2008-02-15, 14:07
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jag tror du missuppfattar mig lite. Jag menar mer att där vetenskaplig logik slutar att verka, då duger svar som "Vi kommer säkert hitta sanningen sen osv"
Men sådana uttryck för knappast resonemanget vidare!
Citat:
Även om logiskt tänkande inte funkar när vi snackar livets uppkomst så duger ändå dina resonemang där, men inte mina?
I den mån dina vilar enbart på tron, kan i varje fall sägas att de står sig slätt mot sådana resultat som vetenskapligt klarlagts. Slätt också mot sådan logik som utnyttjar kunskapen till att fylla i luckorna i en serie resultat
Citat:
Men visst jag har inte bevis för gud. Likväl som jag tror att det finns en mening med våran existens här, så tror du att livet har kommit till ur intet, med rätt förutsättningar.
Jag tror inte någonting i någon riktning annat än att vi råkar existera efter en lång utvecklingskedja, som vi kallar evolutionen. Av den första urcellen en gång utvecklades sannolikt hela floran och faunan av vilken vi utgör en del. Hur starten av denna händelsekedja gestaltade sig kan vi bara spekulera om. Genom vad den genetiska bibeln säger oss, kan vi i varje fall uttala oss om de sista utvecklingsskedena. Därifrån får vi gå bakåt!
Citat:
Även rätt naturkatastrofer som möjligör dägg-djurens framväxt gentemot dinosauriers framväxt osv. Jag visar bara ett exempel på hur liten chans jag ser att en art utvecklar sådana sinnen som vi besitter. Om tex jorden blev utplånad idag. Och att det skall ske igen, känns vekligen som allt måste stämma då. Då slumpen styr många val menar jag. Kan allt med slumpen styras åt samma väg igen?
Bara att acceptera fakta!
Citat:
...Var det där kritik eller beröm till mig? ...
Ingen värdering åt något håll, bara ett konstaterande. I övrigt, av vad jag förstått av dina inlägg, är du med stor säkerhet en trevlig människa att umgås med!
Citera
2008-02-15, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Det finns flera olika saker som ÄR bevis även om forskare ännu inte hittat en metod som enl deras normer kvalificerar dessa saker som bevis i deras mening.

Vi har tex det som kallas fortlevnadsbevis. När en ande genom ett medium eller på annat sätt förmedlar information som endast och enbart anden och personen i fråga (som söker kontakten med anden. Tex en dotter som söker kontakt med sin avlidna mormor) kan veta.
Vi har konkreta, påtagliga bevis när andar flyttar föremål eller meddelar sig på andra sätt genom att utföra handlingar som inte är möjligt kan hända på annat sätt. Och genom att samtidigt ge någon form av bevis att just en specifik ande utfört handlingen för att kommunicera med en specifik person.

Hej,hur funkar det här rent praktiskt? För dig?
Vad har du fått reda på? Har du sett andar?
Citera
2008-02-15, 20:28
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillerQueen
Hej,hur funkar det här rent praktiskt? För dig?
Vad har du fått reda på? Har du sett andar?

Funkar rent praktiskt? Hur menar du? Hur man tar kontakt med andevärlden?
Jag har inte sett andar. Jag är inte särskilt medial. "Normalmedial". Jag kommunicerar med hjälp av pendel. pekare och kort vanigtvis.
Citera
2008-02-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Funkar rent praktiskt? Hur menar du? Hur man tar kontakt med andevärlden?
Jag har inte sett andar. Jag är inte särskilt medial. "Normalmedial". Jag kommunicerar med hjälp av pendel. pekare och kort vanigtvis.

Bara funderade om du har egen direktkontakt med nån ande...

Ja hur tar man kontakt?

En som jag känner brukar ha besök av otrevliga händelser, varför är det ofta obehagliga saker som händer när det gäller andar? Vill dom skrämmas?
Citera
2008-02-15, 22:28
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillerQueen
Bara funderade om du har egen direktkontakt med nån ande...

Ja hur tar man kontakt?

En som jag känner brukar ha besök av otrevliga händelser, varför är det ofta obehagliga saker som händer när det gäller andar? Vill dom skrämmas?

