2009-11-01, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
1: Nej det har du inte, men det är det enda du skriver om.

2: Jag säger inte nått av det, dock säger jag att jag är utredd och avfärdad som en psykisk anledning och det inte min lekmanna bedömning utan en Specialläkare i psykiatri.

Kan du berätta vad denna läkare skulle göra istället som han trots allt inte är kapabel till?

3: Du har rätt livet handlar bara inte om mig, dock riktar du din psykolog pinne åt mitt håll hela tiden.
När det faktiskt finns en läkare som sagt det jag i sin tur skriver här.
Enda är om du tror att jag hittar på allt, då är ditt beteende mer förståeligt.

4: Det påpekas ju hela tiden att hmm , kolla psykiska orsaker, du kan inte utsluta psykiska orsaker osv.....
Och accepteras inte att jag meddelar att så gjorts.

Ska det sista vara provocerande på något sätt?
Bara för jag försvara mig själv och de läkarutlåtande jag fått, efter MYCKET omfattande undersökningar.
Både fysiskt och en del psykiskt, så blir jag en unge som ligger på ryggen och sparkar mig trött.

Förolämpa bättre nästa gång, kändes inte som du ens försökte.

Nu har du missat igen.

Jag har deltagit i amalgamdebatten, i psykdebatten.

Jag har frågat dig om du träffade en psykolog eller psykiatriker, det är det enda jag funnit relevant att fråga dig om din personliga status, utom några frågor i början på tråden där jag undrande om man medicinerade med bla Modiodal.

Nej jag accepterar inte att en psykiatriker meddelat att "ME/CFS har inga psykologiska samband" Det är inte vetenskap. Om det däremot betyder att du inte har en depression, fine, det är inte vad jag talar om.

Tycker det är lite trist att du ser allt som förolämpningar och utpekanden, blir det inte svårt att delta i en debatt, som kunde varit intressant för dig, och där du kunnat tillföra en hel del?

Jag tror inte det går att säga så mycket, du har spikat upp dig själv som måltavla, och har inte för avsikt att kliva ner.
Citera
2009-11-01, 23:18
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrewish
Vän av ordning borde hålla sig till arga notiser i lokaltidningen om kattbajs i sandlådan, istället för att mala på här om saker h*n inte förstår.
Men kvacksalverskan Shrewish förstår minsann!!?!!
Citat:
Jag vet inte vad din Hr Stock har bidragit med inom forskningsfältet så huruvida han kan anses "ingå i den samlade erfarenheten" kan jag inte svara på. Huruvida Stock, som tydligen levde och verkade vid förra sekelskiftet, ljuger eller talar sanning när han listar ett tjugotal ospecifika symtom vet jag inte. Jag var inte där. Var du?
Om du inte vet vad Stock et al har bidragit med inom forskningen om kvicksilver så bevisar det bara att du antingen inte är läskunnig eller helt enkelt struntar i att läsa vad dina motdebattörer hänvisar till där det klart och tydligt redovisas att de symptom Stock redovisar är identiska med de som anges för CFS. Men du vet inte om han kanske ljög ”för du var inte där”!!!

Intresseklubben noterar att du inte klarade av att avge rätt svar på fråga nummer 1.
Citat:
Vad gäller dina frågor om amalgam och kvicksilver kan jag bara hänvisa till Heller78s senaste inlägg (och vilket episkt tålamod den människan har! jag är imponerad!). Tydligare kan det inte sägas.

Annars har Stenmark faktiskt redan myntat ett uttryck för diskussioner med sådana som du: "det går int att förklara för nån som int begrip".
Du hänvisar! Inte mycket till ”episkt tålamod” där.
Heller78 svarar inte på de frågor jag tillställt dig:
Du påstod att man får i sig mera kvicksilver via maten än från amalgamfyllningar, jag frågade om du kan redogöra för det, men det kan du alltså inte?

Som kuriosa kan jag blott för dig min tusensköna redogöra för det faecesprov jag på eget bevåg tog för cirka 10 år sedan hos dåvarande Biospectron. Mina kvicksilvervärden låg skyhögt över normalvärdet:

HTML-kod:
Grundämne		ppm*	ppm**	%
		           prov	  normal diff.
Hg	Kvicksilver	0,255	0,012	2025

*=Halt i våtvikt, mg/kg.
**=Biospectrons normalvärde justerat efter aktuell vattenhalt.

Vad tror du allt Hg kom ifrån? Maten?

Jag frågade också i samma inlägg:

”---Du påstår i samma post att amalgam innehåller ”små mängder stabilt kvicksilver”? Kan du påvisa hur ”liten” den mängden är och något som bevisar dess stabilitet?---”

Inte heller här tycks du kunna avge ett substantiellt svar, kan det vara så enkelt att du inget svar har att ge? Kanske begrep du inte vad egentligen skrev och då förlåter jag dig.

Melisa© skriver en del intressant som du kan läsa för att uppdatera dig:

http://www.melisa.org/chronic-fatigue.php
Citat:
Chronically ill patient removed amalgam and gold fillings and became healthy

This patient got his first amalgam fillings in early school age, together with several vaccinations. Due to dental aplasia (missing teeth), the patient got two gold bridges inserted at the age of fourteen. His symptoms started soon afterwards when "something didn't feel right in my body". He experienced tensions in jaw muscles, headaches and psychological imbalance. At age 16, he suddenly got "severe back-pain" and within short dimmed vision. Since doctors were unable to explain his symptoms they told him "stop worry and learn to live with it." Naturally, he felt dismissed and frustrated and soon he was classified as, "work shy." The diagnosis in June 1991 read "psychological insufficiency." Following a visit to the dentist in July 1991, his symptoms intensified. He describes some of the symptoms as somatic; chronic fatigue, "tingling" and numbness in arms and legs, metallic taste in the mouth and ringing in the ears, and psychosomatic; depressions, anxiety and irritability. He concludes his letter: "I want to be taken seriously, something I have never been by doctors."
http://www.melisa.org/chronic-fatigue-syndrome.php
http://www.melisa.org/

Nu kanske du invänder att det där var ju reklam från ett företag och det må ju vara hänt, men jag vet att det är sant ty jag var där!

http://www.mintera.se/innehall1/utbrand.htm
Citat:
I Sverige arbetar forskare med att försöka ta reda på om tungmetaller spelar en roll vad gäller CFS. Vid Akademiska sjukhuset i Uppsala har man jämfört blodkroppar från en grupp kroniskt trötta med dem från en kontrollgrupp. Höga halter av kvicksilver fanns i blodkropparna hos 80 procent av de sjuka. Hos de friska kunde man inte påvisa något kvicksilver alls.

