2010-05-14, 00:39
Medlem
racerkatts avatar
Jag tycker att TS har en poäng i sitt ursprungliga inlägg om att världen inte kan ha skapats ur ingenting. Jag tror precis som religiösa människor att universum måste ha skapats av/ur någonting som ligger utanför vår egna rumtid. Men det är däremot inte ett argument för att GUD eller GUDARNA så som de framställs i världens religioner verkligen är bra tolkningar av detta mystiska något.

Jag tror snarare att religionernas huvudsakliga funktion för människan på ett personligt plan har varit att de representerat olika aspekter av mänskligt handlande eller mänskliga karaktärsdrag/förmågor. Detta har historiskt sett visat sig vara ett bra redskap för att skapa gemensamma tankevärldar inom ett samhälle. Därmed inte sagt att det OCKSÅ kan finnas saker som vi med vår västerländska sekulära syn inte kan förstå eller förklara på ett tillfredsställande sätt.
Citera
2010-05-26, 13:11
Medlem
DonGrif2s avatar
Åh jag blir så trött på alla som ska försvara religioner och tron på en allsmäktig Gud.
Ber er titta på Zeitgeist-filmerna: http://www.zeitgeistmovie.com/ titta först på "the movie" och sedan "addendum".

De förklarar rätt bra att alla världens stora religioner ursprungligen kommer från egyptisk astrologi.
Citera
2010-05-26, 13:36
Medlem
Protoman85s avatar
Det verkar som att dom flesta som skriver i religiontrådarna här är religiösa.

Egentligen är alla dina invändningar mot ateister irrelevanta. För att "vinna" ska du inte attackera dom som säger emot dig utan presentera egna bevis för att gud finns. Bevisbördan ligger på dig.

Tills du fattar det kommer du inte att komma nån vart.
Citera
2010-05-26, 13:47
Medlem
iohanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonGrif2
Åh jag blir så trött på alla som ska försvara religioner och tron på en allsmäktig Gud.
Ber er titta på Zeitgeist-filmerna: http://www.zeitgeistmovie.com/ titta först på "the movie" och sedan "addendum".

Zeitgeist är ett skämt. Att så många tror på det som sägs i filmen förstår jag inte.
Citera
2010-05-26, 14:25
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iohannes
Zeitgeist är ett skämt. Att så många tror på det som sägs i filmen förstår jag inte.
Skulle vilja säga detsamma om Bibeln, Koranen och alla religiösa skrifter
Citera
2010-05-26, 14:53
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Protoman85
Det verkar som att dom flesta som skriver i religiontrådarna här är religiösa...
Det borde kanske inte väcka förvåning - i ett religionsforum !!!Å andra sidan är andelen icke-troende uppseendeväckande stor. Dock - vi befinner oss i ett starkt sekulariserat samhälle - kanske naturligt att dess försvarare vill ge sin syn på religionens irrvägar men också fördelar.
Citera
2010-05-26, 15:32
Medlem
DonGrif2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten

Ja, hellre tror jag på Zeitgeist än Bibeln & Co.
Citera
2010-05-26, 17:28
Medlem
Redyellowblues avatar
Citat:

Ett tredje alternativ är att kolla upp faktan själv, och använda en skepisk syn på det så kommer du nog motbevisa båda.
Citera
2010-05-26, 18:44
Medlem
Taychons avatar
Citat:

De förklarar rätt bra att alla världens stora religioner ursprungligen kommer från egyptisk astrologi.

Har tittat igenom båda filmerna nu. Intressant ja, men i slutändan bara reklam för The Venus Projekt.

Bibeln känns för övrigt lite som en kokbok som skrevs för en herrans (!) massa år sedan. Funkade kanske då, men varför käka barkbröd när det finns pizza?
Citera
2010-05-26, 23:25
Medlem
iohanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten

Dock kan man då fråga sig varför vissa behöver ta till argument från Zeitgeist för att visa att Bibeln är falsk.

Citat:

Även om du hellre vill tro på Zeitgeist vill jag be dig vara åtminstone lite källkritisk när du ser filmen.
Citera
2010-05-26, 23:28
Medlem
DonGrif2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iohannes
Även om du hellre vill tro på Zeitgeist vill jag be dig vara åtminstone lite källkritisk när du ser filmen.

Precis som man bör vara när man läser bibeln.
Citera
2010-05-26, 23:29
Medlem
iohanness avatar
Citat:
Precis som man bör vara när man läser bibeln.
Jag håller med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in