2010-05-27, 09:00
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iohannes
Jag håller med.

Mjo, är man bara lite källkritisk så ser man inget annat värde än ett möjligt litterärt i bibeln.

Å andra sidan kan man intala sig att man är källkritisk, men det kan man göra när man kollar Zeitgeist också.
Citera
2010-05-27, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ateism = Gudsförnekelse

Ateism = Frihet, upplysning o sanning

Eller om man vänder på det, så är religion = sanningsförnekelse. Religion är det sämsta som hänt mänskligheten imo, då det bara medför krig, falskt hopp och lögner. Hatar folk som ljuger en rakt upp i ansiktet, synd bara att ni själva inte förstår vad fan ni säger, ni utnyttjar bara människans naturliga nyfikenhet till att rekryktera folk till din sekt.

Och varför försöker du vända ateister egentligen?
Senast redigerad av Heronic 2010-05-27 kl. 17:13.
Citera
2010-05-28, 02:13
Medlem
Mehrs avatar
Användandet utav whoco har aldrig varit så frekvent som den är i DoÅ:s trådar..
Citera
2010-05-28, 02:15
Medlem
Vad går religion ut på?Det finns vissa människor som går till kyrkan hela livet utan att få något som helst tecken på att det finns någon gud
Citera
2010-05-28, 02:25
Medlem
Mehrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Vad går religion ut på?Det finns vissa människor som går till kyrkan hela livet utan att få något som helst tecken på att det finns någon gud

Självglorifierande som kompensation för lågt självförtroende?
Jag personligen har då aldrig uppfattat religionen som något som har med Gud att göra. Känns väldigt icke-andligt att försöka kapitalisera på andlighet på det sätt som de religiösa samfunden oftast gör.
Senast redigerad av Mehr 2010-05-28 kl. 02:43.
Citera
2010-05-28, 12:24
Bannlyst
Bibeln är andrahand och ibland tiohandsuppgifter och skulle enligt nutida forskning vara tveksamt som empiriskt material. Lärjungarna vara alla enkla människor - fiskare mm - kunde inte skriva och evangelierna skrevs efter deras död och efter en muntlig tradition. Likaså är det med GT. Som troende ser jag mellan raderna och ser huvudbudskapet. Gud är god i sin essens och kan enligt mig inte vara något annat trots hans straffande i GT av människor. Gud älskar oss människor villkorslöst som en mor till ett barn. Han sände förmodligen Jesus till jorden så att han kunde förkunna kärleksbudskapet. Genom Jesus får vi en mening med tillvaron - goda handlingar, förlåtelse, inte döma mm. Sedan dog han i lidande men återuppstod och med det vill Gud säga till oss människor att det också är våran lott. Döden leder till en annan existens som ingen levande människa kan begripa - det är ett mysterium.
Citera
2010-05-28, 12:36
Medlem
Trentznors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspera
Bibeln är andrahand och ibland tiohandsuppgifter och skulle enligt nutida forskning vara tveksamt som empiriskt material. Lärjungarna vara alla enkla människor - fiskare mm - kunde inte skriva och evangelierna skrevs efter deras död och efter en muntlig tradition. Likaså är det med GT. Som troende ser jag mellan raderna och ser huvudbudskapet. Gud är god i sin essens och kan enligt mig inte vara något annat trots hans straffande i GT av människor. Gud älskar oss människor villkorslöst som en mor till ett barn. Han sände förmodligen Jesus till jorden så att han kunde förkunna kärleksbudskapet. Genom Jesus får vi en mening med tillvaron - goda handlingar, förlåtelse, inte döma mm. Sedan dog han i lidande men återuppstod och med det vill Gud säga till oss människor att det också är våran lott. Döden leder till en annan existens som ingen levande människa kan begripa - det är ett mysterium.

Motsägelsefullt, vilket också är ett signum för i princip all religion.

Visst kan man läsa mellan raderna i bibeln och ta till sig filosofin, vilket förstås gör att bibeln kan likställas med vilken dokumentation som helst som innehåller någon form av filosofisk sensmoral. Men man kan inte samtidigt tro på Jesus mirakel, uppståndelsen och alla andra övernaturliga och vidskepliga påståenden.

Antingen tror man på bibeln bokstavligen och då tror man också på allt. Eller också väljer man att plocka ut de filosofiska guldkornen, men då måste man samtidigt erkänna att det som nämns om Jesus gärningar, att gud skapade jorden m.m. endast är sagor.
Citera
2010-05-28, 13:05
Avslutad
Citat:

Det kallas att plocka russinen ur kakan...
Förvänta dig inte att någon skall se logiken i resonemanget och framför allt, försök inte tvinga på detta resonemang på din näste.
Citera
2010-05-28, 16:59
Medlem
Citat:

Svårt att inse att guden i GT skulle vara god? Vad grundar du detta påstående på? Verkar ju dessutom vara ett omständigt sätt för guden att kommunicera med oss människor! Skicka någon han kallar sin son som efterlämnar ett minst sagt kryptiskt arv efter sig (har Jesus verkligen existerat som bibelgestalten?) och en figur som heter Paulus får för sig att starta en sekt med denna Jesus som frontfigur. Väldigt märkligt agerande av en allsmäktig gud och inte speciellt trolig på en sannolikhetsskala...
Citera
2010-05-28, 23:40
Medlem
Graspars avatar
Citat:

Det där känns som ett ganska orimligt sätt att förhålla sig till sanning. Varför inte lika gärna tro på eterteorins "huvudbudskap" eller läsa mellan raderna i gamla alkemiböcker för att få fram den sanna kärnan som inte motsäger modern kemi?
Citera
2010-06-08, 03:07
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bel-Air-Prince
Jag kan bevisa att gud inte existerar, allt jag behöver göra är att be till honom att ge mig en gratis muffins nästa vecka, vänta tills nästa vecka, om jag inte får en gratis muffins av gud, då existerar inte gud.

Är det inte i enlighet med ditt individuella karmakonto att få den där muffins, så kommer du inte få den, sorry...
Citera
2010-06-08, 03:11
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mutation
"Någon MÅSTE ha skapat Universum! Ingenting kan skapa sig själv!"

Där sade du emot dig själv, därför måste någon ha skapat Gud också.

Eftersom Gud - vår evige Allsmäktige Skapare, alla orsakers Orsak - även skapade Tiden, så kan Han ju givetvis själv inte vara skapad av någon annan, eftersom skapelser och förintelser endast sker här i den tidsbundna materiella världen, den relativa rumtiden, och inte i den eviga absoluta andliga världen, den andliga dimensionen, som Gud tillhör!

Det är bara materiella ting (tidsbundna) som är skapade, medan Gud och vi minigudar (själar) är EVIGA, orsakslösa och tidlösa, opåverkade av tidens tand!

Gud är evigt obunden och oberoende i den eviga andliga dimensionen:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gud
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allsm%C3%A4ktighet

Att fråga vem som skapade Skaparen är lika ologiskt som att fråga vem som vann över Vinnaren...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in