Det bästa du någonsin läst - TROR JAG IAF! :D
Citat:
Ursprungligen postat av satch
Som sagt så har vi ju utvecklats med tiden.
På Jesu tid så trodde ju alla att jorden var platt.
Nu när det är bevisat att så inte är fallet så kan man ju dra slutsatsen att vi är smartare nu än för 2k år sedan och att vi kanske inte borde gå efter bibeln som någon vetenskaplig lärobok.
På Jesu tid så trodde ju alla att jorden var platt.
Nu när det är bevisat att så inte är fallet så kan man ju dra slutsatsen att vi är smartare nu än för 2k år sedan och att vi kanske inte borde gå efter bibeln som någon vetenskaplig lärobok.
People ask me what I think about that woman priest thing. What, a woman priest? Women priests. Great, great. Now there's priests of both sexes I don't listen to.
Jag har själv inte läst bibeln, kanske några verser och så och verkligen försökt tolka dem, men EN sak vet jag, och det är att det står i bibeln att jorden är rund. Tyvärr så är så mycket svårtolkat men ur ett bibelställe står det "Han tronar ovan jordens rund" Svälj det eller kissa på det bigboy.
Är man intresserad av historia är the holeh (slang för holy/helig) bible rätt nice. Min historialärare påpekade att kanske alla mirakel etc inte var sanna, men t.ex babylons fall står ju skrivet som det var.
"Staden erövrades 539 f.Kr. av perserna och sedan av Alexander den store år 331 f.Kr. Babylon var för en kort tid centrum för Alexanders rike tills hans död i staden år 323 f.Kr. Därefter förföll Babylon snabbt."
Jag vet inte om det enbart är bibeln som beskriver babylons fall men det är historisk fakta hursomhelst. Finns säkert fler, någon kunnig historiker/religionsintresserad här som skulle kunna lägga in något?
Jag pratade även med min far som är kristen och sa att snacket om domedagen eller armageddon var så genomskinligt, jag älskar nämligen att debattera seriöst med honom och respekterar det han säger fast jag tycker att det finns så jävla mycket crap. Om Gud nu fanns varför gjorde han den svårtolkaste boken i världen, och koranen ligger nog inte långt ifrån.
Hursomhelst så är profetiorna om världens undergång dessa:
Krig - Wow, det hade en 12 åring kunnat räkna ut att människan aldrig kommer sluta kriga, krig förekom på den tiden med, dock inte i lika stor utsträckning men har ju alltid pågått, vi skulle kunna leva 100 0000 år och det skulle fortfarande finnas maktgalna, giriga människor som skulle göra vad som helst för detta, och massorna som följer. Dock krigas det nog mer idag än på den tiden, då bibelstället påpekar en ökning av krig som i sin tur skulle kunna tänkas ut eftersom han förstog att människan skulle göra stora framsteg i teknik etc = Större vapen
- Ur evolutionsperspektiv så har vi kvar de brutala apinstinkterna antar jag, den starkaste överlever, fast till vilken nytta? Han ska ju bara dö ändå (wink wink) detta kommer jag nog få svar på tal för haha. Ta det med en nypa saltHungersnöd - Jupp, det hade jag kunnat gissa mig rätt till att det skulle bli, jesus kunde ju bara tänka logiskt här och inse att jorden inom många år kommer bli överpopulerad vilket leder till hungersnöd. Som även redan fanns då. (Tror jag? :O)
Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra. Matt. 24:7 - Visst, katrina där, negrerna ser ut som skelett i afrika och iofs skalvet i skåne, rätt roligt att det hände faktiskt, mer jordbävningar åt folket. Delen med Rike mot Rike är ju klart man kunnat räkna ut i förväg. (Undrar hur stor chansen är att Usa med allierade ställer sig mot låt oss säga alla de Usa hatande länderna i världen)
Epidemier, farsoter - mhmmmm.. Så pesten, och spanska sjukan etc var ingenting? Fan jorden hade kunnat gå under då, för då var det SERIÖSA epidemier, denna profetia är ju bara korkad enligt mig. Eller rätta mig, finns det mer epidemier och farsoter idag? Jag gissade bara. Hiv och Aids borde ju iofs räknas som en ganska stor epedimi, speciellt med en bögpåve som i självaste Afrika säger att preventinmedel är emot Guds vilja, jävlar vad det ska spridas sjukdom.. Och varför åker påven i en inglasad låda? Är han guds utvalde borde han väl inte vara rädd, eller? Katolicismen har jag mycket svårt att förstå mig på, en kyrka som tog över efter roms fall och bara blev rikare och mäktigare, . Jesus kastade väl bort guldmynten i nått tempel eller hur det var, sicken tolkning xD.
