2012-04-11, 03:59
Medlem
Grinfarbrors avatar
LCD-solbrillor

Dessa coola Roy Orbison-style kom i tisdagens försändelse:

http://www.dealextreme.com/p/cool-7-color-mode-uv400-protection-lcd-glass-lens-sunglasses-1-x-cr927-67630

Man reglerar mörknadsgraden själv i sju lägen. Finns ju förvisso "automatiska" fotokromatska glasögon också härhemma, men knappast till ett pris runt 150 pix.

Batteritypen, CR927, är kanske inget man hittar på Clas Ohlson eller på Teknikmagasinet, men det följde med ett extra plus att jag har sett eBay-aktörer som säljer dessa för typ två dollar per 10-pack inklusive frakt. Den dagen, den sorgen.
2012-04-11, 04:10
Medlem
vimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grinfarbror
LCD-solbrillor

Dessa coola Roy Orbison-style kom i tisdagens försändelse:

http://www.dealextreme.com/p/cool-7-color-mode-uv400-protection-lcd-glass-lens-sunglasses-1-x-cr927-67630

Man reglerar mörknadsgraden själv i sju lägen. Finns ju förvisso "automatiska" fotokromatska glasögon också härhemma, men knappast till ett pris runt 150 pix.

Batteritypen, CR927, är kanske inget man hittar på Clas Ohlson eller på Teknikmagasinet, men det följde med ett extra plus att jag har sett eBay-aktörer som säljer dessa för typ två dollar per 10-pack inklusive frakt. Den dagen, den sorgen.
Fler som är uppe

Dem verkar som nåt man skulle haft
hehe får kolla över dx senare finns mycket där
Hur är det med mobiltelefoner där? Vissa ser skumma/kassa ut och priset är ju int direkt högt så
2012-04-11, 10:02
Medlem
vimars avatar
Nu e de framme iallfall på uthämtning, det åkte direkt dit
2012-04-11, 13:50
Medlem
Citat:
Det "borde" funka rent tekniskt och elektriskt, men det verkar lite krystat att ha en grabber-programvara avsedd för andra ändamål snurrande om man vill ha en kontinuerlig kamerabevakning och spela in med viss given framerate.

Bättre att satsa på ett PCI-kort avsett just för ändamålet. Där får man adekvata ingångar plus att det brukar medfölja lämplig programvara för att utföra bevakningen effektivt.

Ska du bara ha en enda kamera inkopplad så bör ett kort i stil med detta duga:

http://www.dealextreme.com/p/surveillance-security-video-monitoring-capture-card-101823

Men du kanske har en laptop? Där har jag dessvärre inget råd att ge eftersom det är en ovanlig kombination för kameraövervakning.

Edit: Ovanstående kort har BNC-ingångar, såg jag nu som först. Ingen katastrof, allt går att lösa med adapters, men sök gärna själv vidare efter liknande kort med RCA-kontakter för att matcha kameran.

Tack, men ett PCI-kort måste väl byggas in i datorn? Jag har en stationär dator men vet inte hur man kopplar in ett PCI-kort så den jag länkade med USB skulle vara lättare.
2012-04-11, 19:54
Medlem
Milwaukees avatar
Ni som har beställt innan, hur lång tid brukar det dröja innan man kan spåra paket hos China Post? Paketet gick från DX 6/4 (fredags).
2012-04-11, 22:25
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passaten
ett PCI-kort måste väl byggas in i datorn? Jag har en stationär dator men vet inte hur man kopplar in ett PCI-kort

Lite OT:
Det är busenkelt, förutsatt att du verkligen har en ledig PCI-plats på moderkortet. Bara att öppna chassit och skruva bort den metalltunga som sitter som skydd och istället trycka dit och skruva fast kortet med samma skruv som metalltungan satt fast med.

Sådant får du säkert hjälp med i dator-subforumen, om du mot förmodan skulle stöda på någon problem eller undring. Vi ska nog inte fördjupa oss alltför mycket i sådant just i denna tråd, för då kanske vi får bannor av Mods.
2012-04-11, 22:28
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Ni som har beställt innan, hur lång tid brukar det dröja innan man kan spåra paket hos China Post? Paketet gick från DX 6/4 (fredags).
Det är inte ovanligt att det tar en vecka eller mer innan du får någon form av träff i trackingsystemet.

Beskedet från DX innebär i princip bara att de har plockat och packat din order, inte att prylarna de facto redan är på väg till Sverige.
2012-04-11, 22:45
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Det är inte ovanligt att det tar en vecka eller mer innan du får någon form av träff i trackingsystemet.

Beskedet från DX innebär i princip bara att de har plockat och packat din order, inte att prylarna de facto redan är på väg till Sverige.
Misstänkte det. Tack för svaret!
2012-04-12, 00:26
Medlem
vonOlofs avatar
Själv har jag två separata oregistrerade surdegar från februari hos DX, fick skeppningsmail i början av mars men de har fortfarande inte dykt upp.

Jag vet att de så gott som alltid alltid dyker upp förr eller senare, men det är alltid irriterande att behöva gå och tänka på eventualiteten att de har försvunnit på vägen medan dagarna tickar på. Det finns många funktionärer med långa fingrar längs med hela transportkedjan och att se något litet och oregistrerat paket med etiketten "Electronics" på kanske inbjuder till diskreta impulstjuverier rätt ner i fickan.

Man har ju bara 45 dagar på sig att slå larm till PayPal och få pengarna tillbaka den vägen, dessa dagar äts snabbt upp ju mer väntetiden förlöper.

Samtidigt vet jag att prylarna ligger i brevlådan några dagar efter att jag har skrivit detta, brukar oftast vara så.

Vart jag vill komma är att det lönar sig att tilläggsbetala dessa cirka 15 spänn för registrerad försändelse, om köpesumman har hamnat under de 20 USD eller däromkring som annars medför gratis registrering och tracking. Eller helt enkelt komplettera beställningen med någon liten grej att ge bort till någon, om man därigenom kommer upp i beloppet som ger kostnadsfri registrering och tracking.

Dessvärre lever jag inte alltid som jag lär, i vart fall inte i det här fallet i väntans tider från DX.
2012-04-12, 01:32
Medlem
Grizzlys avatar
Men då missar man ju den trevliga överraskningen när man får nåt skit man glömt bort att man beställt
2012-04-12, 01:53
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizzly
Men då missar man ju den trevliga överraskningen när man får nåt skit man glömt bort att man beställt
Hehe, right on the spot!

Att sitta framför datorn på Kinasajter eller eBay efter hemkomst från fyllekvällar kan ge kul effekter några veckor senare, även om självbevarelsedriften oftast ser till att det inte är några dyra grejer man har beställt.

Plötsligt får man ett bekräftelsemail om att tvålkoppen med inbyggd fotskrapa för 1.99 USD inkl. frakt har postats, varefter man efter den första förvirringen antingen börjar söka i historiken eller helt enkelt rycker på axlarna och se vad som dyker upp i brevlådan vart det lider.

Därefter har man i regel glömt bort episoden på nytt tills det kommer en avi om "Brev för stort att utdelas, hämtas på lokala uthämtningsstället inom 14 dagar."
2012-04-12, 04:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Därefter har man i regel glömt bort episoden på nytt tills det kommer en avi om "Brev för stort att utdelas, hämtas på lokala uthämtningsstället inom 14 dagar."
Sånt får inte jag :/ här ställer sig postis och kör trumsolo på dörren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in