.
När rätt förusättningar råder, kan vatten anta den form vi ser på vår planet. När dessa förusättningar år sådana, tvingar naturlagarna vattnets beståndsdelar att samlas så ett och ett hål kan skapas som ser exakt motsatt ut till vattnet.
Det är dock en sanning med modfikation, för rätt mängd vatten kan inte skapa en motsatt mängd som ett hål. Utan det krävs en utnötning av en stor mängd vatten för att skapa ett hål/gropp. Så det är en lång process som kräver en stor mängd vatten för att bilda en vattenpöl.
Så när du påstår att vattnet som som finns i vattenpölen är anpassat till just den pölen, så stämmer inte det. Det är en rad olika variabler som ligger till grund för att den pölen skall bildas. Oftast bildas pölar där vattensamlingar leder vattnet till en specifik plats. Tex en sluttning. Det sker en enorm vattenansamling på flera ton för att pressa bort jord,grus osv.
Analogin behandlar inte erosion. Det blir lite löjligt när du så uppenbart försöker bygga på med egna halmstrån när analogin är så lättförstådd och koncis...

Citat:
När förutsättningarna är dem som vi kan se här på jorden. Då kan naturlagarna frambringa liv.
I alla fall liv som vi kan definiera det än så länge. Sen är ju "rätt förutsättningar" ett ganska brett begrepp då vi vet om att liv kan existera/överleva i; 1)extrema nivåer radioaktivitet 2)temperaturer väl över 100 grader celsius och nära absoluta nollpunkten 3)miljöer helt utan solljus 4)väldigt högt och lågt atmosfäriskt tryck. Detta täcker upp väldigt många tänkbara miljöer...

Men i övrigt så är det ju precis detta som citatet från Douglas Adams adresserar. Förutsättningarna är inte anpassade för liv... liv (som vi känner till det) är anpassat efter förutsättningarna. Grattis och välkommen tillbaka på banan.
Citera
2009-03-25, 22:58
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
Åh nej, det gjorde jag absolut inte. Har förlorat ursprungskällan men det kan ha varit en användare här på FB eller i alla fall någon här som citerade "någon annan". Mitt minne vill dock göra gällande att min källa var väldigt mycket mer välformulerad än min omskrivning...

EDIT:
Men visst hade du rätt angående Douglas Adams!
Källa:
Douglas Adams' speech at Digital Biota 2 Cambridge U.K., September 1998

Haha, vad kul! Men hans sätt att sätta saker i sitt sammanhang var fenomenalt. Mitt citat i övrigt är av samma eminenta tänkare/komiker/författare.
Citera
2009-03-29, 22:31
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjau
Problemet med att tro på en gud är att frågan om vem som skapade guden, eller vart guden kommer ifrån alltid dyker upp om man antar att någon skapat jorden eller universum, eller för den delen människan.

Evolutionen kräver inte den förutsättningen.
Det går inte att utföra några säkra experiment eller test på att gud finns. Det går inte heller att få fram några belägg som tyder på det.
Evolutionen går att testa rent vetenskapligt.

Vem skapade energin?

Alltid funnits?

Helt rätt, detsamma med energikällan Gud!

GUD är EVIG, lika evig som energin!

Eftersom Gud även skapade Tiden, så kan Han ju givetvis själv inte vara skapad av någon annan, eftersom skapelser och förintelser endast sker här i den tidsbundna materiella världen och inte i den eviga andliga världen!

Gud är alltså evig och orsakslös (precis som vi själar, minigudar), eftersom allting tillhörande den evigt existerande andliga världen, andliga dimensionen, är oändligt, utan början eller slut!

På samma sätt som energin aldrig någonsin skapats (Energiprincipen), eftersom den är evig, så har aldrig heller själva energikällan, vår evigt energiske Gud, någonsin skapats!

DET RIKTIGT SKUMMA är att ateisterna aldrig ifrågasätter energins ursprung, utan endast hakar upp sig vid själva energikällans (Guds) ursprung...snacka om ologiskt!

http://www.youtube.com/watch?v=RQTALEIMRKY
http://www.youtube.com/watch?v=2g2kAN2SBRs
http://se.youtube.com/watch?v=Qsymb6UxWM0

Citera
2009-03-29, 22:49
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Det finns en del, de går under samlingsnamnet abiogenes. Varsågod och googla.

Myten om abiogenes och den prebiotiska tillvaron:

http://www.direct.ca/trinity/origin.html

Citera
2009-03-29, 22:50
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Myten om abiogenes och den prebiotiska tillvaron:

http://www.direct.ca/trinity/origin.html

Bra källa Förvånad att du inte angav bibeln som "källa".
Citera
2009-03-29, 22:59
Medlem
Anroras avatar
Död och återfödd, i och med att du tror på gud så borde du tro på satan.
Hur förklarar du hans närvaro?
Citera
2009-03-29, 23:01
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anrora
Död och återfödd, i och med att du tror på gud så borde du tro på satan.
Hur förklarar du hans närvaro?

Gud är Allsmäktig, alltså har Han ingen motpol!
Citera
2009-03-29, 23:08
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Gud är Allsmäktig, alltså har Han ingen motpol!
Vilken gud? Det finns tusentals.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in