Miljöförstöring, haven förgiftas.
….en tredjedel av allt liv i havet dog… Upp. 8:9
- Ok här har vi dock en svår nöt att knäcka, hur kunde jesus eller vem det än var som skrev/sa denna profetia veta att vi skulle förstöra naturen? Inte direkt så att dom hade bilar,fabriker eller företag som dumpade miljöfarliga ämnen på vår jord i kristi tid.
Det argumentet gör att jag respekterar de som väljer att vara kristna. Iofs gjorde nostradamus profetior också, men han ligger då i skugga mot jesus
Kärlekslösheten breder ut sig - Ok, folk kanske blivit en aning girigare/våldsammare etc, (detta är ju faktiskt statistik) mot varandra och själviska, men det är inte direkt något övertygande.
Ökad brottslighet - mhm..jag är inte imponerad
Ett stort avfall från den kristna tron (1 Tim 4:1, 2 Tim 3:1-5)
- Tro hur många som gått ur svenska kyrkan
, antingen förstog jesus att människor skulle använda hans ord genom att 1. Skapa krig,korståg,inquisitioner, häxbränning, och detta var ju egentligen politiker som utnyttjade och hotade med guds vrede för att bli rika för exempel, präster som välsignar krig... ja helt enkelt att folk skulle fördärva det han stod för och detta skapade ju ett starkt religionshat såklart, det fattar väl vem som helst, människor har korrumperat religionen genom alla tider. Det är inte religionen i sig som skapat allt våld, det är ju människor själva.. En stormakt skall uppstå som beskrivs som ett Vilddjur (Upp. 13, Dan. 2 & 7)
- WTF? Vilket land skulle ni gissa på om det var sant?
, hur många stormakter finns det tro (som verkligen räknas som STORMAKT).. jag vill ha svar! Deras silver och guld skall icke kunna rädda
dem på HERRENS vredes dag, de skola icke kunna mätta sig därmed
eller därmed fylla sin buk - Ja inte vet jag hur det ska tolkas, folk tolkar kents texter olika, winnerbeck, radiohead,suede. Huvudbudskapet är ju att du inte kan få frälsning med pengar, men "de skola icke kunna mätta sig därmed eller därmed fylla sin buk?" Han insåg att den ekonomiska krisen skulle komma och knäcka det största riket USA som står försvagat. Vem ska nu gå in för nådastöten, den som alltid var omöjlig mot denna supermakt.
Antikrists framträdande (1 Joh. 2:18, 2 Thess 2:3,4)
Jahapp, enligt teorin släps Satan lös med sina konverterade änglar och möter Jesus som skall komma ur den klyvda skyn med en jävla trupp stridsänglar bakom sig och sen blire ös! SNÄLLA låt evolutionismen ha fel, den är ju så jäääävla tråkig, sakta dö ut av att vi dödar planeten vi är beroende av. Fan roligare om vi alla går ut med en smäll
Förstå ironin och hur fläng jag har varit då jag skrivit detta, till alla som kritiserar vad fan jag flummar in i och skriver kan avstå från att svara eller göra något nyttigt i verkligheten.
AVSLUTNINGSVIS NÅGRA DJUPA ORD FRÅN MIN FAVORITFILOSOF/KOMIKER BILL HICKS BABY!
A lot of Christians wear crosses around their necks. You think when Jesus comes back he ever wants to see a fucking cross? It's like going up to Jackie Onassis wearing a rifle pendant. - K L O C K R E N, Garvade ihjäl mig
I love the Pope, I love seeing him in his Pope-Mobile, his three feet of bullet proof plexi-glass. That's faith in action folks! You know he's got God on his side.
I believe that God left certain drugs growing naturally upon our planet to help speed up and facilitate our evolution. OK, not the most popular idea ever expressed. Either that or you're all real high and agreeing with me in the only way you can right now.
Ok, hoppas ni haft kul och kan fortsätta eran debatt.. Vars var vi? HAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA