2008-03-28, 17:32
Medlem
Det går inte att bevisa något som inte existerar... det är därför det kallas för "tro".
Citera
2008-03-28, 18:05
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Det går inte att bevisa något som inte existerar... det är därför det kallas för "tro".
Finns väl en hel del saker som går under den benämingen inom vetenskapen också.
"Higginspartikel" tex som man inte finner, men man tror att den finns.

Citat:
Det är lite knepigt att sätta fingret på vad exakt Higgspartikeln är, eftersom man ännu inte har bevisat att den verkligen finns där. Ändå bygger hela standardmodellen inom fysiken på den. Och finns den inte - ja, då skulle mycket av vår tids fysikforskning vara ganska värdelös

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32256&a=960765&lid=puff_960800&lpo s=lasMer
Senast redigerad av SleepaZ 2008-03-28 kl. 18:58.
Citera
2008-03-28, 18:26
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_Ingmar
det finns folk som lovar att om nån verkligen kan bevisa att övernaturliga saker som t.ex. gud så ska de få pengar.. varför har ingen fått pengarna än, ni som säjer att han finns?

är inte pengar intressant för troende?

om inte pengarna är intressant, varför inte bara bevisa gud för dessa, så skulle nog betydligt fler bli troende

http://www.randi.org/joom/challenge-info.html

http://www.humanisterna.se/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemi d=49

Ah, lite småroligt och vissa blir säkert provocerade, ser man det som ett liten smålustigt skämt/provokation så är det faktiskt lite roligt. Men att tro att Gud någonsin ska bevisas med premissen att det ska utgå ifrån en strikt vetenskaplig metod det är att hoppas för mycket, varav namnet tro.
Citera
2008-03-28, 18:30
Medlem
Nickeps avatar
Streethouse tillskriver du, angående hans synpunkter efter förnyad genomläsning av mina inlägg till honom:
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
...Dina iaktagelser som du beskriver ovan är till stor del korrekta, jag vill inte angripa någon personligen och talar rent generellt nu...
men det rör hans uppfattning om mina åsikter...med det "generella" kommer du ingen vart - om du ärligt håller dig till fakta - kommentera då:
__________________________________________________ ___________

Streethouse
...vi vet inte med vetenskaplig bevisning att om andar existerar så kan de ha ett liv utan början och slut. Naturligtvis låter det väldigt konstigt och jag förstår om du och många andra inte ser logiken i det hela.

Relevansen är att:
A: Om en andevärld existerar så finns det inga skäl till att tro att den inte skulle vara involverad i evolutionen.
B: Om en andevärld inte existerar så är det osannolikt att evolutionen fått vår värld att fungera på den komplexa nivå vi nått.

Nickep

Min uppfattning, som jag och andra framfört, är att han, angående kommunikation med andevärlden, postulerar något som saknar belägg annat än genom hans egen övertygelse. Han säger sig ha bevis men utan möjlighet att presentera för andra. För Streethouse har jag därför påpekat:

"Övriga debattörer, däribland jag, har förklarat t.ex. att dubbelsidig informationsöverföring mellan människan och din antagna andevärld inte kan beläggas så länge mätinstrument saknas som kan visa det verkliga innehållet i ett meddelande och som dessutom visar att bägge kommunikationsled sänt/uppfattat samma innehåll. Trots att du å ena sidan accepterar det fundamentala kravet för bevisföringen, vidhåller du "din andevärld" vara "bevisad" och att du för egen del har bevisen, som du inte kan förmedla utan hänvisar andra att själva anskaffa. Det är denna sensmoral som andras kritik över dina inlägg grundas på - inte oviljan att ta dina argument!"
__________________________________________________ _____________

Eftersom du Doxology uppenbarligen underkänner mitt synsätt - bör du (det hör till snyggheten i en debatt) kunna, med begränsning till övanstående två texter, förklara det felktiga i mitt resonemang och det korrekta i inläggen från Streethouse.
Citera
2008-03-28, 18:40
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Streethouse tillskriver du, angående hans synpunkter efter förnyad genomläsning av mina inlägg till honom:men det rör hans uppfattning om mina åsikter...med det "generella" kommer du ingen vart - om du ärligt håller dig till fakta - kommentera då:

Streethouse
...vi vet inte med vetenskaplig bevisning att om andar existerar så kan de ha ett liv utan början och slut. Naturligtvis låter det väldigt konstigt och jag förstår om du och många andra inte ser logiken i det hela.

Relevansen är att:
A: Om en andevärld existerar så finns det inga skäl till att tro att den inte skulle vara involverad i evolutionen.
B: Om en andevärld inte existerar så är det osannolikt att evolutionen fått vår värld att fungera på den komplexa nivå vi nått.

