2009-02-08, 22:54
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Man kan faktiskt inte tro alls. Det finns två sorters ateister, du verkar inte ha tänkt på det: Det som inte tror på gud, och de som inte tror på gud! Du fångar dig själv i ett cirkelresonemang och kan uppenbarligen inte komma ur det. Ditt "logiska" tänkande är tyvärr under all kritik, bakom allt svammel verkar du skapligt trevlig, om än jävligt dryg.

Så du menar att även en ateist kan tro på Guds existens, bara det att han inte sätter sin tilltro till Honom?

Källa, tack!
Citera
2009-02-08, 22:57
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Så du menar att även en ateist kan tro på Guds existens, bara det att han inte sätter sin tilltro till Honom?

Källa, tack!

Öööh, hur ska jag kunna ge en källa till dig som bekräftar för dig att jag finns, utan att röja min sanna identitet? Det handlar om att skilja betydelse från innebörd, om du kan förstå vad jag menar med det...

http://www.youtube.com/watch?v=4jJqmCLNt7E
Citera
2009-02-08, 22:58
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Förneka inte din egen existens till förmån till ett fantasifoster, du får väl leta inom dig efter någon annan slags klyscha!

Kan vi existera utan existensen av källan till vår existens?
Citera
2009-02-08, 23:03
Medlem
Kaplas avatar
Snart...
Citera
2009-02-08, 23:06
Medlem
Kaplas avatar
http://www.osho.com/magazine/tarot/picCards%5CZen049TheSource.jpg

The Source

Zen asks you to come out of the head and go to the basic source.... It is not that Zen is not aware of the uses of energy in the head, but if all the energy is used in the head, you will never become aware of your eternity.... You will never know as an experience what it is to be one with the whole. When the energy is just at the center, pulsating, when it is not moving anywhere, neither in the head nor in the heart, but it is at the very source from where the heart takes it, the head takes it, pulsating at the very source--that is the very meaning of Zazen. Zazen means just sitting at the very source, not moving anywhere, a tremendous force arises, a transformation of energy into light and love, into greater life, into compassion, into creativity. It can take many forms. But first you have to learn how to be at the source. Then the source will decide where your potential is. You can relax at the source, and it will take you to your very potential.

Osho The Zen Manifesto: Freedom from Oneself Chapter 11

Commentary:

When we speak of being "grounded" or "centered" it is this Source we are talking about. When we begin a creative project, it is this Source that we tune in to. This card reminds us that there is a vast reservoir of energy available to us. And that we tap into it not by thinking and planning but by getting grounded, centered, and silent enough to be in contact with the Source. It is within each of us, like a personal, individual sun giving us life and nourishment. Pure energy, pulsating, available, it is ready to give us anything we need to accomplish something, and ready to welcome us back home when we want to rest. So whether you are beginning something new and need inspiration right now, or you've just finished something and want to rest, go to the Source. It's always waiting for you, and you don't even have to step out of your house to find it.
Citera
2009-02-08, 23:16
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Har ni någon teori kring livets uppkomst, hur livet uppstod?

Och i så fall, vad heter den teorin?

För övrigt, tror du på fullt allvar själv på de absurda hokuspokus-teorierna Bing Bang och evolutionen?

Det finns en del, de går under samlingsnamnet abiogenes. Varsågod och googla.
Många av dem har också visat sig fullt möjliga i.o.m. att man lyckats få enzymer att spontant replikera och evolvera. Jag har nämnt detta tidigare, men du är så duktig på att selektivt välja vad du ska svara på att du missat det.
Nu kanske man kan få en kommentar? Hur fasen kan t.o.m. livlösa enzymer evolvera EXAKT enligt de regler Darwin satte upp om evolutionen bara är en saga?
Citera
2009-02-08, 23:17
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Det finns en del, de går under samlingsnamnet abiogenes. Varsågod och googla.
Många av dem har också visat sig fullt möjliga i.o.m. att man lyckats få enzymer att spontant replikera och evolvera. Jag har nämnt detta tidigare, men du är så duktig på att selektivt välja vad du ska svara på att du missat det.
Nu kanske man kan få en kommentar? Hur fasen kan t.o.m. livlösa enzymer evolvera EXAKT enligt de regler Darwin satte upp om evolutionen bara är en saga?

Och det är heligt!
Citera
2009-02-08, 23:22
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Varsågod:

Här, en 2 800 Miljoner år gammal räfflad, sfärisk metallkula, i Sydafrika:

http://youtube.com/watch?v=gUyHrubz0vk

Hav i åtanke att INGET av alla dessa publicerade vetenskapligt väldokumenterade FYND, någonsin har DEMENTERATS eller MOTBEVISATS!

