Citat:
Ursprungligen postat av Shrewish
"Ett antal" amerikanska forskare är inte alls inne på att den upplevda tröttheten patientföreningar vill kalla "ME" beror på virus - det handlar om samma forskargrupp som tidigare satt på fel tåg. Nu fortsätter de ner samma väg. EBV, HHV6 och CMV var förresten några av de första virus som föreslogs av forskare låsta i detta spår och inga bevis har ännu framkommit. Inga bevis för detta lär komma heller.
Vad gäller de trötta patienternas prestationer vid fysiska prov har de i dessa små och undermåligt utförda studier alltså jämförts med unga, friska och fysiskt aktiva personer när en jämförelse med 85-åriga Agda på hemmet hade varit mer adekvat. Man har dessutom hittat liknande svar hos deprimerade kontroller. En stor brittisk studie visade för inte länge sedan en mycket stark komorbiditet när det kommer till psykisk ohälsa i allmänhet (framför allt personlighetsstörningar) och trötthets-syndromet - där den psykiska ohälsan kom först i tidslinjen. Tidigare har studier visat jämförbara samband mellan psykisk ohälsa och "fibromyalgi", "el-allergi" och "amalgamförgiftning". Någonting säger mig att resultaten skulle bli samma om man tittade närmare på "hypotyreos-som-inte-syns-i-prover" och "trötta binjurar".
Jag fattar verkligen inte varför patientföreningarna vägrar ens överväga somatisering, höll jag på att skriva här. Sen insåg jag det uppenbara; som jag dessutom precis redogjort för. Synd bara att så mycket pengar, tid och energi spenderas på en wild goose chase.
Min gissning till att de jagar virus är för att många insjuknar efter en virusinfektion, samma med mig där insjuknandet kommer efter infektioner.
Sen hur detta hör ihop med infektion och denna sjukdom och vilket virus, är en fråga som inte än fått svar.
Bara för man inte än hittat nått som stödjer virusteorin, kan väl inte innebära att man bara lägger sig platt och slutar söka i den änden av repet.
Somatisering tycker jag låter som en osannolik generalisering av denna patientgrupp.
Vet att du som en liten bög suger kuk, vägrar släppa taget om denna.
Säkert förklaring till en del fall, men samtliga nej.
Själv blivit utsätt för alldeles för mycket psykiska behandlingar som haft noll verkan.
Och vi som patientgrupp har många fått samma behandlingar i det psykiska spektrumet av behandlingar att tillgå.
Så det är nog förjävla naturligt att man inte accepterar somatisering, när större delen av oss har erfarenhet av behandlingar som inte hjälpt.
För min del så mår jag sämre av antidepp mediciner i min sjukdom(och JA, jag har gått på det så länge att insättningssymtom försvinner).
Jag får känslan att du och heller, verkar veta vad vi är drabbade av.
Varför inte skriva en liten forskningsrapport och publicera den.
Så får vi se hur länge era teorier håller innan ni blir utskrattade.
I alla fall så försöker andra hitta en lösning genom forskning, än ni två pajaser som säger ta en toy så blir allt bra för det sitter bara i ert huvud ändå.