2012-05-08, 01:30
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passaten
Jag måste alltså betala 25% i moms och 100 kronor i speditionsavgift?
Ja.

Såvida inte tullen ändå beslutar att skicka paketet vidare utan åtgärd efter att de har fått in uppgifterna.

Men vad är det med alla människor som tror att det är någon form av rättighet att importera varor från utlandet och närmast förvänta sig att de ska slippa de lagstadgade avgifterna?

Man får ju redan från början räkna in vad varan EGENTLIGEN kostar med moms och eventuell tull och jämföra med om man kanske kan hitta den billigare inom EU istället.

Att prylar från Kina/Hongkong ofta slinker igenom utan att plockas in är bra för egna plånboken, men det är sannerligen inget som man alltid kan utgå från.

Innan en order läggs så bör man räkna ihop vad allt kommer att kosta i form av svensk moms, avgifter och eventuell tull. Är slutpriset fortfarande intressant, så lägger man ordern och hoppas på att leveransen ändå slinker igenom utan att plockas in för klarering.
2012-05-08, 02:44
Medlem
vimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Ja.

Såvida inte tullen ändå beslutar att skicka paketet vidare utan åtgärd efter att de har fått in uppgifterna.

Men vad är det med alla människor som tror att det är någon form av rättighet att importera varor från utlandet och närmast förvänta sig att de ska slippa de lagstadgade avgifterna?

Man får ju redan från början räkna in vad varan EGENTLIGEN kostar med moms och eventuell tull och jämföra med om man kanske kan hitta den billigare inom EU istället.

Att prylar från Kina/Hongkong ofta slinker igenom utan att plockas in är bra för egna plånboken, men det är sannerligen inget som man alltid kan utgå från.

Innan en order läggs så bör man räkna ihop vad allt kommer att kosta i form av svensk moms, avgifter och eventuell tull. Är slutpriset fortfarande intressant, så lägger man ordern och hoppas på att leveransen ändå slinker igenom utan att plockas in för klarering.

vettigt sagt det du ! kanske skulle vara nåt alla skulle läst före dem beställer
2012-05-08, 05:17
Medlem
zonedisks avatar
Fick just mail från DX om att min order jag lade den 4e skickats, mao 4 dagar innan produkten ens skickades. Den andra ordern jag beställde den 3e har jag inte fått mail om än dock.

Detta till skillnad från Priceangel och Focalprice där jag beställde grejjer samma dagar, tog mindre än 24h innan jag fick mail om att prylarna var skickade. Får se hur lång tid själva frakten tar nu då.
2012-05-08, 05:21
Medlem
vimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonedisk
Fick just mail från DX om att min order jag lade den 4e skickats, mao 4 dagar innan produkten ens skickades. Den andra ordern jag beställde den 3e har jag inte fått mail om än dock.

Detta till skillnad från Priceangel och Focalprice där jag beställde grejjer samma dagar, tog mindre än 24h innan jag fick mail om att prylarna var skickade. Får se hur lång tid själva frakten tar nu då.

priceangel är snabba, ibland, beställde lite som skickades 28 april, kom igår. lite skickat före har inte allt kommit ännu.
2012-05-08, 16:17
Medlem
Noe-s avatar
Citat:

Betalade 27/4 och sedan den 7/5 står grejerna som being prepared for shipment ifrån DX. Beställde saker ifrån Priceangels och alla tre ordrar behandlades och skickades på 3 dagar ifrån dess att jag betalade.
2012-05-09, 10:03
Medlem
zonedisks avatar
Citat:

Frågade i supportchatten vad som händer, tydligen är produkten inte i lager och dom vet inte när den kommer in igen vilket såklart inte nämnts på produktsidan. >.>

Avbröt ordern och ska få en refund inom 1-7dagar till mitt PayPal-konto, blir till att beställa från skiten från Priceangels ist, dom brukar vara snabbare med leveransen.

Edit: Redan fått detta mailet från PayPal:
"dealextreme just sent you a full refund of $*.** USD for your purchase. If you have any questions about this refund, please contact dealextreme.
The refund will go to the card you paid with."

Creds till DX för deras support iaf!
Senast redigerad av zonedisk 2012-05-09 kl. 10:17.
2012-05-10, 08:37
Medlem
symbicorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miodrag
Bra då får jag in mina 14 dollar snart till e-kortet..
(hur fan funkar det? kommer pengarna komma tillbaka till e-kortet och sen till mitt privatkonto?)

DVS jag betalade inte via paypal, utan direkt med ett ViSA e-kort från SwedBank.

Tog lite mer än 1 vecka för mig att få tillbaka pengarna till visa.
2012-05-11, 23:15
Medlem
Donny_Pepps avatar
En vara från DX som går att beställa både från China och EU, med skillnaden att varan kostar $18 från kina och $24. Vilket skulle ni rekomendera?
Är det större chans att paketet slinker igenom utan momspålägg och liknande om man beställer via EU?
2012-05-11, 23:39
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donny_Pepp
En vara från DX som går att beställa både från China och EU, med skillnaden att varan kostar $18 från kina och $24. Vilket skulle ni rekomendera?
Är det större chans att paketet slinker igenom utan momspålägg och liknande om man beställer via EU?

Det är väl fri tull inom EU? Hur det är med moms eller så, vet jag dock inte.
2012-05-11, 23:40
Medlem
zonedisks avatar
Citat:
Inte orkat läsa själv, men info angående moms inom EU hittar du här: http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/momsfel.4.18e1b10334ebe8bc80004737.html
2012-05-12, 01:50
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:

Som sagt, inom EU behöver du inte oroa dig för att grejerna fastnar. Dessutom bör det ta max en vecka från eu-land medans man ska räkna med minst två veckor från Kina. Så om priskillnaden är så liten är det en no-brainer för mig.

/#LOUDmouth#
2012-05-12, 09:42
Medlem
Donny_Pepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Som sagt, inom EU behöver du inte oroa dig för att grejerna fastnar. Dessutom bör det ta max en vecka från eu-land medans man ska räkna med minst två veckor från Kina. Så om priskillnaden är så liten är det en no-brainer för mig.

/#LOUDmouth#
Då är det inget tvivel mer. Beställer från EU-lagret. Tackar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in