2008-03-20, 09:07
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Det finns ingen debatt mellan religion och vetenskap, så varför låtsas som det?

Inom vetenskapliga kretsar finns det inte men nog finns det en debatt inom religiösa kretsar.
Citera
2008-03-20, 09:21
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Inom vetenskapliga kretsar finns det inte men nog finns det en debatt inom religiösa kretsar.

Debatten bör kanske egentligen vara mellan religiösa som inte accepterar evolutionen och religiösa som gör det.
Citera
2008-03-20, 10:02
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Efter att ha läst en del i denna tråden tänkte jag komma med ett par kommentarer. Det blir alltid mycket rablande av myter i sådana här diskussioner.

Det är mycket prat om att DNA-molekylen är så komplex. Det är den inte. Snarare är det så att det knappast finns någon annan molekyl av den storleksordningen som är mindre komplex.
För de flesta Gudstroende är komplexiteten främst knuten till den organiska kemin och den mångfacetterade funktionen. Om man t.ex. för en kreationist talar i om DNA-molekylens "enkelhet" blir reaktionen likartad den som kommer om man poängterade dess komplexitet, eftersom "genialiteten" bakom molekylen då uppfattas vara ännu större.
Citat:
Sen verkar det som om det är en debatt här om vi någonsin kommer att kunna tillverka DNA. Det har redan gjorts kan jag meddela. Syntetiskt DNA är alltså inte något framtidsscenario. DNA-bitar på upp till 20 000 baspar kan rutinmässigt beställas från genföretag.
Skillnaden mellan den tänkta spontana och den artificiella (medvetna) produktionen är stor. Dock kan man naturligtvis hävda att manuell produktion av DNA (hur svår den än är att genomföra) tyder på att en spontan uppkomst, under vissa omständigheter, varit möjlig i "ursoppan".
Citera
2008-03-20, 11:14
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
För de flesta Gudstroende är komplexiteten främst knuten till den organiska kemin och den mångfacetterade funktionen. Om man t.ex. för en kreationist talar i om DNA-molekylens "enkelhet" blir reaktionen likartad den som kommer om man poängterade dess komplexitet, eftersom "genialiteten" bakom molekylen då uppfattas vara ännu större.Skillnaden mellan den tänkta spontana och den artificiella (medvetna) produktionen är stor. Dock kan man naturligtvis hävda att manuell produktion av DNA (hur svår den än är att genomföra) tyder på att en spontan uppkomst, under vissa omständigheter, varit möjlig i "ursoppan".

Jag tycker alltid det är skitkul när IDioter talar om hur komplex cellen är och hur omöjligt det skulle vara för det att uppstå från ingenting. Men den första cellen var otroligt simpel om man jämför med dagens celler.
Citera
2008-03-20, 11:53
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
För de flesta Gudstroende är komplexiteten främst knuten till den organiska kemin och den mångfacetterade funktionen. Om man t.ex. för en kreationist talar i om DNA-molekylens "enkelhet" blir reaktionen likartad den som kommer om man poängterade dess komplexitet, eftersom "genialiteten" bakom molekylen då uppfattas vara ännu större..

Japp du har nog rätt. Jag tänker alltid att jag inte ska engagera mig eftersom det ju inte går att övertyga en troende med fakta. Dock misslyckas jag allt som oftast skändligen med detta. Det är svårt att hålla sig. Vissa saker som skrivs och påstås är så uppåt väggarna att det bara inte går.
Citera
2008-03-20, 12:03
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Efter att ha läst en del i denna tråden tänkte jag komma med ett par kommentarer. Det blir alltid mycket rablande av myter i sådana här diskussioner.

Det är mycket prat om att DNA-molekylen är så komplex. Det är den inte. Snarare är det så att det knappast finns någon annan molekyl av den storleksordningen som är mindre komplex.

Sen verkar det som om det är en debatt här om vi någonsin kommer att kunna tillverka DNA. Det har redan gjorts kan jag meddela. Syntetiskt DNA är alltså inte något framtidsscenario. DNA-bitar på upp till 20 000 baspar kan rutinmässigt beställas från genföretag.

Att kopiera och tillverka DNA innebär inte att man experimentellt bevisat hur DNA kunnat uppstå, för det krävs minst två oberoende repetitioner på godtycklig plats och tidpunkt. Jämför: "Hurra jag har tagit generatorn från en vw och stoppat in i en volvo och det funkar!!! Jag har uppfunnit bilen!!!!!"
Citera
2008-03-20, 12:09
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoOne
Jo, att fylla i ett tomrum av okunskap med en fabricerad gud är ju verkligen logiskt....
Du har nog inte förstått något av det jag skrivit i den här tråden. Att jag personligen har en tro på ett system som bättre förklarar eftersom logik och matematik uppenbarligen inte räcker till (bevisat). Så innebär inte det att jag skulle ha fabricerat Gud.
Citera
2008-03-20, 12:11
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Jag tycker alltid det är skitkul när IDioter talar om hur komplex cellen är och hur omöjligt det skulle vara för det att uppstå från ingenting. Men den första cellen var otroligt simpel om man jämför med dagens celler.

Källa på det?
Citera
2008-03-20, 12:15
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fufuburn
Att kopiera och tillverka DNA innebär inte att man experimentellt bevisat hur DNA kunnat uppstå, för det krävs minst två oberoende repetitioner på godtycklig plats och tidpunkt. Jämför: "Hurra jag har tagit generatorn från en vw och stoppat in i en volvo och det funkar!!! Jag har uppfunnit bilen!!!!!"

Som man har skrivt ett otal gånger tidigare:

Vi vet inte idag exakt hur DNA ursprungligen bildades. Forskning pågår dock.

Troligtvis spelade RNA en viktig roll.

http://en.wikipedia.org/wiki/RNA_world_hypothesis
Citera
2008-03-20, 12:17
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fufuburn
Så innebär inte det att jag skulle ha fabricerat Gud.

Nej för din gud är uppenbarligen en "god of the gaps".

Allt som vi hittills inte kan förklara eller förstå, ja det är "gud".
Citera
2008-03-20, 12:20
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej för din gud är uppenbarligen en "god of the gaps".

Allt som vi hittills inte kan förklara eller förstå, ja det är "gud".
Knappast, min tro är en personlig övertygelse och jag samtalar med Gud. Något som du uppenbarligen inte förstår. Tänk dig att du lever i en tvådimensionell värld, hur skall du då förstå eller ens föreställa dig den tredimensionella världen? Hur går det när du skall fatta den elfte dimensionen?
Att hävda att man vet är bara LOL.
(Edit: Byt ut "dimension" mot "brane" annars får Snorlyktan mens.)
Senast redigerad av fufuburn 2008-03-20 kl. 12:23.
Citera
2008-03-20, 12:21
Medlem
fufuburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Som man har skrivt ett otal gånger tidigare:

Vi vet inte idag exakt hur DNA ursprungligen bildades. Forskning pågår dock.

Troligtvis spelade RNA en viktig roll.

http://en.wikipedia.org/wiki/RNA_world_hypothesis

Varför behöver jag då repetera detta för varenda idiot som kliver in i tråden och tror att han VET? (LOL)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in