2011-10-09, 14:56
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusGargoyle
Att det vid en djupare depression finns samband mellan kroppslig känning och känslor det vet jag för det har jag upplevt själv när jag var tonåring.
...
Problemet är inte så mycket de somatiska uttrycken av djup depression eller melankoli. Dessa besvär klingar av vid adekvat behandling av grundsjukdomen. Det större problemet är alla människor som lever med mera atypiska eller låggradiga depressionsbesvär. Dessa individer somatiserar ofta ordentligt och det kan vara en delikat uppgift att få dom att ändra fokus. SSRI och stödterapi kommer man längre med än försök att hitta massa virala patogener.

Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
De jag känner som har dessa sjukdomar (mig själv inkluderad) har ett starkt psyke men det smärtar så in i helvete fysiskt.
...
En iakttagelse är att de som drabbas har ett behov att påtala sitt starka psyke. Om det har blivit ett inövat försvar eller om man verkligen tror på det vågar jag inte sia om nu. Men det är påfallande vanligt.
Citera
2011-10-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
En iakttagelse är att de som drabbas har ett behov att påtala sitt starka psyke. Om det har blivit ett inövat försvar eller om man verkligen tror på det vågar jag inte sia om nu. Men det är påfallande vanligt.

Ja, det är väl inte så konstigt?

Kan ju vara för att man behandlas som ett barn i vården. Läkare vill gärna påtala att det handlar om depression istället. Vilket det inte är. Det har hänt samtliga jag känner och det händer fortfarande, även runtomkring folk som inte har en vilja att sätta sig in i problematiken.

Därför måste man påtala att man är psykiskt hälsosam och frisk, för annars vill de gärna skriva ut en massa mediciner. Det är mer "håll käften, gå hem och ta det här", eller... "är det du som är läkare eller jag?"... kan säga att detta gäller mestadels för allmänläkare.

Det är ju snarare den oviljan som gör att man tappar hopp. Men det innebär inte att det är depression, men jag utesluter inte heller att en del människor som inte lider av CFS/ME har atypisk depression.

Citat:
Åsikterna om orsaken till CFS har gått i olika riktningar. Tidigare var den vanligaste uppfattningen att CFS var en psykisk sjukdom och då inte sällan med förmodandet att lättja eller arbetsovilja låg bakom symtomen. Även om många CFS-patienter som varit sjuka en tid kan uppfattas som deprimerade, finns det väsentliga skillnader gentemot depression. Relativt få CFS-patienter känner livsleda eller har självmordstankar trots att deras olika symtom ofta är en tung börda. Inte heller isolerar de sig socialt så som deprimerade gör. Under de senaste årtiondena har forskningen och massmedia intresset ökat och de nu aktuella teorierna har istället fokuserat dels misstankar om virusangrepp, dels hypoteser om kroniska störningar i olika delar av hjärnans kommunikationssystem.

Utomlands är det en helt annan dimension och där finns det åtminstone folk som sätter sig in och är villiga att sätta sig in i problematiken. I Sverige är det tyvärr inte så.
Senast redigerad av Urgrund 2011-10-09 kl. 15:10.
Citera
2011-10-09, 17:36
Bannlyst
Citat:

Just den frasen har lett till att folk har blivit inspärrade på psyket och fått hjärnan lobotomerad i flertalet fall, kan jag tänka mig. Säger man för lite är man tillbakadragen och deprimerad, säger man för mycket lider man av någon sorts storhetsvansinne eller oförmåga att greppa verkligheten och även detta måste tyglas. Du låter som en Dr. hämtad direkt från valfri "inspärrad på psyket oskyldig" film. Jag hoppas för guds skull att du inte tänker på att jobba inom psykvården.

Det bästa man kan göra Urgrund är att gå kontinuerligt hos en psykolog/psykiatriker/pyskoterapeut (alla tar ändå hjälp av någon med högre rang för att ställa diagnos) för att få reda på hur det egentligen ligger till. Detta kan man sedan använda i mot läkare som helst av allt skjuter undan problemen man tampas med då de från dennes sida kan uppfattas som somatiska. Det är så jag har gjort, annars hade jag aldrig fått hjälp så här tidigt i det som har drabbat mig.
Citera
2011-10-09, 18:01
Medlem
Shrewishs avatar
Citat:
De jag känner som har dessa sjukdomar (mig själv inkluderad) har ett starkt psyke men det smärtar så in i helvete fysiskt. Det beror snarare på allmänhetens oförstående att man blir nere av skiten, tack så mycket Shrewish för att du är inne på samma väg. Man KAN bli deprimerad av tillståndet, men jag känner inte att jag är psykiskt instabil. Snarare fysiskt.