När du ändå står där med byxorna nere – riktigt sexig är du å ja gillar bitchiga bimbos - så kan vi se vad IAOMT har att säga om FDA:s partsinlaga:

http://www.iaomt.org/news/archive.asp?intReleaseID=307
Citat:
“FDA broke its contract and broke its word that it would put warnings for children and unborn children for neurological damage,” Brown said. “Bowing to the dental products industry, FDA for the first time in history pulled a warning about neurological harm to children. This contemptuous attitude toward children and the unborn will not go unanswered. We will see FDA in court.”
[…]
Conspicuously absent from FDA’s presentation was any reference to the litigation brought by Moms Against Mercury and other groups, including Consumers for Dental Choice and the Mercury Policy Project (see earlier story). That suit was settled last year with FDA required to withdraw claims of amalgam safety from its Web site and reclassify it by 7/28.
En till medans byxorna är nere?

http://www.iaomt.org/news/archive.asp?intReleaseID=306
Citat:
Although FDA estimates there were 154 million teeth filled last year
with mercury-laced dental amalgams, this is a small and fast-shrinking
market that’s yielding to safer alternatives. Which makes it all the
harder to understand why FDA 7/28 capped a flawed, 32-year effort to
support the use of this notorious environmental toxin in dentistry by
announcing a final rule classifying it as a Class II medical device.
Rule making is supposed to be an objective process, and all the more
so when it is scientific rulemaking. Egregiously, this one was not.
Alla goda ting är tre, hoppas Heller hänger me’:
Citat:
The preamble appends 88 references reflecting biased selections of
literature that almost invariably reference studies vaguely
exonerating dental mercury from human harms, even while repeatedly
acknowledging “gaps” in human data and falling back on animal studies
and epidemiologic meta-analyses instead. FDA Webview could find no
anti-amalgam study conclusions in the one-sided literature that FDA
referenced.

However, in a 15-minute Google search, FDA Webview found four such
studies that were not included in FDA’s bibliography (but doubtless
Runner could find them not in compliance with the regulatory
definition of “valid scientific evidence” notwithstanding that many of
her own 88 references in the preamble also appear to have that
deficiency, including a discredited 2006 FDA White Paper declaring
dental amalgams safe and a controversial mercury-exonerating study
done for FDA by the Beltway consulting firm LSRO cited favorably in
the preamble): A high proportion (mean 77% SD 17%) of inorganic
mercury was found. It is concluded that the cause of the association
between amalgam load and accumulation of mercury in tissues is the
release of mercury vapor from amalgam fillings. Nylander, M. et al,
Swedish Dental Journal (1987)

The results showed that examined subjects with dental amalgams had
higher pre-chewing mercury levels in their expired air than those
without amalgams. After chewing, these levels were increased an
average of 15.6-foldin the former and remained unchanged in the latter
group. It was concluded that in situ dental amalgams can increase the
level of mercury in expired air. Svare et al, Journal of Dental
Research (1981)

Blood mercury concentrations were positively correlated with the
number and surface area of amalgam restorations and were significantly
lower in the group without dental amalgams Abraham et al, Journal of
Dental Research (1984)

The report points out, supported again by a multitude of studies, that
amalgam contributes more mercury to the human organism than all other
sources from the environment (food, water, air) combined. Kieler
Amalgam Gutachen (2002 German Govt. study) Among the preamble’s 88
references, however, were two ambiguously described votes from a 2006
joint meeting of FDA’s Dental Products Panel and Peripheral and
Central Nervous Drugs Advisory Committee on amalgam. As reported at
the time, but not in FDA’s final rule preamble, these declared by 13-7
majorities that FDA’s White Paper did not objectively and clearly
present the current state of knowledge about them, and that the White
Paper’s conclusions about safety were not reasonable.
http://www.iaomt.org/news/archive.asp?intReleaseID=311

Ta nu hand om kattlådan och se upp så du inte får mer bajs på fingrarna än du redan har. Puss!
Citera
2009-11-02, 00:21
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Okej, docent Patrik Störtebecker, född 1911, har publicerat en massa forskning. Jag kommer inte att sätta mig in i vad han skriver. Det har faktiskt tillkommit nya forskningsrön. Dessa har jag länkat till ovan. Tror du att miasma-teorin fortfarande anses vara vetenskapligt sund bara för att nån publicerade studier på 1800-talet där den förespråkades? Förstå nu att forskning utvecklas. Vissa insikter består, andra förkastas.
Vem har påstått att inte forskning utvecklas? Du missar hela poängen i din iver att torgföra lögnen om kvicksilveramalgamets ofarlighet:
Kvicksilver förändras inte! Kvicksilvers benägenheter att reagera med andra metaller förändras inte. Hg är lika toxiskt nu som det var på 1800-talet. Grundämnen förändras inte bara för att forskningen går framåt. Det behöver man inte ens ha gått ut gymnasiet för att förstå.
Citat:
Jag menar att nyare forskning är "mer värd" för att använda dina ord. Newton var en galning, Darwins "Origin of Species" var fullproppad med fel, Einstein tappade kontakten med fysiken nån gång på 20-talet. Du verkar tro att forskare har profet-status. Störtebeckers forskning är säkert kvalitativ men kunskapsmassan har sprungit ifrån honom om han menar att amalgam orsakar sjukdom. Beprövad erfarenhet och evidens är inte samma sak. Dina inlagor om amalgam är inte beprövad erfarenhet utan undermålig forskning. Med detta menar jag inte att alla utförare är korkade, bara att den kunskap de byggde på inte var helt korrekt varför deras slutsatser belv fel. Sen finns det korkade typer också, Hanson torde vara en.
Och jag har visat att den på intet sätt är mer värd. Tvärtom, som jag redan skrivit löper den moderna forskningen större risker att bli beställningsjobb.

