2013-10-31, 22:03
  #697
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chelo
Har av olika (privata jobbiga) skäl dragit på mig obetalda räkningar och hade ett gäng brev från Kronofogden och olika Inkassoföretag väntandes hemma efter en tid hemifrån. Plus "trevliga" orangea lappar från fogden som försökt få tag på mig. Fanns också ett brev från KFM där de hotade med polis, typ sista varningen...? Fixade knappt att läsa igenom texten och det känns som jag befinner mig i en bubbla. Skäms oerhört och det första jag gjorde var att skriva på alla delgivningar och skicka iväg dem (även om det är försent). Lyckades även få tag på pengar och samma kväll betalade jag alla skulder (kan hända att jag skickat iväg för mycket pengar till någon - alltihop genomfördes i ett zombieliknande chockartat tillstånd).

Nu till frågan; hur snabbt blir jag av med KFM nu? När kan jag lugnt vara hemma och inte sitta med bultande hjärta och ångest?

Vi snackar inte skulder på några STORA belopp, men bland annat Radiotjänst...


Inga uppläxningar nu - detta ska fanimej ALDRIG hända igen.

Du kanske inte skulle skickat in delgivningarna, men i det här läget spelar det nog ingen roll.

Om du har betalat alla skulder nu, så finns det ingen anledning till att KFM skulle "hemsöka" dig igen.

Det du kan göra för att vara helt säker på att slippa påhälsning, ( i det fall KFM är lite sena med bokföringen av dina inbetalningar) så bara ring dom. Säg som det är att du har betalat allt, och att du kan skicka kopior på kvitton om så behövs. Fast detta är ju bara för att lugna dig själv, det är egentligen inte nödvändigt. Har du betalat absolut allt så har ju KFM inget att hämta hos dig.

Ta det lugnt
Citera
2013-10-31, 22:06
  #698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chelo
Har av olika (privata jobbiga) skäl dragit på mig obetalda räkningar och hade ett gäng brev från Kronofogden och olika Inkassoföretag väntandes hemma efter en tid hemifrån. Plus "trevliga" orangea lappar från fogden som försökt få tag på mig. Fanns också ett brev från KFM där de hotade med polis, typ sista varningen...? Fixade knappt att läsa igenom texten och det känns som jag befinner mig i en bubbla. Skäms oerhört och det första jag gjorde var att skriva på alla delgivningar och skicka iväg dem (även om det är försent). Lyckades även få tag på pengar och samma kväll betalade jag alla skulder (kan hända att jag skickat iväg för mycket pengar till någon - alltihop genomfördes i ett zombieliknande chockartat tillstånd).

Nu till frågan; hur snabbt blir jag av med KFM nu? När kan jag lugnt vara hemma och inte sitta med bultande hjärta och ångest?

Vi snackar inte skulder på några STORA belopp, men bland annat Radiotjänst...


Inga uppläxningar nu - detta ska fanimej ALDRIG hända igen.


inom ett par dagar är det bokat hos KFM, jag antar att resten är betalt till diverse inkassobolag, har du fått dom där röda lapparna så är det delgivningar och då handlar det om enskilda skulder, har du inte blivit delgiven så ska dessa _inte_betalas till kfm, radiotjäsnt däremot är ett allmänt mål och det går till KFM utan att passera gå.
Om du betalat även de avgifter som smäller på när inkassobolagen lägger ärende till kfm (640 kr per ärende) så borde allt typ till veckan vara återkallat från kfm..

LG
Citera
2013-11-07, 17:18
  #699
Medlem
läramighackas avatar
Fick hem en faktura på något jag inte beställt alls, men som någon hade beställt i mitt namn. På leveransadress står mitt namn med min inte min stad och adress. En avgift på 150 kronor tillkom och om den inte betalas inom 8 dagar blandar man in kronofogden vilket jag helst undviker.

