2009-08-12, 21:10
Medlem
Graspars avatar
Men Athmos, du hävdar att allt är intelligent. Kan du kanske då definera närmare vad du menar med "intelligens" och förklara hur du menar att allt har denna egenskap.
Citera
2009-08-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Så en sten har intelligens? En svavelvätemolekyl?

Du måste ha en väldigt bred definition av intelligens...

Jag pratar inte om IQ. Jag pratar inte om de mått på intelligens som människan har. Jag pratar om den intelligens som finns i allt. Den intelligens som ligger bakom att allt finns till. Gud kan man säga. Fast jag gillar inte att använda det ordet, eftersom betydelsen av "Gud" har blivit förvanskad och felaktigt använt genom århundradena. Medvetande är ett mycket bättre ord enligt mig.
Citera
2009-08-12, 21:14
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athmos
Jag pratar inte om IQ. Jag pratar inte om de mått på intelligens som människan har. Jag pratar om den intelligens som finns i allt. Den intelligens som ligger bakom att allt finns till. Gud kan man säga. Fast jag gillar inte att använda det ordet, eftersom betydelsen av "Gud" har blivit förvanskad och felaktigt använt genom århundradena. Medvetande är ett mycket bättre ord enligt mig.

Men hur skulle en svavelvätemolekyl kunna ha ett medvetande? Och i sådana fall, varför skulle den ha ett medvetande?
Citera
2009-08-12, 21:26
Medlem
Citat:
Men hur skulle en svavelvätemolekyl kunna ha ett medvetande? Och i sådana fall, varför skulle den ha ett medvetande?

En svavelmolekyl "har" inte medvetande. Den ÄR medvetande. Precis som allt annat. Allt är ett enda medvetande.
Citera
2009-08-12, 21:26
Medlem
Graspars avatar
Citat:

Har du några som helst belägg för det?
Citera
2009-08-12, 21:27
Medlem
Neonights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graspar

Nej det har han inte för han är religiös.
Citera
2009-08-12, 21:30
Medlem
Varangians avatar
Citat:
En svavelmolekyl "har" inte medvetande. Den ÄR medvetande. Precis som allt annat. Allt är ett enda medvetande.

Den har inget medvetande utan är medvetande? Varför tror du något så absurt?

Medvetande är högst individuellt då det förutsätter ett tämligen utvecklat, individuellt, centralt nervsystem.
Citera
2009-08-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graspar

Jag kan inte bevisa det, om det är det du menar. Det är heller inget jag är ute efter att göra. Jag kan dock visa alla hur de kan bevisa det för sig själva.

Det är på min väg mot andlig upplysning som jag kommit till vissa insikter om alltet. Hurvida någon tror mig eller inte har ingen som helst betydelse för mig.
Citera
2009-08-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight
Nej det har han inte för han är religiös.

Svar: nej. Jag är inte religiös.

Citat:
Den har inget medvetande utan är medvetande? Varför tror du något så absurt?

Medvetande är högst individuellt då det förutsätter ett tämligen utvecklat, individuellt, centralt nervsystem.

Jag tror ingenting.

Och hur kan du veta att det förutsätter ett central nervsystem. Är inte just nervsystemet något du observerar med medvetandet? Varför förutsätter du att just nervsystemet kommer före medvetandet?
Citera
2009-08-12, 21:39
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Och hur kan du veta att det förutsätter ett central nervsystem. Är inte just nervsystemet något du observerar med medvetandet? Varför förutsätter du att just nervsystemet kommer före medvetandet?

För att vi har vetenskapligt studerat fenomenet medvetande tämligen väl.

Vi vet vilka områden i hjärnan som är aktiva vid olika medvetandenivåer, vilka typer av hjärnvågor som sänds ut etc.

En av anledningar till av vi har en effektiv narkosvetenskap bl.a.

Summa summarum, allt vi har pekar på att vårt medvetande originerar i vår hjärna. Det är också högst logiskt och i samklang med allt annat vi vet om vår omvärld.

Finns ingen rationell anledning att tro annorlunda.
Citera
2009-08-12, 21:41
Medlem
Graspars avatar
Citat:
Jag kan inte bevisa det, om det är det du menar. Det är heller inget jag är ute efter att göra. Jag kan dock visa alla hur de kan bevisa det för sig själva.

Kör på.
Citera
2009-08-12, 22:05
Medlem
Citat:
För att vi har vetenskapligt studerat fenomenet medvetande tämligen väl.

Vi vet vilka områden i hjärnan som är aktiva vid olika medvetandenivåer, vilka typer av hjärnvågor som sänds ut etc.

En av anledningar till av vi har en effektiv narkosvetenskap bl.a.

Summa summarum, allt vi har pekar på att vårt medvetande originerar i vår hjärna. Det är också högst logiskt och i samklang med allt annat vi vet om vår omvärld.

Finns ingen rationell anledning att tro annorlunda.

Allt detta förutsätter att du antar att det du upplever är verkligt. Hur kan du veta detta? En dröm är också en form av upplevelse t.ex, men ändå anser vi den inte vara verklig. Hur kan vi veta detta?
Det enda jag VET med 100% säkerhet är att jag finns. Allt annat är osäkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in