Det är inte jag som gör profeter av forskare, det är du, bara de är moderna.
Citat:
Jaha, var det Nya Zeeland. Tycker inte att det spelar nån större roll. Det rätta stod att läsa längre bak i tråden. Ledsen om du blev förvirrad. Här kan du läsa vad en kohortstudie är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kohortstudier. Det är lite problematiskt att du kan sitta och avgöra vad som är forskning om du inte har koll på grundläggande begrepp måste jag säga. En debatt om forskning kommer oundvikligen att innehålla visst fikonspråk. Men jag vet att du inte har kunskap inom fältet och ska snart inte skriva mer.
Nähä. Då kanske det heller inte spelar någon roll att Störtebeckers arbete råkade vara publicerat i den oortodoxa tidningen 2000-talets Vetenskap?
Men du behöver väl för satan inte använda ditt jävla fikonspråk på ett debattforum där du säkert redan tagit för givet att jag och de flesta andra (som inte håller med dig) är mindre vetande?

För övrigt rinner termen ”kohort” av mig som vatten på en gås, det tillför inte debatten ett jota.
Citat:
Har du nåt belägg för att all forskning utförd i modern tid är köpt av industrin? Jag kan inte bemöta det argumentet. Lite som att skriva "jag har en rymdvarelse på rummet" och sen vägra visa bild. Jag har troligen bättre inblick i klinisk forskning än du och den bild du målar upp känns mycket märklig. Din konspiration kräver så många kollaboratörer att det borde inte vara möjligt att hålla en sån sak hemlig. Dessutom är det ett underkännande av dina medmänniskor. Skulle miljontals läkare och sköterskor bara tänka på industrin och inte sina patienter? Förresten så är det enkelt att få tillgång till grundmaterialet. Bara att kontakta undersökarna eller NIH där mycket material sparas. Du kan själv se om det föreligger fusk. Det kommer att vara ett drygt jobb men fullt genomförbart. I nuläget känns det som att du sitter och har åsikter om saker du inte har insikt i, tråkig stil liksom.
Jag förklarade det för dig här ovan, men jag ska ta det en gång till så pedagogiskt som bara möjligt:

Eftersom kvicksilver fortfarande är samma ämne som det var redan innan människan upptäckte det – hänger du med? – så håller inte resonemanget att nyare forskning skulle vara mer tillförlitlig eller bättre eller "mer värd". Av den anledningen kan det finnas skäl att misstänka att viss forskning är beställd och jag har i tråden redan visat på en, fler finns (kanske kan du söka på ’flawed science’ eller liknande).

Och för att tala klarspråk så är det helt enkelt så att de undersökningar som kommer fram till att amalgam är en stabil legering och därför icke hälsofarlig på ett eller annat sätt måste vara förfalskningar eftersom inga stabila metalliska föreningar existerar. Alla metaller oxiderar, korroderar, rostar och flera metaller tillsammans oxiderar fortare, det vet plåtslagare och rörläggare och sannolikt de flesta kemister, men inte Heller78 och Shrewish ty de äro åsnor av var sitt kön.
Citat:
Nu blandas korten lite fel igen. Att det frisätts kvicksilverånga från amalgam vet vi. Förvisso har man uppmätt höga koncentrationer i munhålan men mängderna är fortfarande för små för att orsaka skada. Du kan läsa om det i EPA's rapport 1997 (Mercury Report to Congress Office of Air Quality and Standards), ATSDR 1999 (Toxicological Profile for Mercury) och WHO 1991 (Environmental Health Criteria 118. Inorganic Mecury. International Program on Chemical Safety.) Men fortfarande så blir man inte sjuk av det. Jag hänvisar till mitt förra inlägg.
Nej nej nej! Du har fel i sakfrågan. Amalgam kan under alla omständigheter avge tillräckligt höga doser Hg för att orsaka förgiftning. Jag har redan i tråden påvisat att kvicksilverfrisättningen från tandamalgam med råge kan överskrida WHO’s gränsvärden och att ständigt utsätta immunförsvaret för detta, till slut så, gott som alltid resulterar i en kronisk åkomma, inte bara neurologisk. Du har fel Heller, sorry.
Citat:
Jag har inga amalgamlagningar, men kanske har jag fått i mig lite Hg via kosten. Mår dock bra. Shrewish har redan kommenterat Stocks symtom och jag kan inte tydligare förklara läget. Men eftersom att mina argument bemöts som de gör tror jag inte det är värt att fortsätta. Som avrundning: jag inte har ljugit om någon forskning i tråden (vore dumt då allt kan granskas) och att jag aldrig fått en krona från den petrokemiska industrin. Tills du verkligen kommenterar forskningen jag har hänvisat till kan jag inte säga mycket. Jag har varit så saklig jag orkar i denna tråd.
Har du sanerat kakhålet? Skulle inte bli ett dugg förvånad om du själv ”av säkerhetsskäl” tagit bort dina amalgamplomber men frånvaron av empati för dina medmänniskor gör att du utan skrupler kan sitta här och påstå att Hg är stabilt i en metallisk legering. Ingenting förvånar mig längre i denna uppfuckade värld, gangsters och dårars paradis.

Sorry Heller, men din saklighet saknar substans helt och hållet och dina argument saknar relevans, det har jag visat med all önskvärd tydlighet. Amalgam avger kvicksilver i tillräcklig mängd för att kunna framkalla förgiftningar i form av olika sjukdomar som exempelvis CFS. Därom råder inget tvivel.
Citat:
Men jag kan rekommendera att du pm:ar Snurren. Ni har en del gemensamt.
Tror inte jag behöver det, h*n är nog tillräckligt klok för att dra egna slutsatser av denna debatt liksom alla andra läsare som hellre eftersträvar sanning än förmynderi och arrogans.

Tro på dem som söker sanningen, tvivla på dem som säger sig ha den.
Senast redigerad av BlizzardKing 2009-11-02 kl. 01:04.
Citera
2009-11-02, 00:34
Medlem
Shrewishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Men kvacksalverskan Shrewish förstår minsann!!?!!

Intressant epitet du har valt åt mig. Jag måste göra dig besviken och säga att du inte kan kommer åt mig med sådant.