Men eftersom att folk är så jävla oförstående är det lätt att tappa hoppet.

Och jag håller med GusGargoyle ovan.

Att diskutera sådant här på andra plan än generellt är sällan meningsfullt i ett anonymt forum, men; både du och GusGargoyle beskriver i såväl denna som andra trådar en bakgrund med psykisk ohälsa. För en utomstående betraktare är det svårt att inte se ett samband. Det stämmer också med vad man kommit fram till i omfattande studier.

GusGargoyle: gränsdragningen mellan neurologisk sjukdom och psykisk blir allt svårare ju längre forskningen kommer. Hur många gånger ska det behöva sägas? Det finns ingen "själ" som kan bli sjuk helt skilt från kroppen. Dualismen är lika förlegad som den geocentriska världsbilden.

I övrigt håller jag med Heller78.
Citera
2011-10-09, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrewish
Att diskutera sådant här på andra plan än generellt är sällan meningsfullt i ett anonymt forum, men; både du och GusGargoyle beskriver i såväl denna som andra trådar en bakgrund med psykisk ohälsa. För en utomstående betraktare är det svårt att inte se ett samband. Det stämmer också med vad man kommit fram till i omfattande studier.

GusGargoyle: gränsdragningen mellan neurologisk sjukdom och psykisk blir allt svårare ju längre forskningen kommer. Hur många gånger ska det behöva sägas? Det finns ingen "själ" som kan bli sjuk helt skilt från kroppen. Dualismen är lika förlegad som den geocentriska världsbilden.

I övrigt håller jag med Heller78.

Du är välkommen att dra vilka slutsatser du vill, men:

http://www.sleepydust.net/CHRONIC-FATIGUE-SYNDROME-AND-DEPRESSION.html

http://www.sleepydust.net/chronic-fatigue-syndrome-is-different-to-depression.html
Citat:
"Anyone who suffers from depression is likely to feel ‘tired’ as well, but this isn’t the type of overwhelming exercise-induced muscle fatigue and weakness experienced in ME/CFS (…)

Their fatigue tends to be constant in nature and primarily stems from lack of motivation or interest in doing any sort of physical activity."

-- Dr Charles Sheperd, Living With M.E. --

Du får gärna länka till de undersökningar som du utgår ifrån. Skulle vara intressant att kolla igenom dem och bilda en uppfattning om mig själv. Kan nog hjälpa mig själv genom att köra hårt på SSRI.

Charles Sheperd och Dr. Goldstein drar däremot de slutsatser som jag känner igen mig i. Det är ingen som har påstått att depression inte kan utvecklas till CFS/ME, men CFS/ME skiljer sig en hel del från depression.
Citera
2011-10-09, 18:42
Bannlyst
Då kan vi i framtiden hoppas på att läkare får möjligheten att simulera sjukdom i sig själva för att sätta sig in i sina patienters situationer och på så sätt lättare sätta diagnos.

Citat:
att diskutera sådant här på andra plan än generellt är sällan meningsfullt i ett anonymt forum, men; både du och GusGargoyle beskriver i såväl denna som andra trådar en bakgrund med psykisk ohälsa.
Ja men vem har inte lidit av olycklig kärlek, utstötthet, att man inte känt att man vill gå till skolan, att någon nära dött, att jobbet är trist, osv. osv. och blivit lite eller mer deprimerad för det. Tror knappast någon har undvikit det. På så sätt finns det en psykisk ohälsa i oss alla, men det är jävligt enkelt att säga att det är extra mycket fel på dem som söker hjälp.

Klart att det finns ett samband mellan psykisk ohälsa och neurologiska sjukdomar. Man blir ju förfan helt avtrubbad när man märker att inte kroppen reagerar som den brukar, då blir man ledsen, nedstämd och deprimerad. Det betyder inte att man någonstans i botten har varit labil psykiskt.

Jag skulle vilja vända på resonemanget och berätta min bild av de som inte har någon sjukdom eller de läkare som sägs vilja hjälpa. För oss som lägger korten på borden, berättar hur vi mår och är ärliga, så är det ofta ett fruktansvärt bemötande från de som ska vara våra vänner eller vara professionella och hjälpa oss med våra problem. Bara det kan sänka människor till depressionens mörkaste hål.

