Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Frågor och smileys.
Får förklara vad jag kan och har förstått, då jag inte är något mer än en riktig nybörjare på detta.
1. Som sagt, innan Big Bang och singulariteten rubbades fanns inte tid, överhuvudtaget, inte i någon form. Därför är det helt ointressant att disskutera om något somhelst som rör något "innan" Big Bang. Det vore som att fråga vad som ligger nord om nordpolen. Det finns bara inte på kartan. Det är vad vi vet idag. I framtiden kanske man på något exotiskt vis förstå vad som fanns innan.
Självklart borde Big Bang inte strida mot orsak - verkan-lagen. Alltså borde något finnas som "orsakade" Big Bang. No doubt. Vad det är vet jag inte, men inte du heller.
2. Rummet expanderar för att det måste göra det när energi, tid och massa finns som inte får plats i den ursprungliga dimensionen. Inte svårare än så.
3. Korrekt, universum har ingen mittpunkt för att inflationsteorin säger att inflationen inträffade överallt, samtidigt.
4. Korrket, men det är inte det Big Bang försöker förklara. Som att diskvalificera gravitations-teorin eftersom den inte förklara hur ekorrar klättrar på träd. Inte menat för det, och det är ej heller nödvändigt för Big Bang att förklara varför det skedde och vad som fanns innan det.
5. Här faller du riktigt och slår i näsan. Tid är en riktning. Där har du i princip en definition på tid. Precis som "höger" eller "öst" är riktningar är tid en riktning som används för att korrekt beskriva en plats. Rymdkordinater kan du köra upp där solen aldrig skiner om du ej kan ange tiden.
Och igen, Big Bang har aldrig påstått sig förklara vad som fanns innan universum.
6. Nej det behövs inte, inte enligt kvantmekaniken. Helt spontant kunde den expandera.
7. Precis, men betyder det inte att den inte fanns? Hur många siffror du än plockar fram kan du aldrig föreställa dig avståndet till en galax långt borta. Existerar den inte för det? Matematiken utvecklas ständigt, någon dag kan man nog kunna räkna på det.
Sen ber jag dig (och alla andra) att se Professor Stephen Hawkings utomordentliga föreläsningar där detta förklaras på ett långt bättre sätt. Han ger dig alla svar vetenskapen kan ge oss med säkerhet idag.