Det är uppenbart att du inte är en frisk individ och jag borde egentligen veta bättre än att diskutera med dig: om det inte var för att jag inte vill låta dina paranoida vanföreställningar stå oemotsagda, för alla att läsa och en del kanske tyvärr att ta till sig av, så skulle jag struntat i dig och dina vansinniga utsagor för länge sedan.

Citat:
Om du inte vet vad Stock et al har bidragit med inom forskningen om kvicksilver så bevisar det bara att du antingen inte är läskunnig eller helt enkelt struntar i att läsa vad dina motdebattörer hänvisar till där det klart och tydligt redovisas att de symptom Stock redovisar är identiska med de som anges för CFS. Men du vet inte om han kanske ljög ”för du var inte där”!!!

Intresseklubben noterar att du inte klarade av att avge rätt svar på fråga nummer 1.

Det fetstilta. Läs det. Läs det en gång till. Förstår du vad du säger? Du menar alltså att man, genom att läsa en lista över symtom någon gubbe företedde för 100 år sedan, kan säga att han "inte ljög" (förstår knappt vad du menar med det här heller, vadå inte ljög? vem har sagt att han gjorde det? alldeles oavsett; vad skulle det tillföra om han talade sanning?) bara för att de beskrivna symtomen enligt dig stämmer med ME?

Vi tar det igen: ditt bevis för att sagda gubbe talade sanning är att hans lista på så oerhört ovanliga och specifika symtom som trötthet, koncentrationssvårigheter och huvudvärk, stämmer med en del av diagnoskriterierna för ME?

Man baxnar.

Citat:
Du hänvisar! Inte mycket till ”episkt tålamod” där.
Heller78 svarar inte på de frågor jag tillställt dig:
Du påstod att man får i sig mera kvicksilver via maten än från amalgamfyllningar, jag frågade om du kan redogöra för det, men det kan du alltså inte?

Nej, som privatperson har jag verkligen inget tålamod med idioter, inte ens i närheten av något episkt sådant. Jag har redan sagt att jag är ointresserad av att diskutera amalgam, det finns nämligen inget att diskutera.

Vill du ha svar på dina frågor får du läsa de studier Heller78 gjort sig besväret att granska och hänvisa till. H*n har visat ett närmast änglalikt tålamod med dig, fast du beter dig som du gör och är fantastiskt otrevlig mot alla som inte delar din uppfattning.

Citat:
Som kuriosa kan jag blott för dig min tusensköna redogöra för det faecesprov jag på eget bevåg tog för cirka 10 år sedan hos dåvarande Biospectron. Mina kvicksilvervärden låg skyhögt över normalvärdet:

HTML-kod:
Grundämne		ppm*	ppm**	%
		           prov	  normal diff.
Hg	Kvicksilver	0,255	0,012	2025

*=Halt i våtvikt, mg/kg.
**=Biospectrons normalvärde justerat efter aktuell vattenhalt.

Vad tror du allt Hg kom ifrån? Maten?

Antar att du betalade dyrt för det där provet. Känn dig blåst.

Citat:
Jag frågade också i samma inlägg:

”---Du påstår i samma post att amalgam innehåller ”små mängder stabilt kvicksilver”? Kan du påvisa hur ”liten” den mängden är och något som bevisar dess stabilitet?---”

Inte heller här tycks du kunna avge ett substantiellt svar, kan det vara så enkelt att du inget svar har att ge? Kanske begrep du inte vad egentligen skrev och då förlåter jag dig.

Läs artiklarna Heller78 refererade till och återkom sedan.

Citat:
Melisa© skriver en del intressant som du kan läsa för att uppdatera dig:

http://www.melisa.org/chronic-fatigue.php

Utifrån symtombilden hos pojken de beskriver i texten du citerade, skulle det kunna röra sig om en personlighetsstörning, alternativt schizofreni. Eller då, förstås, "amalgamförgiftning". Just det.

Citat:
http://www.melisa.org/chronic-fatigue-syndrome.php
http://www.melisa.org/

Nu kanske du invänder att det där var ju reklam från ett företag och det må ju vara hänt, men jag vet att det är sant ty jag var där!

Ja, jag invänder att det är reklam från ett företag. Oseriös marknadsföring, precis som Scandlab. Skrupelfria människor som gör sig pengar på andras nöd.

Citat:
http://www.mintera.se/innehall1/utbrand.htm

Samma sak där. Mintera, alltså ett företag som sysslar med "mineralterapi" och "vägledning till personer som lider av problem med tandlagningsmaterial", startades 1987 när debatten kring amalgam pågick som bäst. Rassel rassel i kassakistan. Alternativmedicin i sitt esse. Hur kan du inte se det?

Citat:
När du ändå står där med byxorna nere – riktigt sexig är du å ja gillar bitchiga bimbos - så kan vi se vad IAOMT har att säga om FDA:s partsinlaga:

http://www.iaomt.org/news/archive.asp?intReleaseID=307

En till medans byxorna är nere?

http://www.iaomt.org/news/archive.asp?intReleaseID=306

Alla goda ting är tre, hoppas Heller hänger me’:

http://www.iaomt.org/news/archive.asp?intReleaseID=311

Ta nu hand om kattlådan och se upp så du inte får mer bajs på fingrarna än du redan har. Puss!

IAOMT, kort för "International academy of oral medicine and toxicology". En amalgamstollesida, för att vara exakt.

Grattis, du har i det här inlägget producerat textsnuttar från 1. ett privat företag som sysslar med dyra och fullständigt onödiga och intetsägande analyser, 2. ett privat företag drivet av "mineralterapeuter" som, surpris surpris, vill kränga helt onödiga mineraltillskott och ge dyra och meningslösa "råd" samt 3. en amerikansk amalgamstolleförening. Med dessa texter tycker du alltså att du har bevisat något.

Man begrundar saken och baxnar lite till.

Det är faktiskt rätt fascinerande vilka delar av personligheten vissa väljer att visa i sådana här forum. Din attityd gentemot mig ändrades tydligt när du förstod att jag är kvinna. Du försöker komma åt mig genom det här faktumet, och var det inte så klumpigt utfört hade det kanske iaf kunnat bli ett intressant genusperspektiv på en nätdiskussion. Nu är du bara pinsam.
Citera
2009-11-02, 00:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Nu har du missat igen.