Om man har en verklig vilja att hjälpa folk så ställer man sig inte heller på ena sidan och säger "så här är det". Då har man inget öppet sinne. Det är likadant som att lägga ett pussel man aldrig sett med stängda ögon samtidigt som bitarna ligger utspridda över hela golvet. Hur läkare och utomstående kan få för sig att säga "Jag vet hur pusslet ska ligga" när de blundar är helt jävla otroligt. Det bästa man kan göra är som jag nämnde ovan att få sig själv friskförklarad psykiskt och sen slänga det i ansiktet på alla som tvivlat samt sin läkare så att denne blir tvugnen att gå till botten med problemen.
Citera
2011-10-09, 21:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrewish
"Ett antal" amerikanska forskare är inte alls inne på att den upplevda tröttheten patientföreningar vill kalla "ME" beror på virus - det handlar om samma forskargrupp som tidigare satt på fel tåg. Nu fortsätter de ner samma väg. EBV, HHV6 och CMV var förresten några av de första virus som föreslogs av forskare låsta i detta spår och inga bevis har ännu framkommit. Inga bevis för detta lär komma heller.

Vad gäller de trötta patienternas prestationer vid fysiska prov har de i dessa små och undermåligt utförda studier alltså jämförts med unga, friska och fysiskt aktiva personer när en jämförelse med 85-åriga Agda på hemmet hade varit mer adekvat. Man har dessutom hittat liknande svar hos deprimerade kontroller. En stor brittisk studie visade för inte länge sedan en mycket stark komorbiditet när det kommer till psykisk ohälsa i allmänhet (framför allt personlighetsstörningar) och trötthets-syndromet - där den psykiska ohälsan kom först i tidslinjen. Tidigare har studier visat jämförbara samband mellan psykisk ohälsa och "fibromyalgi", "el-allergi" och "amalgamförgiftning". Någonting säger mig att resultaten skulle bli samma om man tittade närmare på "hypotyreos-som-inte-syns-i-prover" och "trötta binjurar".

Jag fattar verkligen inte varför patientföreningarna vägrar ens överväga somatisering, höll jag på att skriva här. Sen insåg jag det uppenbara; som jag dessutom precis redogjort för. Synd bara att så mycket pengar, tid och energi spenderas på en wild goose chase.
Min gissning till att de jagar virus är för att många insjuknar efter en virusinfektion, samma med mig där insjuknandet kommer efter infektioner.
Sen hur detta hör ihop med infektion och denna sjukdom och vilket virus, är en fråga som inte än fått svar.
Bara för man inte än hittat nått som stödjer virusteorin, kan väl inte innebära att man bara lägger sig platt och slutar söka i den änden av repet.

Somatisering tycker jag låter som en osannolik generalisering av denna patientgrupp.
Vet att du som en liten bög suger kuk, vägrar släppa taget om denna.
Säkert förklaring till en del fall, men samtliga nej.
Själv blivit utsätt för alldeles för mycket psykiska behandlingar som haft noll verkan.
Och vi som patientgrupp har många fått samma behandlingar i det psykiska spektrumet av behandlingar att tillgå.
Så det är nog förjävla naturligt att man inte accepterar somatisering, när större delen av oss har erfarenhet av behandlingar som inte hjälpt.
För min del så mår jag sämre av antidepp mediciner i min sjukdom(och JA, jag har gått på det så länge att insättningssymtom försvinner).

Jag får känslan att du och heller, verkar veta vad vi är drabbade av.
Varför inte skriva en liten forskningsrapport och publicera den.
Så får vi se hur länge era teorier håller innan ni blir utskrattade.
I alla fall så försöker andra hitta en lösning genom forskning, än ni två pajaser som säger ta en toy så blir allt bra för det sitter bara i ert huvud ändå.
Citera
2011-10-09, 21:56
Medlem
Citat:
Din text var väldigt flummig så det var slutsatsen jag drog av den.

Skulle snarare kalla ME/CFS för neurosomatisk.

Ja det var ju synd att hela poängen gick dig så totalt förbi. Du kanske ska försöka läsa det igen och se vad där faktiskt står, oavsett om du har ME/CFS eller fibromyalgi eller öroninflammation?
Citera
2011-10-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Ja det var ju synd att hela poängen gick dig så totalt förbi. Du kanske ska försöka läsa det igen och se vad där faktiskt står, oavsett om du har ME/CFS eller fibromyalgi eller öroninflammation?

Ok, jag har läst ditt dravel igen. Nu ska jag utgå ifrån ditt perspektiv och sätt att skriva.

Ja, din jävla idiot. Man blir inte psykiskt sjuk av CFS/ME, däremot så kan man bli deprimerad då det är ett SYMPTOM ditt jävla cp. Skillnaden mellan depression och CFS/ME finns i ett tidigare inlägg som jag har skrivit.

Det är svårt att läsa CP-dravel. Ditt jävla mongo.

Problemet inkommer, din jävla idiot, när man går just till vården för att försöka att få en diagnos. Då ska en småpåve sitta där och påstå att det minsann är DEPRESSION trots att det är CFS.

