2013-11-23, 20:05
  #721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Om ett enskilt mål har existerat sedan ett par år tillbaka (cirka 4) och det bolaget inte finns kvar som ansökte hos kronofogden, kan jag hävda preskription i det målet?

Har bolaget upphört som du är skyldig pengar? Det kan du säkert, om det biter är en annan fråga, det kan skickats preskavbrytande brev till dig under tiden och skulden kan vara uppköpt av någon inkassofirma eller liknande.
Citera
2013-11-23, 20:39
  #722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Har bolaget upphört som du är skyldig pengar? Det kan du säkert, om det biter är en annan fråga, det kan skickats preskavbrytande brev till dig under tiden och skulden kan vara uppköpt av någon inkassofirma eller liknande.
Den är inte köpt av inkasso eller liknande då bolaget skickade den direkt till kfm. Om det kan vara som du skriver så är det ju ännu bättre då vi pratar lagbrott.
Citera
2013-11-23, 22:59
  #723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Den är inte köpt av inkasso eller liknande då bolaget skickade den direkt till kfm. Om det kan vara som du skriver så är det ju ännu bättre då vi pratar lagbrott.

testa att skriva till fogden om det, jag misstänker dock att dom lär hänvisa dig till tingsrätt, du har ju lite svårt att få bolaget att medge preskibtionen då det inte finns något bolag längre, men en tredskodom borde gå o få igenom på något vis..
Citera
2013-11-23, 23:46
  #724
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
testa att skriva till fogden om det, jag misstänker dock att dom lär hänvisa dig till tingsrätt, du har ju lite svårt att få bolaget att medge preskibtionen då det inte finns något bolag längre, men en tredskodom borde gå o få igenom på något vis..

Eftersom bolaget inte längre finns, så lär ju ingen därifrån dyka upp i Tingsrätten. Därför blir det normalt sett en automatisk tredskodom vilket betyder att TS vinner.

Kanske finns det någon kvar som vill ta fighten, men för dom att ta jobbet med att bevisa att preskribtion ej har inträffat är ju ganska liten.

Dessutom har man ju detta med originalfakturor. Den/de som eventuellt skulle bry sig om ärendet, har ju i så fall ett ganska stort jobb framför sig när det gäller att hitta just originalfakturan. Förmodligen finns den inte, och jobbet är bortkastat vilket dom nog inser ganska snabbt. Finns ingen originalfaktura, så kan de inte kräva. Och det gäller oavsett om ärendet är preskriberat eller ej.
Citera
2013-11-23, 23:59
  #725
Medlem
Har det skett förändringar hos KFM gällande delgivning-utslag-betalningsanmärkning??

Fram tills nyligen kunde man väl enbart få en betalningsanmärkning efter att man skrivit på delgivningskvittot och hade man inte reglerat skulden till sökande bolag inom 10 dagar så blev det utslag och i förlängningen en betalningsanmärkning. Har detta ändrats under hösten?
Citera
2013-11-24, 09:13
  #726
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmojdeluxe
Har det skett förändringar hos KFM gällande delgivning-utslag-betalningsanmärkning??

Fram tills nyligen kunde man väl enbart få en betalningsanmärkning efter att man skrivit på delgivningskvittot och hade man inte reglerat skulden till sökande bolag inom 10 dagar så blev det utslag och i förlängningen en betalningsanmärkning. Har detta ändrats under hösten?

Har du accepterat att skulden finns till bolaget, så kan de använda det dokumentet som "bevis".
Tex. skrivit under en delgivning till dem. Detsamma gäller domstolsbeslut - tex. ett utfall i tingsrätten.
Är det från en myndighet så behöver du inte delgivas. tex. Från Radiotjänst.
Citera
2013-11-24, 22:46
  #727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Har du accepterat att skulden finns till bolaget, så kan de använda det dokumentet som "bevis".
Tex. skrivit under en delgivning till dem. Detsamma gäller domstolsbeslut - tex. ett utfall i tingsrätten.
Är det från en myndighet så behöver du inte delgivas. tex. Från Radiotjänst.

Ja men acceptera en skuld är väl då man kritat på delgivningen? Eller vad pratar du om?

Således har alltså inget förändrats sen i somras?

Edit: Pratar givetvis inte om statliga mål/ärenden
__________________
Senast redigerad av Korvmojdeluxe 2013-11-24 kl. 22:48.
Citera
2013-11-26, 12:29
  #728
Medlem
Kollar kronofogden facebook? Köpt en Hublot

Hej, jag köpte för ett par veckor sen en dyr klocka, närmare bestämt en Hublot. Nu är det så att jag har löneutmätning på min vita lön. Blev i dagarna fotograferad och taggad av en vän på en tilställning där hubloten syns väldigt bra. Blev lite nojig nu huvuvida det är bra om bilden ligger kvar eller inte, med tanke på min situation hos KF. Antar att det absolut är ett föremål för indrivning.

Så hur säkert är det att bilden ligger kvar uppe? Vill inte bli av med den precis när jag skaffat mig den
Citera
2013-11-26, 12:31
  #729
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
Hej, jag köpte för ett par veckor sen en dyr klocka, närmare bestämt en Hublot. Nu är det så att jag har löneutmätning på min vita lön. Blev i dagarna fotograferad och taggad av en vän på en tilställning där hubloten syns väldigt bra. Blev lite nojig nu huvuvida det är bra om bilden ligger kvar eller inte, med tanke på min situation hos KF. Antar att det absolut är ett föremål för indrivning.

Så hur säkert är det att bilden ligger kvar uppe? Vill inte bli av med den precis när jag skaffat mig den

Du lär väl ha försäkrat den, så då upptäcker väl KF det i vilket fall?
Citera
2013-11-26, 12:32
  #730
Medlem
LoserMachines avatar
Är väl bara påstå att du lånat den av en kompis, kanske är det en kopia etc.
Skulle iaf inte vara nojig över det, finns massor av vägar att slingra sig på.
Citera
2013-11-26, 12:33
  #731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Du lär väl ha försäkrat den, så då upptäcker väl KF det i vilket fall?

Nej, kör den oförsäkrad just därför. Ganska dumt, men ja. Och jag köpte den bättre begagnad bör nämnas, och betalade i kontanter.
Citera
2013-11-26, 12:37
  #732
Medlem
Hur kan du, TS, ens gå och köpa en dyr klocka när du har sådana skulder? Är det inte bättre att bli kvitt skiten först och unna sig en (för övrigt fantastisk klocka) fin present efteråt?

Är nog ingen risk att du blir av med den. Går ju att skylla på mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in