Jag har deltagit i amalgamdebatten, i psykdebatten.

Jag har frågat dig om du träffade en psykolog eller psykiatriker, det är det enda jag funnit relevant att fråga dig om din personliga status, utom några frågor i början på tråden där jag undrande om man medicinerade med bla Modiodal.

Nej jag accepterar inte att en psykiatriker meddelat att "ME/CFS har inga psykologiska samband" Det är inte vetenskap. Om det däremot betyder att du inte har en depression, fine, det är inte vad jag talar om.

Tycker det är lite trist att du ser allt som förolämpningar och utpekanden, blir det inte svårt att delta i en debatt, som kunde varit intressant för dig, och där du kunnat tillföra en hel del?

Jag tror inte det går att säga så mycket, du har spikat upp dig själv som måltavla, och har inte för avsikt att kliva ner.
Nej det har han inte sagt, han har sagt att jag inte har några psykiska besvär som går att diagnosera eller medicinera, liten skillnad eller hur

Jag ser inte nått som förolämpningar som du skriver, den enda är ju ungen som sparkade sig trötter.
Vilket är en förolämpning, eller förnekar du det?

Spikat upp mig som en måltavla, var får du allt ifrån?
Du har dragit upp detta med det psykiska ett antal ggr och svarat mycket tidigt i frågan om huruvuda vad som gjorts, sen mindre misstag att jag kallade han för psykolog och inte psykiatri läkare.

Saker och ting är väldigt enkelt i mitt liv, jag tycker inte synd om mig själv, jag går inte grubblar på min sjukdom, jag belastar inte andra med min sjukdom(om min sjukdom, givetvis så drabbas familjen av den sekundärt), jag bekymrar mig inte för framtiden, jag ser med glädje framemot forskning i ME/CFS, avsett vilken inriktning den har(såväl fysiskt/psykisk).

Enda du verkar ha problem med att jag försvarar mig själv och de läkare som har hand om mig.
Stora enda frågan då är varför har du det för?

Vi pratar ju om en sjukdom(som finns många av) som man inte har förstått än och kräver forskning.
Men just att det inte finns klara besked på varför denna ME/CFS existerar och fungerar, så blir folk rabiata över detta.
Citera
2009-11-02, 02:29
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrewish
Intressant epitet du har valt åt mig. Jag måste göra dig besviken och säga att du inte kan kommer åt mig med sådant.
Pussgurka.
Citat:
Det är uppenbart att du inte är en frisk individ och jag borde egentligen veta bättre än att diskutera med dig: om det inte var för att jag inte vill låta dina paranoida vanföreställningar stå oemotsagda, för alla att läsa och en del kanske tyvärr att ta till sig av, så skulle jag struntat i dig och dina vansinniga utsagor för länge sedan.
Nej, jag är inte frisk. Jag lider av CFS som jag fått sedan dentalvården våldtagit min munhåla med kvicksilveramalgam under flera decennier.

Kan inte låta bli att återkomma till en av dina mer sexiga slutklämmar:

https://www.flashback.org/showpost.php?p=19565291&postcount=256
Citat:
Det kryper i hela kroppen när jag läser vad du skriver. Orkar faktiskt inte med dig längre. Kom med något vettigt eller sluta slösa bort folks tid och förnuft.
Den första meningen förbjuder min blyghet mig att yppa något om.
Den andra kan ju bero på den sena timmen men den tredje meningen är riktigt rolig faktiskt. Om jag nu kan hjälpa dig att ”slösa bort” ditt förnuft, så kanske du skulle bli vettig, har du tänkt på det (du får PM:a om du vill )? Diktaren John Peter Gister skrev en gång; ”-Den som aldrig förlorar förståndet har förmodligen inget förstånd att förlora”.
Citat:
Det fetstilta. Läs det. Läs det en gång till. Förstår du vad du säger? Du menar alltså att man, genom att läsa en lista över symtom någon gubbe företedde för 100 år sedan, kan säga att han "inte ljög" (förstår knappt vad du menar med det här heller, vadå inte ljög? vem har sagt att han gjorde det? alldeles oavsett; vad skulle det tillföra om han talade sanning?) bara för att de beskrivna symtomen enligt dig stämmer med ME?

Vi tar det igen: ditt bevis för att sagda gubbe talade sanning är att hans lista på så oerhört ovanliga och specifika symtom som trötthet, koncentrationssvårigheter och huvudvärk, stämmer med en del av diagnoskriterierna för ME?

Man baxnar.
Vad är det du inte förstår? Att Stock et al gjorde banbrytande forskning när det gäller amalgam och frigörande av kvicksilver och att han upptäckte att han blev neurologiskt påverkad av det på ett sätt som är snarlikt det vi idag kallar för CFS?
Citat:
Nej, som privatperson har jag verkligen inget tålamod med idioter, inte ens i närheten av något episkt sådant. Jag har redan sagt att jag är ointresserad av att diskutera amalgam, det finns nämligen inget att diskutera.

Vill du ha svar på dina frågor får du läsa de studier Heller78 gjort sig besväret att granska och hänvisa till. H*n har visat ett närmast änglalikt tålamod med dig, fast du beter dig som du gör och är fantastiskt otrevlig mot alla som inte delar din uppfattning.
Hahaha, lilla Shrewish, du skulle allt behöva en man som mig, inte sant?
Men du har rätt i att det egentligen inte finns något att diskutera, det är nämligen ställt bortom allt rimligt tvivel att amalgamfyllningar läcker så pass mycket kvicksilver att det kan ge en mängd symptom, trådens ämne är bara en i en lång rad.

Hur vet du att Heller har granskat dem, bor ni ihop?
Citat:
Antar att du betalade dyrt för det där provet. Känn dig blåst.
Men du kära vän, du sitter väl inte och blir förbannad, var tror du att allt kvicksilver kom ifrån?

Det blev faktiskt landstinget som betalade den, så jag känner mig inte det minsta lurad. Lyckades även lura till mig en jämförelsetest mellan mängden Hg och Selen i blod. Bägge testerna tydde klart på kvicksilverförgiftning.
Citat:
Läs artiklarna Heller78 refererade till och återkom sedan.
Vilka artiklar? Heller har inte refererat till något för oss vanliga dödliga läsbara artiklar. Han skrev några boldade namn inom parantes och la till några kommentarer, det är allt. Inte mycket att läsa eller hur?

