2009-04-17, 19:13
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david4321
Kära vän

Jag säger så här, Einstein är religiös men inte i den bemärkningen som t.ex. kristendom. Du förstår einstein var panteist, (http://sv.wikipedia.org/wiki/Panteism). Einstein tror således inte på någon övernaturlig gud utan ser naturen,universum som gud. Du förstår Einstein förespråkade aldrig någon teistisk eller deistisk gud, som kristendomen gör (teistisk).

På så sätt kunde Einstein uttala sig om "Gud spelar inte tärning" d.v.s. "universum spelar inte tärning".

Strindberg och Sokratres kan jag inte uttala mig om då jag inte har läst deras åsikter om gud utan bara citaten som du har skrivit.

Sokrates avrättades just för sin ateism, och vem bryr sig om en sketen liten författare som Strindberg?
Citera
2009-04-18, 17:23
Medlem
Threedots-deads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Sokrates avrättades just för sin ateism, och vem bryr sig om en sketen liten författare som Strindberg?

Nja, ateismanklagelsen var iofs bara nåt de hittade på eftersom man inte kunde åtala honom för att han skämde ut folk och ställde till med besvär i största allmänhet. Sokrates var inte ateist, men han var inte "religiös" heller. Skulle gärna vilja se källa på det citatet.

Och Strindberg. Tja... Idiotiskt sagt naturligtvis.
Citera
2009-04-18, 21:00
Medlem
Måste bara ta tillfället i akt och tacka alla i tråden för ert medverkande. Bättre underhållning är svår att finna (nåja, inte så svårt men hon jobbar )!

Eftersom det tvivelsutan, med ytterst få undantag, rör sig om en samling troll med mycket fritid och (i många fall) lite insikt (inga namn nämnda) så kommer jag inte att ge mig i kast med att argumentera för endera sidan (fast det kliar onekligen i fingrarna)!

Slutligen vill jag bara få påpeka att "argument" i stil med "Visa mig exempel på [...]" (då vad gäller evolutionsteori osv) inte är stort mer än lathet. Önskar man krossa sin motståndares argument krävs det att man är insatt i ämnet, man kan inte kräva att ens motståndare serverar informationen på silverfat.
- Det var därför Gud uppfann google (eller om det var Larry Page och Sergey Brin, jag har glömt)

Over and out!

EDIT: typos
Citera
2009-04-27, 11:44
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kain
http://en.wikipedia.org/wiki/Emperor_Tamarin

Det där är ju ett APDJUR!

Citat:
Apdjuren kom inte från råttor, de kom från råttliknande (mest ekorrliknande) djur.

http://www.talkorigins.org/faqs/faq-transitional/part2a.html#primate

http://creationwiki.org/Transitional_fossils_are_lacking

http://creationwiki.org/Transitional_Vertebrate_Fossils_FAQ

Citera
2009-04-27, 11:47
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rincewind56
Skillnaden mellan expansionen som Big Bang-teorin beskriver och en vanlig expansion är att den vanliga expansionen sker i ett befintligt rum medan universums expansion är en expansion av själva rummet i sig självt.

Hur kunde något rum börja expandera, om det nu inte ens fanns något rum innan denna fiktiva Stora Smäll...
Citera
2009-04-27, 11:49
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Som nämnts ovan är det rummet som expanderar. Du svamlar, som vanligt.

Återigen...

Hur kan något rum börja expandera, om det (som teorin postulerar) till att börja med inte ens fanns något rum som kunde börja expandera?

Och vad skulle kunna orsaka att denna fiktiva oändligt tunga prick plötsligt skulle kunna börja expandera?

Snacka om SJUKT VRICKAD hokuspokus-teori!
Senast redigerad av Död o återfödd 2009-04-27 kl. 12:41.
Citera
2009-04-27, 12:39
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Om det skulle finnas en Gud och Han är allsmäktig, måste han vara en komplett idiot med tanke på hur världen ser ut.

Du har tydligen missat att vi lever i den relativa temporära materiella världen (Guds baksida, där karmalagen styr), och inte i den absoluta eviga andliga världen (Guds framsida, där Gudskärleken styr)...

I vår relativa materiella värld finns både gott och ont, ibland mer ont och ibland mindre ont...att det finns så mycket ondska i världen just nu, beror naturligtvis på att det är så många som missbrukar sin fria vilja och inte efterföljer Guds bud; därav all denna dåliga karma som resultat!

När man slaktar och styckmördar vår amma, Moder Ko, på löpande band, och dessutom avlivar miljoner ofödda barn varje år, så är det väl ingen överraskning att det resulterar i fruktansvärda karmiska konsekvenser för människan?

Inte undra på att världen ser ut som den gör nu, med tanke på hur gudlös människan har blivit!

LOGISKT och NATURLIGT!