Kanske blir lite långt att ge en kurs här. *s* Och även lite off topic. Kontakt kan man ta på många olika sätt. Man får testa sig fram vilket som fungerar bäst men grundprincipen är att vara lugn och avslappnad gärna meditera på något sätt. Är man sen medial eller vill träna upp sin medialitet så är det utifrån det tillståndet man får kontakt. Men för oss "vanliga" behövs hjälpmedel såsom de jag nämde jag använder. Det är viktigt att göra det på rätt sätt bara!

Det är ofta osäkerheten och okunskapen som gör att man tycker händelser är otrevliga. Det är mycket ovanligare med elaka andar än snälla. Andarna kan inte kommunicera med oss på ett enkkelt sätt så de gör vad de kan när de känner att det är viktigt att nå fram. Därför gör de ljud mm som kan uppfattas som skrämmande. Skulle va intressant att veta mer vad som hänt hos din kompis och jag förklarar gärna mer om du vill men vi tar det privat eller msn isåfall så vi inte förstör tråden här. (Ja jag har direktkontakt med min guide)
Citera
2008-03-15, 16:26
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dealer26
Minsann... ännu en dåligt påläst evolutionsförnekare.

Vem har påstått att apor har utvecklats till människor om man får fråga?

Jag skrev APDJUR...

Förresten, om du nu tror på detta sjuka evolutionsflum, kan du då berätta för oss alla vart i så fall apdjuren skulle ha kommit ifrån?

Väntar med spänning på svar...
Citera
2008-03-15, 16:28
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Vi är ett derivata av apor?

Inte ett endaste bevis för evolution?
http://en.wikipedia.org/wiki/Microevolution

Och dra inte argumentet om makroevolution. För vi har inte levt så länge >_<

Vi slapp hjärntvätt i skolan, det fanns nämligen inga synagogor eller dylik skit då. Svara på min fråga. (Missbruka inte herrens namn heller )

Den s.k. mikroevolutionen har absolut ingenting med någon organisk evolution att göra...
Citera
2008-03-15, 16:37
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Jag skrev APDJUR...

Förresten, om du nu tror på detta sjuka evolutionsflum, kan du då berätta för oss alla vart i så fall apdjuren skulle ha kommit ifrån?

Väntar med spänning på svar...

Apdjuren kommer från marklevande djur som blev utkonkurerade nere på marken och fick söka en ny nisch upp i träden, dessa djur, genom naturlig selektion, utvecklades till apor.
Citera
2008-03-15, 16:42
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Den s.k. mikroevolutionen har absolut ingenting med någon organisk evolution att göra...

Självklart har den det. Det är en mycket viktig process för makroevolutionen.
Citera
2008-03-15, 16:46
Medlem
TheMilkmans avatar
Teodicéproblemet får inte glömmas.

Världens enklaste ekvation!
Teodiceproblemet, vilket iaf monoteister erkänner är ett problem, har religiöst folk försökt att lösa ända sedan Jobs bok och tidigare än så.
Det är världens enklaste ekvation som enbart kan ha tre lösningar.

Gud är allsmäktig, Gud är allgod, det finns ondska i världen.

Lösning:
1. Gud är inte allsmäktig.
2.Gud är inte allgod.
3. Gud finns inte.

Världen enklaste ekvation som en 5 åring kan lösa. Ställer du frågan till en religiös kommer svaret antagligen låta "Det är inte riktigt så enkelt" men det är just det det är.

Folk som tror att ett svar är "Människan har fri vilja" räknar då inte med att Gud, som är allsmäktig, kan skapa en värld där alla har fri vilja men ändå ingen ondska finns. Om han inte kan skapa en sådan värld är han inte allsmäktig eftersom det finns saker han inte kan skapa.

Och vem tror att all ondska härstammar från människors vilja?
Citera
2008-03-15, 16:46
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Det har inte gått upp för dig att vi är apor?

Kanske du, men inte jag...jag är en Människa (i detta liv) och tillhör Människosläktet och Människoriket...men du kanske anser dig tillhöra djurriket...
Citera
2008-03-15, 16:50
Medlem
Citat:
Kanske du, men inte jag...jag är en Människa (i detta liv) och tillhör Människosläktet och Människoriket...men du kanske anser dig tillhöra djurriket...
Vi är alla djur. Sedan kanske du kan förklara varför vi delar en stor andel gener med andra djur. T.ex. vår närmaste släkting schimpansen har 99,5% av våra gener.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in