Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Du och flera andra påstår att andevärlden INTE finns. Det innebär att du / ni tar på er bevisbördan för ert påstående. Ni kan inte bevisa detta utan tycker istället att ni kan påstå vad som helst om detta utan att behöva ha belägg för era påståenden medans vi "troende" alltid ska vara den som har bevisbördan. Vansinnig logik!
Sorry, men det är vanlig sund vetenskaplig logik.
Det går inte att bevisa sakers icke-existens, bara dess existens.
Det är alltid den som hävdar att något finns/beter sig på ett visst sätt/har en viss egenskap som har bevisbördan. Det kanske är orättvist, men det är utan tvekan det vettigaste förfaringssättet.
Citat:
Vet inte om du enbart försöker provocera eller om du inte alls läst något av tidigare inlägg eller inte förstått dem. Meningslöst att älta samma saker om och om igen. För säkert 10-de gången: Jag har inga objektiva, vetenskapliga bevis för andlig existens. Ingen har det därför att det inte är bevisbart. Däremot har många människor fått egna subjektiva bevis vilket är av stpr vikt för dem själva men betydelselöst som objektiva vetenskapliga bevis. Har jag varit tillräckligt klar eller ska jag ta om det 10 gånger till?
Jag skulle nog våga påstå att andelen som anser sig ha ens subjektiva bevis för andevärlden baserad på erfarenheter som inga vetenskapliga förklaringar kan råda bot på är försvinnande liten (alltså i stil med "gardinen rörde sig när jag yttrade min döde fasters namn!" - "Jo, men det drar från det fönstret. Se här!").
Det finns säkerligen massor som "tror", men andelen som säger: "jag vet, för jag har "bevis"", de är nog knappast många.