ICKE ETT ENDASTE!

Och, som jag sa förra gången du klippte in din lista, hav i åtanke att artiklar från Scientific American under 1800-talet knappast imponerar.
Då avgjorde man ålder genom att titta på vilket geologiskt strata föremålet grävdes upp ur.
Det är en jävligt osäker metod som förutsätter att det aldrig försiggått grävningar i området, något en begravning allt som oftast inbegriper. Jag skulle idag kunna gräva ner ett föremål tio meter och enbart med denna "mätmetod" kunna datera den till 200000 år före vår tideräkning.

På senare tid har något bättre metoder kommit fram. Kol-14 är den som snabbast kommer i åtanke, även om den är begränsad till runt 20000 år har jag för mig, men det finns mängder av andra radiologiska metoder som ger en noggrannhet som vida överstiger den de hade på 1800- och början av 1900-talet.

Du, min herre, saknar vettig kunskap inom källkritik.
Citera
2009-02-08, 23:26
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Tack för din absurt långa länksamling som kommer ta hela natten att gå igenom. Fan vad snabb du är, jag börjar nästan tro att du inte är en människa alls, men en maskin, eller att du copy-pastear din fantastiskt digra samling amatörforskning. Kolla gärna min Dawkinslänk i signaturen nedan, humor på hög nivå, din mupp!

Det gör han. Denna samling har dykt upp på FB flera gånger, och på Fragzone, Familjeliv och många andra.
DoÅ är en intermittent "debattör"; han dyker upp ett tag, spyr ur sig för-författad dynga, kommenterar selektivt, och när han ådragit sig tillräckligt många välinformerade motdebattörer försvinner han till ett annat forum, där förfarandet upprepas. Han har ett antal fora han betar av per runda, måste säga att det är roligast att se honom debattera på fragzone, där hans debattstil faller i fertil jord; den är så lik övriga tonåringars där att man kan börja göra en del slutledningar.
Citera
2009-02-08, 23:29
Medlem
Citat:
Värderingar som är universella, t.ex. att det i alla lagstiftande församlingar världen över anses vara fel och därmed straffbart att tortera och våldta barn...

Ett bra exempel på objektiv absolut moral, att det finns orättfärdiga handlingar som ingen kan förneka!

Så du menar att "objektiv moral" är den typ av moral som 99.9% av världen håller med om? och bara de mest störda personerna kan t.ex. tortera och våldta ett barn? Ditt exempel stämmer förmodligen, att tortera och våldta sitt barn är något som aldrig förekommer vid ett normalt samhälle, att det har förekommit vet vi, t.ex. tyskarna under andra världskriget. Men ditt exempel är fortfarande moral, och jag kan fortfarande inte förstå det "objektiva" i det.

Jag förstår fortfarande inte vad "objektiv moral" exakt betyder, men om det är något vi vetenskapligt inte förstår idag, så är "hålet" i kunskapen inget bevis för Gud, bara en av många "hål" i vetenskapen som vi ännu inte känner till. Handlar det mera om filosofi, så kan det vara ett argument för Gud. Dock inte vetenskapligt
Citera
2009-02-08, 23:35
Medlem
adequates avatar
Citat:
Och ändå slaktas och styckmördas miljoner djur per år bara i Sverige...
Jag håller mig dig om hemskheten i detta, men lyckligtvis håller den mänskliga consensusmoralen på att utvecklas till att innefatta fler arter än den egna.
Citera
2009-02-08, 23:59
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Jag håller mig dig om hemskheten i detta, men lyckligtvis håller den mänskliga consensusmoralen på att utvecklas till att innefatta fler arter än den egna.

Peter Singer for teh win!! Eris for teh win! Hail Discordia!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Singer
http://i202.photobucket.com/albums/aa154/neptunedarling/petersingerfinalLOL.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Det gör han. Denna samling har dykt upp på FB flera gånger, och på Fragzone, Familjeliv och många andra.
DoÅ är en intermittent "debattör"; han dyker upp ett tag, spyr ur sig för-författad dynga, kommenterar selektivt, och när han ådragit sig tillräckligt många välinformerade motdebattörer försvinner han till ett annat forum, där förfarandet upprepas. Han har ett antal fora han betar av per runda, måste säga att det är roligast att se honom debattera på fragzone, där hans debattstil faller i fertil jord; den är så lik övriga tonåringars där att man kan börja göra en del slutledningar.

Så, DoÅ ger sig både på spelnördar, counter-culture-stollar, och familjefantaster!?! Detta ger ju begreppet internet predator en helt ny innebörd! Används samma nick på alla dessa forum? Så dum är han/hon inte antar jag, även om alias verkar överflödiga i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in