Nickep

Min uppfattning, som jag och andra framfört, är att han, angående kommunikation med andevärlden, postulerar något som saknar belägg annat än genom hans egen övertygelse. Han säger sig ha bevis men utan möjlighet att presentera för andra. För Streethouse har jag därför påpekat:

"Övriga debattörer, däribland jag, har förklarat t.ex. att dubbelsidig informationsöverföring mellan människan och din antagna andevärld inte kan beläggas så länge mätinstrument saknas som kan visa det verkliga innehållet i ett meddelande och som dessutom visar att bägge kommunikationsled sänt/uppfattat samma innehåll. Trots att du å ena sidan accepterar det fundamentala kravet för bevisföringen, vidhåller du "din andevärld" vara "bevisad" och att du för egen del har bevisen, som du inte kan förmedla utan hänvisar andra att själva anskaffa. Det är denna sensmoral som andras kritik över dina inlägg grundas på - inte oviljan att ta dina argument!"
__________________________________________________ _____________

Eftersom du Doxology uppenbarligen underkänner mitt synsätt - bör du (det hör till snyggheten i en debatt) kunna, med begränsning till övanstående två texter, förklara det felktiga i mitt resonemang och det korrekta i inläggen från Streethouse.

Bäste NickeP, du har alldeles rätt i det du säger. Mitt inlägg var taffligt skrivet och jag förstår att min mening tolkas som att jag syftade på din specifika debatt med Streethouse. Detta var inte min mening, det jag ville få fram var att jag ibland blir lite trött på inlägg där debattörer idiotförklarar den andra utan egentligen försöka få insikt i sin debattants syn på saker och ting. Detta är ett vanligt förekommande fenomen i nätdebatter, vilket är sorgligt. Jag förstår distinktionen du syftar på i ditt inlägg.

För mig är ett öppet sinne för alla former av livstolkningar väldigt intressanta, därför försöker jag att sätta mig in i argumenten och förstå, nödvändigtvis inte hålla med. Som jag nämnde är jag ingen anhängare av kommunikation med andar. Jag hoppas du förstår mig och vetskapen om att jag krypit till korset ger dig ödmjukhet till att ha överseende med mitt inlägg.

Jag vill även säga att du inte faller under detta som jag beskriver ovan. Trevlig helg.
Citera
2008-03-28, 19:11
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
...
Tack för klarläggandet - all heder till dig!
Citera
2008-03-28, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Finns väl en hel del saker som går under den benämingen inom vetenskapen också.
"Higginspartikel" tex som man inte finner, men man tror att den finns.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32256&a=960765&lid=puff_960800&lpo s=lasMer

Man letar dock. Gud kan per definition inte "hittas" utan man måste enbart tro. Förstår du skillnaden?
Citera
2008-03-28, 20:01
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Man letar dock. Gud kan per definition inte "hittas" utan man måste enbart tro. Förstår du skillnaden?
Mjo, i 40 år har man letat. Kanske finner man den aldrig Guds helige ande kan man inte se med blotta ögat.
Citera
2008-03-28, 22:25
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Mjo, i 40 år har man letat. Kanske finner man den aldrig Guds helige ande kan man inte se med blotta ögat.

Det intressanta är att higgsbosonen är förutsedd genom matematik, baserad på observationer av andra partiklar. Andra saker som förutsetts genom matematik är den kosmiska bakgrundsstrålningen, dess temperatur och dess topologi.

Det finns mig veterligen inga observationer som matematiskt kan härledas till en gud.
Citera
2008-03-28, 23:17
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Det intressanta är att higgsbosonen är förutsedd genom matematik, baserad på observationer av andra partiklar. Andra saker som förutsetts genom matematik är den kosmiska bakgrundsstrålningen, dess temperatur och dess topologi.

Det finns mig veterligen inga observationer som matematiskt kan härledas till en gud.
Lite lustigt, läste ganska nyss om detta. Klistrar in, hoppas det är oki.

Citat:
"Varför fungerar matematiken?
Varför passar den in i den fysikaliska verkligheten? Vilken är orsaken till den mystiska överensstämmelsen mellan matematiska förutsägelser och empiriska observationer. Hur kan manipulerandet av symboler som vi själva har uppfunnit och som manipuleras efter regler som vi själva formulerat och ibland dessutom bryter mot, uppenbara det som ligger utanför våra sinnen? Att den ordning som vi genom matematiken observerar i naturen skulle vara skapad av oss själva, verkar föga troligt. Den franske vetenskapshistorikern Pierre Duhem säger t ex:

"Det är omöjligt för oss att tro att den ordning och organisation som ges av en teori inte samtidigt reflekterar en bakomliggande, verklig ordning och harmoni."

Om matematiken bara är en produkt av människans eget förnuft, kommer svaren på våra frågor att för alltid förbli ett mysterium. Är det i stället så att universum och därmed också människan återspeglar ett förnuft som är alltings yttersta orsak, har vi redan svaret. Det som är skapat vittnar om Skaparens egenskaper. Det kristna svaret på dessa frågor är att Gud, som själv är rationell, har skapat ett rationellt universum och också gett människan ett intellekt med kapacitet att åtminstone delvis omfatta och förstå skapelsens struktur."
http://www.gluefox.com/trov/matanv.shtm
Citera
2008-03-28, 23:28
Medlem
Citat:
Lite lustigt, läste ganska nyss om detta. Klistrar in, hoppas det är oki.

http://www.gluefox.com/trov/matanv.shtm

Religöst mumbojumbo.
Citera
2008-03-28, 23:30
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Religöst mumbojumbo.
Jaså, förklara gärna varför texten jag klistra in är mumbojumbo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in