Är det inte lika bra att vi reder ut det här en gång för alla, om byxorna fortfarande är nere vill säga?
Amalgam innehåller i runda tal 50% kvicksilver, resten silver, tenn och lite andra metaller. Hälften av en amalgamfyllning består alltså av Hg, det kan väl näppeligen kallas för små mängder, kan vi vara överens om det?

I samma veva kvicksilvret blandas med de övriga metaller påbörjas en reaktion – du kanske minns hos käftis att så fort blandningen var klar skulle den in i tanden – som kallas för oxidation eller korrosion om du hellre vill det. I klartext innebär det att plomben börjar rosta. Just det, metallegeringen börja rosta. Låter det hälsosamt, darling?

Du ska också vara medveten om att längre tillbaka i tiden, under amalgamets guldålder, så praktiserade dentalvårdens tandläkare principen; extension for prevention. Eftersom Hg är bakteriedödande (det används som konserveringsmedel i bl.a. det vaccin, Pandemrix, som GlaxoSmithKline för en dyr penning, ett gott tillskott i deras tomt skramlande kassa, nu vill pådyvla större delen av västvärldens befolkningar för en vanlig influensa) så borrade man ut mer än man behövde, man gjorde helt enkelt hålet större och patienten fick mer kvicksilver än nödvändigt.
Omtänksamt va?
Citat:
Utifrån symtombilden hos pojken de beskriver i texten du citerade, skulle det kunna röra sig om en personlighetsstörning, alternativt schizofreni. Eller då, förstås, "amalgamförgiftning". Just det.
Du är för gullig när du hela tiden, likt Heller, försöker bortförklara den symptombild pojken visar upp. Plus det faktum att Hg avgår från amalgamet, det går liksom inte att bortförklara det, hur gärna du än vill.

Om en patient kom till dig och hävdade samma sak som pojken, skulle du då avfärda det på det sätt du beskriver, som ”personlighetsstörning” eller ”schizofreni”??
Citat:
Ja, jag invänder att det är reklam från ett företag. Oseriös marknadsföring, precis som Scandlab. Skrupelfria människor som gör sig pengar på andras nöd.
Här talar du om skolmedicinen hör jag.
Men jag var där, veni vidi vici, vid Melisa i Stockholm alltså. Vet inte om det finns kvar i dagsläget men på min tid var det Vera Stejskal som höll i trådarna och det är en bra test när det gäller känslighet för metaller, bättre än ett epikutantest, lapptest, i alla fall.
Citat:
Samma sak där. Mintera, alltså ett företag som sysslar med "mineralterapi" och "vägledning till personer som lider av problem med tandlagningsmaterial", startades 1987 när debatten kring amalgam pågick som bäst. Rassel rassel i kassakistan. Alternativmedicin i sitt esse. Hur kan du inte se det?
Då ska jag vänligen men bestämt be dig redogöra för dina belägg för denna smutskastning. Har du något som styrker rassel rassel i kassakistan?

Mineralterapi betyder i klartext kosttillskott, inget konstigt alls med det. Det bör alla människor inta en daglig dos av, helst högre än de som myndigheterna rekommenderar.

Ger inte du som läkare vägledning till dina patienter inom ditt specifika område?
Ibland ser man inte skogen för alla träd, men om man är anställd i en bransch som avfärdar och negligerar människor som härrör sina problem till kvicksilveramalgam, trots att människa och vetenskap i flera tusen år känt till hur lömskt och giftigt kvicksilver är, och ändå inte inser att det måste ligga en hund begraven någonstans, då är det illa, verkligen illa.
Citat:
IAOMT, kort för "International academy of oral medicine and toxicology". En amalgamstollesida, för att vara exakt.

Grattis, du har i det här inlägget producerat textsnuttar från 1. ett privat företag som sysslar med dyra och fullständigt onödiga och intetsägande analyser, 2. ett privat företag drivet av "mineralterapeuter" som, surpris surpris, vill kränga helt onödiga mineraltillskott och ge dyra och meningslösa "råd" samt 3. en amerikansk amalgamstolleförening. Med dessa texter tycker du alltså att du har bevisat något.

Man begrundar saken och baxnar lite till.
Men goa lilla Sherwish, allt du gör är att gnälla på mina källor utan att kunna vederlägga en enda av dem. Du bara försöker skjuta budbärare, men missar grovt och skjuter dig själv i foten gång på gång.
Citat:
Det är faktiskt rätt fascinerande vilka delar av personligheten vissa väljer att visa i sådana här forum. Din attityd gentemot mig ändrades tydligt när du förstod att jag är kvinna. Du försöker komma åt mig genom det här faktumet, och var det inte så klumpigt utfört hade det kanske iaf kunnat bli ett intressant genusperspektiv på en nätdiskussion. Nu är du bara pinsam.
Att du var kvinna begrep jag så fort du stack in kakhålet, just det kakhålet, i tråden.
Så du blev lite impad i alla fall? OK, mission accomplished. Puss.

PS. Har du själv amalgam i tänderna?
Citera
2009-11-02, 12:20
Medlem
Buffes avatar
Citat:
Min erfarenhet är den motsatta.

Då borde du ta dig en titt på hur detta faktiskt fungerar i verkligheten.
I Australien kallar man denna generation för The Ritalin Generation.
Var och varannan ungdom har en diagnos,ställd på mycket lösa grunder efter ett besök hos en psykiatriker.

Du menar på fullt allvar att du inte ser en fara i denna utveckling?

Eller är du i branschen själv?
Citera
2009-11-02, 12:39
Medlem
Buffes avatar
Citat:
Med det resonemanget borde man inte behöva utbildade piloter, lokförare eller ens poliser.

Du som "vanlig människa" (läs: ej medicinskt utbildad) kan inte fullt ut förstå en bipacksedel av många anledningar. Vi har listat flera redan. Du kan få en till: det finns en klar skillnad mellan två typer av läkemedel och biverkningsrapportering som gör att man helt enkelt inte kan läsa dessa texter rakt av utan att veta bakgrunden. Men vill du veta varför du stoppar i dig tabletter kan du antingen fråga varför eller läsa varför. Informationen är inte hemlig och mycket lätt att få tag på. Men som all fackkunskap måste man kunna "språket."

