Citat:
Om din hjärna inte kan greppa en sak behöver det inte bero på att det inte finns något kaos. Kaoset existerar bara i din hjärna. Det är du som upplever det kaotiskt. Det finns inget kaos. Allt följer sina lagar och möjligheter.
Ursprungligen postat av Snorlyktan
1. Tror Heisenberg skulle ha en del att säga om det. Kvantmekanik handlar ju om att vissa saker är omöjliga att veta med stor säkerhet.
Citat:
Om nu hopen på wikipedia rättar en annan betyder inte det att den hopen har rätt. Det är bara så att den där hopen på wikipedia tycker annolundare än den andre.
2. Ändå har "pöbeln" ofta rätt. Har läst flera artiklar om hur wikipedia rättat bl.a. Encyklopedia Britannica.
Citat:
3. Det vet du ingenting om. Du utgår från hur du skulle tänka och överför det på gåsen. Antropomorfism är inget man ska syssla med.
Citat:
Det var en här på forumet som skrev att "Antropomorfism är inget man ska syssla med" Läste du det inlägget?
Snarare kan vi nog utgå ifrån att gåsen känner att det människan gör gör ont, och att den vill fly därifrån... och att den vill varna flockmedlemmarna genom att gasta så högt den kan.
Citat:
Ja, det där stämmer rätt så bra med min åsikt. Men att bli avriven sina fjädrar kan aldrig vara gott för den som blir av men dem.
4. Det intressanta här är att ont och gott har så flytande definitioner. Ont här har varit gott på många andra platser, och vice versa.
Citat:
Hur vet du det? På vad sätt är du klyftigare än en gås?
5. ... Eftersom vi är lite klyftigare än andra djur
Citat:
Det skrev jag inte alls! Det jag skrev var: "Gud är ingen han som dömmer dig utan det är din benägenhet att välja att göra vissa handlingar som destinerar dig."
Men du vill alltså ha det till att den övergripande, "gudomliga" ont-gott-definitionen kommer från ett litet område i mellanöstern, daterad till ett par tusen år sedan?
Senast redigerad av Dag 2009-02-02 kl. 18:19.
Senast redigerad av Dag 2009-02-02 kl. 18:19.