Citera
2009-04-27, 14:57
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Bertil
Religioner (många) har en absolut, fix och färdig världsbild på hur det är.

Ja, eftersom andlighet handlar om den Absoluta Sanningen, och inte relativa sanningar som vår materiella vetenskap håller på med...

Citat:
I den kemiska jättegröten av förutsättningar för liv som fanns då var det kanske en chans på miljonen att liv uppstod en dag, men på en av dom miljoner dagarna uppstår liv. Och om man ger livet en miljon chanser att uppstå är det inte en så himmla stor "tur". Och om man på en miljon dagar lägger en miljon år är det mer osanolikat att liv inte uppstår - inte en sådär stor "jackpott".

Utan den aktiva livgivande principen, själen, så kan du inte se röken av liv, oavsett hur stora yttre förutsättningar för liv du har!

För övrigt är inte sannolikheten 10^6, utan 10^40 000, lite skillnad det...

Det riktigt skumma är hur det kommer sig att ateister alltid väljer att tro på oändligt osannolika teorier, istället för mer logiska och rationella, dvs att vi själar, vi minigudar, är eviga andliga beståndsdelar av Gud, den Absoluta Sanningen!
Citera
2009-04-27, 14:59
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david4321
Jag säger så här, Einstein är religiös men inte i den bemärkningen som t.ex. kristendom. Du förstår einstein var panteist, (http://sv.wikipedia.org/wiki/Panteism). Einstein tror således inte på någon övernaturlig gud utan ser naturen,universum som gud. Du förstår Einstein förespråkade aldrig någon teistisk eller deistisk gud, som kristendomen gör (teistisk).

På så sätt kunde Einstein uttala sig om "Gud spelar inte tärning" d.v.s. "universum spelar inte tärning".

"I want to know how God created this world. I'm not interested in this or that phenomenon, in the spectrum of this or that element. I want to know His thoughts; the rest are details."

— From E. Salaman, "A Talk With Einstein," The Listener 54 (1955), pp. 370-371, quoted in Jammer, p. 123.

Citera
2009-04-27, 15:48
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Det där är ju ett APDJUR!
Men ser det ut som ett apdjur? Det ser mer ut som en blandning av apa, råtta och ekorre, håller du inte med?

Citat:
http://creationwiki.org/Transitional_fossils_are_lacking

http://creationwiki.org/Transitional_Vertebrate_Fossils_FAQ

De där länkarna gjorde inget försök att motbevisa övergångsfossilens hållbarhet!

Citat:
Hur kunde något rum börja expandera, om det nu inte ens fanns något rum innan denna fiktiva Stora Smäll...
Vem säger att det inte fanns något rum?

Citat:
Inte undra på att världen ser ut som den gör nu, med tanke på hur gudlös människan har blivit!
Jämför Irak och vissa delar av USA, med t.ex Sverige.
Se dig omkring. Ju mer gudlöshet, desto bättre fungerar samhället. Ju mer gudstro, desto fler fundamentalister som sprider hat och/eller ignorans.

Citat:
Ja, eftersom andlighet handlar om den Absoluta Sanningen, och inte relativa sanningar som vår materiella vetenskap håller på med...
Vems Absoluta Sanning?

Citat:
Utan den aktiva livgivande principen, själen, så kan du inte se röken av liv, oavsett hur stora yttre förutsättningar för liv du har!
Det finns inga bevis för själen, så sluta med dina tomma påståenden. Allt som behövs för liv är naturens lagar.

Citat:
Det riktigt skumma är hur det kommer sig att ateister alltid väljer att tro på oändligt osannolika teorier,
http://www.youtube.com/watch?v=v8nYTJf62sE

Vad är osannolikt med detta?

Citat:
istället för mer logiska och rationella, dvs att vi själar, vi minigudar, är eviga andliga beståndsdelar av Gud, den Absoluta Sanningen!
Kan du nämna en enda sak som skulle vara logiskt och/eller rationellt med det där?

Jag kan lika gärna säga att vi egentligen är bumbibjörnar och att vi blev skapade av ett gäng magiska älvor.
Båda är övernaturliga spekulationer, så vad är skillnaden egentligen?

Citat:
"I want to know how God created this world. I'm not interested in this or that phenomenon, in the spectrum of this or that element. I want to know His thoughts; the rest are details."

— From E. Salaman, "A Talk With Einstein," The Listener 54 (1955), pp. 370-371, quoted in Jammer, p. 123.

Einsteins Gud var universum och dess lagar, inget mer.
Citera
2009-04-27, 16:07
Medlem
Daroledas avatar
rofl! Jag hatar allt som har med religion att göra och jag är ateist!
Citera
2009-04-27, 16:24
Medlem
pjalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Detta, mina vänner, är religiösas bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in