Varför tror världens dårar att medicin är något som alla bara kan? Det är en vetenskap. Du räknar väl knappast med att kunna underhålla och sköta Ringhals' fyra reaktorer utan adekvat utbildning.

Haha! Nu snurrade du nog till det i onödan. Nu ska vi titta enkelt på detta:

Utbildade piloter har jag gärna, likaså läkare och bussförare and u name it.

Men, om jag ska lära mig köra bil så vill jag få information som om jag tillämpar denna också fungerar när jag själv sen ska köra min bil. Eller om flygvärdinnorna informerar om nödutgångar så vill jag inte hamna på dass pga deras felaktiga information när vi har krashat. Förstår du?

Det är ett medicinskt ansvar och läkaretik att aldrig utsätta patienten för en större fara än vad sjukdomen gör. Har du en dödlig sjukdom är det okay att använda mediciner med kraftiga eller rent av farliga biverkningar om detta är patientens enda chans. Det där vet du säkert.

Då är frågan: Att ställa diagnoser som bygger på frågor typ: HAr du svårt att sitta still? Känner du dig orolg för att prata inför en grupp? osv osv kan väl knappast kallas för vetenskapligt i jämförelse med den forskning som bedrivs inom den somatiska vården.

Man diagnostiserar allt för lättvindigt och delar ut diagnoser till snart var och varannan människa och du vill fortfarande inte se de ekonomiska intressena bakom detta som styrande av denna utveckling? Varför?

Sen detta motarbetande av alternativa skäl till människors ohälsa?

Oenighet råder uppenbarligen kring kvicksilvrets inverkan på människokroppen.

Frågan är varför? Hur kan man komma fram till så olika slutsatser tror du?

Varför säljer Apoteket tandkräm som binder kvicksilver om man anser att kvicksilver är ofarligt för kroppen? Är det bara ett sätt att tjäna pengar på människors rädsla eller?
Senast redigerad av Buffe 2009-11-02 kl. 13:25.
Citera
2009-11-02, 13:00
Medlem
Buffes avatar
Citat:
Japp! Det är en konspiration helt enkelt. Man väljer att utforma informationen så att du inte ska förstå, så att man kan dra in 150 kronor som ditt besök kostar, och på så sätt behålla terrorbalansen!

ELLER

Så kan man söka vård hos en sekt.

ELLER

Så kan man skita i att söka vård överhuvudtaget, om man ändå tror att alla är ute efter att förnedra eller skada. Jag hade då aldrig i livet utsatt mig för något så dumt.

ELLER

Så kan man ta upp det man undrar med sin läkare och be vederbörande förklara. Och så kan man passa på att berätta vad man ängslas över, och be läkaren motivera varför han ställt diagnosen, på vilka grunder och hur han valt medicin. Den taktiken nyttjar jag. Och då infaller nått helt otroligt! Jag förstår, och jag kan göra ett aktivt val om jag vill eller inte. Helt fantastiskt!

Det kräver visserligen att man har stake nog att betrakta en läkare som en människa som alla andra, och helt uppenbart kan det vara en svårighet.

Inte särskilt bra svar. Du raljerar över mycket men säger ganska lite. Det där är gammalt och är uttjatat till leda på detta Forum. Hade hoppats på att du var lite mer än så.

Frågan kvarstår: Jag anser att det handlar om Etik och ett ansvar inför andra människor att man ger en saklig och korrekt information om alla läkemedel.

Och du säger att det bara är att fråga läkaren så får du svar på allt. Visst, som om läkaren hade hela FASS i huvudet!! Hahaha!

Vad han gör är naturligtvis att själv slå upp den medicin som finns i åtanke och läsa vad det står där, den informationen förmedlar han sen i sin tur till sin patient. Så går det ofta till förstår du.. Ja i de fall läkaren inte är allt för upptagen med sin dator vill säga

Sen bara som ett svar på ditt raljerande. Det handlar inte om konspiratoriskt tänkande, det finns bättre trådar för det. Däremot har varje människa rätt att föra ett kritiskt argumenterande mot saker dom inte finner tillfredställande.

Du vet, den här världen är inte bara till för människor i vita rockar. Alla har rätt att förespråka eller kräva en bättre vård eller information.

Det finns ett ekonomiskt intresse av att sälja läkemedel vare sig du vill det eller inte. Det är ett tveeggat svärd tyvärr.

Jag är inte emot mediciner, jag är däremot mot medicinering av sk disorders typ ADHD ,Borderline pga dess brist på vetenskaplig tillförlitlighet.

Dessutom så kan man ju undra varför Apoteket säljer tandkräm som binder kvicksilver för att återknyta till vad denna tråd handlar om. Vad tror du?

Placebo för alla sektmedlemmar eller?

Vad du får Sektsnacket ifrån kanske beror på att du själv när ett konspiratoriskt tänkande mot alla som ifrågasätter Psykiatrin.

Mitt tips är att du byter tråd i så fall...
Senast redigerad av Buffe 2009-11-02 kl. 13:07.
Citera
2009-11-02, 13:42
Medlem
Buffes avatar
Förtydligande

Jag har inget emot läkare och respekterar den kunskap de besitter i många fall.
Vad jag säger är att Skolmedicinen är långt ifrån en fullkomlig vårdinrättning som bör användas vid alla typer av symtom.

Det finns en uppenbar risk att man fastnar i medicinfällan vilket i sig bara kan belasta vårat immunförsvar än mer med försämrad hälsa som resultat.

Man bör öppna sig mer för att undersöka de toxiska föreningar som våran kropp utsätts för och här finns en allt för konservativ hållning.

Vitaminer och mineraltillskott fnyser man åt trots att de är viktiga för våran kropp, i synnerhet när så mycket mat som används är urlakade på både vitaminer och mineraler.

Det är inga mirakelkurer det är helt enkelt ett underhåll för kroppen.

Det finns bra och dåliga produkter även inom hälsokostbranschen så jag är inte partisk på något sätt.

