2009-02-03, 22:36
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagwanderer
Apropå ingenting...
Jag har frågat dig vilken religion du tillhör, utan att få svar. Kan du inte berätta?

Jag vill inte bli anklagad för religionspropaganda...på vissa sajter slänger de ut en vid bara misstanken om att man propagerar för nån specifik "religion"...
Citera
2009-02-03, 22:38
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Jag vill inte bli anklagad för religionspropaganda...på vissa sajter slänger de ut en vid bara misstanken om att man propagerar för nån specifik "religion"...

Vad du än propagerar för så är det fortfarande bullshit, så vad skulle din religion spela för roll? Du är ju kvar än.
Citera
2009-02-03, 22:38
Medlem
adequates avatar
Citat:
Men inte här, så vad hindrar dig?
Citera
2009-02-03, 22:39
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Absolut, men då kanske man ska låta bli att försöka få det att framstå som sanning, och nöja sig med att påpeka att det rör sig om en åsikt?

Kvantmekaniken är väldigt väl underbyggd av otaliga experiment och är därför ingen åsikt, utan tillfällig sanning, tills vetenskapen utvecklats ytterligare. Just nu finns det dock inget som stöder ditt uttalande om att allt följer lagar.

Om det bara är en tillfällig sanning, hur kan du då kategoriskt påstå att det INTE är sanning det din kontrahent säger?

Om man senare kommer fram till att din teori inte alls är sann, så har ju din motpart rätt nu!
Citera
2009-02-03, 22:44
Medlem
adequates avatar
Citat:
Om det bara är en tillfällig sanning, hur kan du då kategoriskt påstå att det INTE är sanning det din kontrahent säger?

Om man senare kommer fram till att din teori inte alls är sann, så har ju din motpart rätt nu!
Givet att motpartens idé kommer ersätta kvantmekaniken, vilket inte är så troligt i det här fallet. Om den ersätts, så måste den ersättas av en teori som förklarar allt kvantmekaniken förklarar, samt det den inte kan förklara. Att bara åberopa Gud räcker inte riktigt.
Citera
2009-02-03, 22:46
Medlem
Citat:
Vad ska vi då med lagstiftning till?

Om någon skulle tycka att det är gott att mörda andra, varför ska då denne mördare straffas?

Han upplever och uppfattar ju att det är en god handling han gör?

Eller håller du trots allt med att det finns objektivt goda och icke-goda handlingar oavsett vad individen själv upplever och uppfattar?

Det du skriver här är en typsikt dåligt argument mot ateister, att man skulle mörda fritt för att man inte blir straffad av Gud efter döden.

Jag som ateist har också moral, jag försöker orsaka så lite skada som möjligt.
Moral är inte en "helig kod" som de 10 budorden, som måste skrämma folk med helvetet osv.
Mindre moraliska frågor som "Skall bögar få gifta sig i kyrkan eller inte?" är en moralisk fråga som går att diskutera, men när man t.ex. säger "Det är okej att mörda för att jag tycker om det" så är det inte längre en moralisk fråga som går att diskutera. 99.9% håller med om att mord är ett moraliskt fel, att mörda någon och att njuta av det, är ett psykiskt fel, men man är inte psykiskt sjuk om man inte tycker bögar skall få gifta sig i kyrkan, (fråga mig inte varför bögar inte skulle få gifta sig i kyrkan). Men bort med alla dina fördomar mot ateister som en mindre moralisk person
Citera
2009-02-03, 22:47
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Heisenbergs osäkerhetsprincip ogiltigförklarar inte kausaliteten, dvs Orsak-Verkan!

http://xoomer.alice.it/fedeescienza/answersnf.html#dom27e

.
Fantastisk hur inkonsistent du är i ditt vilda länkande. Vill påminna dig om hur du senast idag sagt att den vetenskapliga metoden är felaktig, och nu postar du en länk där någon försöker sig på att bevisa Gud med vetenskapen (nu gör han ju inte det, men påstår sig).

Ännu en gång, fantastiskt.
Citera
2009-02-03, 22:53
Medlem
Lord Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Fantastisk hur inkonsistent du är i ditt vilda länkande. Vill påminna dig om hur du senast idag sagt att den vetenskapliga metoden är felaktig, och nu postar du en länk där någon försöker sig på att bevisa Gud med vetenskapen (nu gör han ju inte det, men påstår sig).

Ännu en gång, fantastiskt.

Dessutom då han själv flera gånger sagt att vetenskapen inte kan upptäcka det "andliga".
Citera
2009-02-03, 22:55
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Det du skriver här är en typsikt dåligt argument mot ateister, att man skulle mörda fritt för att man inte blir straffad av Gud efter döden.

Jag som ateist har också moral, jag försöker orsaka så lite skada som möjligt.
Moral är inte en "helig kod" som de 10 budorden, som måste skrämma folk med helvetet osv.
Mindre moraliska frågor som "Skall bögar få gifta sig i kyrkan eller inte?" är en moralisk fråga som går att diskutera, men när man t.ex. säger "Det är okej att mörda för att jag tycker om det" så är det inte längre en moralisk fråga som går att diskutera. 99.9% håller med om att mord är ett moraliskt fel, att mörda någon och att njuta av det, är ett psykiskt fel, men man är inte psykiskt sjuk om man inte tycker bögar skall få gifta sig i kyrkan, (fråga mig inte varför bögar inte skulle få gifta sig i kyrkan). Men bort med alla dina fördomar mot ateister som en mindre moralisk person

Är abort (också mord) OK enligt ateister?
Citera
2009-02-03, 22:57
Medlem
adequates avatar
Citat:
Den frågan finns inget svar på, ty ateism är inget moralsystem, enbart en avsaknad av gudstro.
Citera
2009-02-03, 22:59
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

Atiest = Icke-Gudstroende, betyder inget mer än så. En ateist kan vara fascist eller altruist.
Citera
2009-02-03, 22:59
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

Därför att det inte är så det fungerar. Newtons teori om gravitation var en tillfällig sanning på väg mot allmänna relativitetsteorin, som i sin tur är en tillfällig sanning på väg mot något som ännu bättre förklarar saker och ting, antagligen något som lyckas koppla ihop relativitet med kvantmekanik.

De teorier vi har idag har så mycket på benen att det knappast lär ändras. Teorier utvecklas, evolverar (ett ord du avskyr, men ändå).
Paradigmskiften är ovanliga som fan. Det skulle, som någon annan säger, krävas att den nya teorin vetenskapligt lyckas förklara allt den gamla teorin gör, och lite till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in