Hur ska jag gå tillväga? Imorgon har jag tänkt att först ringa företaget produkten beställdes från, därefter företaget som skickade inkassokravet och till sist konsumentverket. I värsta fall betalar jag visserligen summan (inte så dyr f.ö) men undviker helst det och att kronofogden blandas in.

Lite tips och hjälp?

Tack på förhand
Citera
2013-11-07, 17:28
  #700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av läramighacka
Fick hem en faktura på något jag inte beställt alls, men som någon hade beställt i mitt namn. På leveransadress står mitt namn med min inte min stad och adress. En avgift på 150 kronor tillkom och om den inte betalas inom 8 dagar blandar man in kronofogden vilket jag helst undviker.

Hur ska jag gå tillväga? Imorgon har jag tänkt att först ringa företaget produkten beställdes från, därefter företaget som skickade inkassokravet och till sist konsumentverket. I värsta fall betalar jag visserligen summan (inte så dyr f.ö) men undviker helst det och att kronofogden blandas in.

Lite tips och hjälp?

Tack på förhand

Låter som du är på god väg redan.. För säkerhetsskull så bör du (om inte inkassobolaget skrotar allt rakt av när du ringer) bestrida fakturan skriftligt, ta en kopia på den, skicka orginalet tillbaka till inkassobolaget med en text i stil med "jag bestrider denna faktura då den avser varor/tjänster (vad det nu må vara) jag vare sig beställt eller fått levererade. Mvh läramighacka"

LG
Citera
2013-11-07, 17:51
  #701
Medlem
läramighackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Låter som du är på god väg redan.. För säkerhetsskull så bör du (om inte inkassobolaget skrotar allt rakt av när du ringer) bestrida fakturan skriftligt, ta en kopia på den, skicka orginalet tillbaka till inkassobolaget med en text i stil med "jag bestrider denna faktura då den avser varor/tjänster (vad det nu må vara) jag vare sig beställt eller fått levererade. Mvh läramighacka"

LG
Tack för svaret

Ungefär hur ofta brukar detta hända med att någon köper grejer i andras namn? Summan är inte så stor (kring 500-lappen) utan det är snarare faktumet att det faktiskt händer som oroar mig om något.
Citera
2013-11-07, 21:43
  #702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av läramighacka
Tack för svaret

Ungefär hur ofta brukar detta hända med att någon köper grejer i andras namn? Summan är inte så stor (kring 500-lappen) utan det är snarare faktumet att det faktiskt händer som oroar mig om något.


Säkert inte ovanligt, vet om ett par bekanta som blivit utsatta för det.

Tips,skaffa "minuc" (www.minuc.se) . kostar ett par hundra per år, men du ser om någon tex adressändrar åt dig och sedan börjar ansöka hejdlöst om lån och dyligt.
Citera
2013-11-08, 16:54
  #703
Medlem
läramighackas avatar
Ringt och pratat med både inkassoföretaget och polisen. Inkassokravet är struket/pausat tills företaget tagit del av en polisanmälan. Mycket hjälpsamma var både inkassoföretaget och polisen och allting verkar ha löst sig. Jag fick göra en polisanmälan men polisen bekräftade mina misstankar om att ärendet antagligen skulle läggas ned. Det mesta verkar vara löst, eller? Någon som har erfarenheter efter vad som händer efter detta? Jag skulle få en kopia på polisanmälan och enligt dom var det inget att oroa sig över efter det.

Ännu en fråga:
Lite intresserad över hur folk lyckas med detta? Ingen identitetshandling har tappats bort och väldigt få (familjen endast) vet hela mitt personnummer. Är det verkligen så enkelt som att skriva in någon annans namn/adress som fakturaadress och sitt eget som leveransadress? Känns väldigt instabilt men det kanske är så det fungerar.