Det är helt klart så att kroppen behöver tillföras byggstenar och vitaminer mineraler,motion osv för att må bra. Det skall heller inte underskattas vid psykiska problem att man kan lida brist på nämnda saker.

Att helt notoriskt motarbeta dessa saker gör ju att man undrar om det bara är branschfolk som skriver i trådar likt denna.

Så ett recept på motion är bra oavsett om det kommer från en psykiatriker eller en häxa.
Citera
2009-11-02, 14:07
Medlem
Buffes avatar
Citat:
Det är ju inte ren kinesiska eller? Det som jag försöker framföra är att just biverkningarna ska läsas med försiktighet. Finns annan info än just biverkningar som man kanske vill ta del av. Vi har också en juridisk aspekt. Det finns länder där man som tillverkare kan bli stämd på inte helt obetydliga summor om en effekt uppstår som inte är listad oavsett kausalitet. Sen kanske det kan vara bra att lista allt möjligt och omöjligt. Kanske patienten hajar till, snackar med läkaren osv... Jag behöver väl inte skriva ut alla tänkbara anledningar till varför det är som det är.

"Förstå" är egentligen ett olyckligt ordval när jag tänker efter. Alla förstår väl texten men inte alla kan sätta informationen i rätt sammanhang. Där har man t.ex. nytta av sin läkare.
Vad är intressant vad gäller en medicin vid sidan om dess effekt mot problemet? Jo biverkningarna oftast. Det är dessa som ska ställas mot det problem man använder den för.

Om jag lider av halsbränna och tar en medicin vars biverkningar är hallucinationer,tremor, ångest, förföljesemani kanske jag överväger att pröva något annat då biverkningarna kan tyckas vara värre än halsbrännan. Även om risken är en på hundra så är det ett val personen själv skall göra utifrån en korrekt information.

Om man använder termer eller ord som kan uppfattas som svåra att förstå borde man kanske överväga att definiera dessa ord så att man inte behöver utbildning för att förstå dessa.

Sen är det naturligtvis mitt eget etiska ansvar att ta reda på vad jag stoppar i mig. Det är alltså både en moralisk och Etisk fråga. Att jag får korrekt information samt att jag själv utvärderar denna.

Det upptäcks ju tyvärr inom i synnerhet mediciner för mentala problem att många biverkningar inte framkommit utan att dessa har gömts för att medicinen skall godkännas. Håller med om att det låter konspiratoriskt, men det finns många vittnen inom läkemedelsbolagen som har vittnat om att det skett ett omoraliskt förfarande med just dessa saker.

Vill man skaffa sig ett eget perspektiv från en som själv varit Vice VD i ett av dom största bolagen kan ju detta vara en trevlig julklapp.

http://butik.pagina.se/FB_Produkt.asp?art=72411309

http://www.peterrost.blogspot.com/

Kolla gärna John Cleese, jävligt kul!
Senast redigerad av Buffe 2009-11-02 kl. 14:12.
Citera
2009-11-02, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffe
Inte särskilt bra svar. Du raljerar över mycket men säger ganska lite. Det där är gammalt och är uttjatat till leda på detta Forum. Hade hoppats på att du var lite mer än så.

Frågan kvarstår: Jag anser att det handlar om Etik och ett ansvar inför andra människor att man ger en saklig och korrekt information om alla läkemedel.

Och du säger att det bara är att fråga läkaren så får du svar på allt. Visst, som om läkaren hade hela FASS i huvudet!! Hahaha!

Vad han gör är naturligtvis att själv slå upp den medicin som finns i åtanke och läsa vad det står där, den informationen förmedlar han sen i sin tur till sin patient. Så går det ofta till förstår du.. Ja i de fall läkaren inte är allt för upptagen med sin dator vill säga

Sen bara som ett svar på ditt raljerande. Det handlar inte om konspiratoriskt tänkande, det finns bättre trådar för det. Däremot har varje människa rätt att föra ett kritiskt argumenterande mot saker dom inte finner tillfredställande.

Du vet, den här världen är inte bara till för människor i vita rockar. Alla har rätt att förespråka eller kräva en bättre vård eller information.

Det finns ett ekonomiskt intresse av att sälja läkemedel vare sig du vill det eller inte. Det är ett tveeggat svärd tyvärr.

Jag är inte emot mediciner, jag är däremot mot medicinering av sk disorders typ ADHD ,Borderline pga dess brist på vetenskaplig tillförlitlighet.

Dessutom så kan man ju undra varför Apoteket säljer tandkräm som binder kvicksilver för att återknyta till vad denna tråd handlar om. Vad tror du?

Placebo för alla sektmedlemmar eller?

Vad du får Sektsnacket ifrån kanske beror på att du själv när ett konspiratoriskt tänkande mot alla som ifrågasätter Psykiatrin.

Mitt tips är att du byter tråd i så fall...

Okej.. så man ska ifrågasätta och begära information, men man ska inte fråga en läkare? Framförallt inte behandlande läkare?

Vem ska då ge svaren? Wikipedia? Läkemedelsbolaget?

Givetvis har ingen läkare hela Fass i huvudet, och det är inte heller speciellt relevant. Det som är relevant är att läkare förmår att söka aktuell information, från fler källor än Fass, och anpassa behandling efter patientens förutsättningar.

Jag tycker det är tråkigt att du har en läkare som bara slår i Fass och tittar på sin dator, jag beklagar verkligen. Det måste kännas extremt otillfredställande och oengagerat. Alla har dock inte den typen av läkarkontakter.

Jag har aldrig förnekat, vare sig här eller någon annan stans att det finns ett ekonomiskt intresse att sälja läkemedel, varför skulle någon förneka det? Alla företag har vinst som sitt främsta intresse, läkemedelsbolag är inte undantagna. Lika lite som privata vårdgivare eller andra till vård knutna företag.

Sektsnacket kommer ifrån det faktum att man hänvisar till Scientologerna för vetenskap i den här tråden. Scientologerna är en sekt. För mig är sekter aldrig tillförlitliga när det kommer till vetenskap, oavsett om det är universums uppkomst, eller medicinsk behandling. Deras vinstintressen är till skillnad från företagens inte uttalade, utan motsatsen hävdas och lindas in i diverse gud-snack och annat skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in