Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag vet att evolution inte handlar om livets uppkomst. Tycker bara att det är en fråga som hör till själva diskussionen i stort.
Jag kan gå med så långt att varelser kan förändras men de går aldrig från en art till en annan. Det finns plats för variation inom arter men inte så att arten ändras till en annan art.
Vad du går med på eller inte ändrar inte faktumet att sk. makroevolution existerar. Att du inte vill acceptera det pga. av din blinda tro till en specifik bronsåldersmyt är inte vad jag skulle säga objektivt. För mig spelar det ingen roll om det pekar på evolution eller kreationism, jag vill bara komma så nära sanningen som möjligt. Och om det skulle visa sig att kristendomen har rätt så skulle jag vända mig samma dag. Evigt liv är inget jag skulle tacka nej till och att brinna i helvetet inget jag skulle se fram emot.
Hur förklarar du att man i olika lager från olika tidsperioder hittar olika sorters djur och växter? Skapade gud nya arter i takt med att dom gamla dog?

Hur förklarar du att det ser ut som att arterna utvecklats genom tiderna genom dessa fossil och det av någon konstig anledning passar dateringar och dom lager dom hittats i?
Makroevolution är mikroevolution över tid. Med makroevolution menas inte att en reptil plötsligt får vingar. Det är är en lång process av små förändringar (mikro) där mellannivåerna i sig också har en fördel av mutationerna. Det finns en mindre grupp biologer som säger att det
kan finnas makroevolution som inte betyder gradvisa fenotypiska förändringar. Men även om den senare förklaringen av makroevolution stämmer i vissa fall så stöder det iaf. inte den kristna skapelsemyten eller falsifierar evolution till nya arter.
Den bästa bortförklaringen av alla dessa bevis och den utbildade konsensus som talar för evolution som jag kan komma på är att gud skapade allting så att det ser ut som att arterna evolverat för att testa vår tro.