Tack på förhand
__________________
Senast redigerad av läramighacka 2013-11-08 kl. 17:02.
Citera
2013-11-08, 20:01
  #704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av läramighacka
Ringt och pratat med både inkassoföretaget och polisen. Inkassokravet är struket/pausat tills företaget tagit del av en polisanmälan. Mycket hjälpsamma var både inkassoföretaget och polisen och allting verkar ha löst sig. Jag fick göra en polisanmälan men polisen bekräftade mina misstankar om att ärendet antagligen skulle läggas ned. Det mesta verkar vara löst, eller? Någon som har erfarenheter efter vad som händer efter detta? Jag skulle få en kopia på polisanmälan och enligt dom var det inget att oroa sig över efter det.

Ännu en fråga:
Lite intresserad över hur folk lyckas med detta? Ingen identitetshandling har tappats bort och väldigt få (familjen endast) vet hela mitt personnummer. Är det verkligen så enkelt som att skriva in någon annans namn/adress som fakturaadress och sitt eget som leveransadress? Känns väldigt instabilt men det kanske är så det fungerar.

Tack på förhand


I praktiken är ditt problem löst när du skickat in kopia på polisanmälan, förmodligen var ärendet nerlagt några minuter efter du lagt på luren.

Hela ditt personnummer är en offentlig uppgift så det är inga problem att få tag i, upplysning.se och ratsit.se ger dem i inloggat läge. Det kan vara så det är löst men gått med smsavisering av själva paketet till något kontantkortsnummer, en spekulation som är ganska rimlig skulle jag påstå.

LG
Citera
2013-11-08, 21:23
  #705
Medlem
läramighackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
I praktiken är ditt problem löst när du skickat in kopia på polisanmälan, förmodligen var ärendet nerlagt några minuter efter du lagt på luren.

Hela ditt personnummer är en offentlig uppgift så det är inga problem att få tag i, upplysning.se och ratsit.se ger dem i inloggat läge. Det kan vara så det är löst men gått med smsavisering av själva paketet till något kontantkortsnummer, en spekulation som är ganska rimlig skulle jag påstå.

LG
Varken fakturabolaget eller polisen bad om några kopior på inkassokravet jag fick hem. De såg klart och tydligt att e-mailadressen inte hade något med mig att göra och att leveransadressen var flera timmar bort. Är det möjligt att det kan ha lösts så enkelt eller borde jag bestrida den skriftligt för säkerhetsskull?
Citera
2013-11-09, 16:42
  #706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av läramighacka
Varken fakturabolaget eller polisen bad om några kopior på inkassokravet jag fick hem. De såg klart och tydligt att e-mailadressen inte hade något med mig att göra och att leveransadressen var flera timmar bort. Är det möjligt att det kan ha lösts så enkelt eller borde jag bestrida den skriftligt för säkerhetsskull?


Det är fullt möljigt att det kan ha löst sig så enkelt ja. Vill du vara absolut säker ska du göra det skriftligt också, men det borde faktiskt inte behövas, det lät som det var ett smidigt inkassobolag du fick efter dig. Du ska väl posta in polisanmälan, du kan ju skicka med ett bestridande när du ändå ska posta något möjligen.
Citera
2013-11-12, 21:51
  #707
Medlem
Betalningsanmärkningar HJÄLP!

Hej allihopa..
Jag har kör min pappas bil och lyckats få två parkeringsböter som gått till kronofogden...
Det är inte alls hans fel och jag undrar om det finns något kryphål så jag kan få dom på mig istället?
Detta har ställt till det oerhört i vår realtion och jag vet inte var jag ska ta mig till... någon som har tips?!

ps är helt ny här på forumet så jag vet inte om detta hamnat rätt! =(
Citera
2013-11-12, 21:57
  #708
Medlem
Patrixks avatar
Nej du kan inte ha ett kryphål som räddar situationen. Du kan alltid överklaga böterna och få ett beslut hävt och du har bevis på att du har rätt och P bolaget har fel.
Men du MÅSTE oavsett betala böterna och sen kan du får tillbaka det.
/ att du satt din pappa i skiten för det har du. Är ju inte så jävla snällt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in