Okej, ditt jävla sär, jag håller med om att det är bra att få just en diagnos för det man har så att man kan få rätt vård. PROBLEMET ditt jävla cp är just att de allmänläkare som existerar inom vården har en stor OVILJA att reda ut det, istället sitter de på sina feta rövar och feldiagnosticerar och är helt ovidkommande angående det man berättar.

Precis som du och två andra här.
Senast redigerad av Urgrund 2011-10-09 kl. 22:06.
Citera
2011-10-09, 22:09
Medlem
Shrewishs avatar
Citat:
Du är välkommen att dra vilka slutsatser du vill, men:

http://www.sleepydust.net/CHRONIC-FATIGUE-SYNDROME-AND-DEPRESSION.html

http://www.sleepydust.net/chronic-fatigue-syndrome-is-different-to-depression.html

Du får gärna länka till de undersökningar som du utgår ifrån. Skulle vara intressant att kolla igenom dem och bilda en uppfattning om mig själv. Kan nog hjälpa mig själv genom att köra hårt på SSRI.

Charles Sheperd och Dr. Goldstein drar däremot de slutsatser som jag känner igen mig i. Det är ingen som har påstått att depression inte kan utvecklas till CFS/ME, men CFS/ME skiljer sig en hel del från depression.

Är du alltså diagnosticerad med kroniskt trötthetssyndrom eller fibromyalgi?

Länkarna i ditt inlägg går till ytterligare en patientförening. Patientföreningarna är inte särskilt tillförlitliga om man söker det aktuella forskningsläget, eftersom de beslutat sig för att det ska finnas en organisk genes - ett enda virus - och ignorerar forskning som pekar åt andra håll.

Något för Klyban här ovan att fundera på kanske.

Det jag försöker säga här inne är att ett virus är en mycket osannolik förklaring till ett så komplext problem. Att man inte hittar en enskild utlösande organisk faktor betyder heller inte att sjukdomen inte finns, eller att lidandet är mindre. Gränsen mellan psykisk och somatisk genes blir alltmer diffus; se bara på förstämningssyndromen, där man bland annat hittat avvikelser i immunförsvaret och en ökad oxidativ stress samt påvisbara strukturella förändringar i hjärnan - förändringar som i mycket påminner om dem man ser vid kroniskt trötthetssyndrom. Samsjukligheten i kronisk trötthet, fibromyalgi, depression etc är också stor.

Anders Lundin, neurolog och psykiatriker, är väldigt insatt i den här frågan och skrev en intressant artikel i läkartidningen för ett par år sedan:

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=12353

Abstract till studien han nämner finns här:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17976252

Fler studier har hittat liknande samband, och även samband mellan kroniskt trötthetssyndrom och personlighetsstörningar:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3078325/?tool=pubmed

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19414619

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2939994/?tool=pubmed

Nedan funderingar kring samsjukligheten mellan kroniskt trötthetssyndrom och liknande syndrom:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12651994

Edit: nu ser jag vad du skrivit ovan som svar till en annan debattör. Varken du eller Klyban ger ett särskilt rationellt eller moget intryck. Point proven?
Senast redigerad av Shrewish 2011-10-09 kl. 22:16.
Citera
2011-10-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ok, jag har läst ditt dravel igen. Nu ska jag utgå ifrån ditt perspektiv och sätt att skriva.

Ja, din jävla idiot. Man blir inte psykiskt sjuk av CFS/ME, däremot så kan man bli deprimerad då det är ett SYMPTOM ditt jävla cp. Skillnaden mellan depression och CFS/ME finns i ett tidigare inlägg som jag har skrivit.

Det är svårt att läsa CP-dravel. Ditt jävla mongo.

Problemet inkommer, din jävla idiot, när man går just till vården för att försöka att få en diagnos. Då ska en småpåve sitta där och påstå att det minsann är DEPRESSION trots att det är CFS.

Okej, ditt jävla sär, jag håller med om att det är bra att få just en diagnos för det man har så att man kan få rätt vård. PROBLEMET ditt jävla cp är just att de allmänläkare som existerar inom vården har en stor OVILJA att reda ut det, istället sitter de på sina feta rövar och feldiagnosticerar och är helt ovidkommande angående det man berättar.

Precis som du och två andra här.

Sedär, psykiskt stabil som få.....
Citera
2011-10-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Sedär, psykiskt stabil som få.....

Utgick från det "perspektiv" man får mottaga på ett subtilt plan. Överallt.

Välkommen till verkligheten. Intressant hur du kan dra en sådan slutsats utifrån ett inlägg eller min posthistorik.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in