2013-12-14, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Det kan det bli ändå, risken minskar, men någon fordringsägare kan sura ur och kommer hävda att det är skenöverlåtelser, det låter möjligen som det skulle kunna gränsa till "oredlighet mot borgenär". Gissar att det är tingsrätten som får avgöra en sån fråga.

surar fordringsägaren ur ännu mer är det möjligt att denne begär din bekanta i personlig konkurs för att då kunna utnyttja återvinningsreglerna i konkurslagstiftningen, i det läget är det inte något jätteproblem för konkursförvaltaren att ta tillbaka bilen, går att göra uppåt 3 år efter gåvan eller den gåvoliknande (överlåtit till vansinnigt underpris) överlåtelsen gjorts.

Som ett brev på posten publicerade aftonbladet en artikel som tangerar temat
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18016202.ab

Det är exakt vad som kan hända för sönerna.
Citera
2013-12-14, 21:51
Medlem
MerJuls avatar
Citat:
Jag tror du missförstod förhållandet lite? Bilarna tycks vara ungarnas, men står på mamma/pappa för att ungarna tycker det är finurligt att betala mindre i försäkring. Men även det tillvägagångssättet ogillar jag skarpt :P

LG

Precis så, bilarna har ungarna betalt själva men de står på föräldern för förskärningen ska bli billigare. Gillar inte heller att folk fifflar så men men, folk asså. Tackar för svaren
Senast redigerad av MerJul 2013-12-14 kl. 21:53.
Citera
2013-12-15, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MerJul
Precis så, bilarna har ungarna betalt själva men de står på föräldern för förskärningen ska bli billigare. Gillar inte heller att folk fifflar så men men, folk asså. Tackar för svaren

Skulle det faktiskt bli så, att dom skriver över bilarna på ungarna så kan det vara läge att kontakta fordringsägarna, bank eller vad det nu kan vara för något och tipsa om skenöverlåtelserna, så blir det nog lite fart..
Citera
2013-12-22, 16:37
Medlem
Kan väl bjussa på ett litet tips så här i juletid till er skuldsatta. Ett litet tips hur ni kan orsaka lite extra trubbel för fogden och inkassobolagen.

För resonemangets skull kan vi säga att vi har en person som har en skuld från nordea som via lindorff numera ligger för utmätning hos kronofogden. Kronofogden norpar 1500 kr av personens lön varje månad.

Lindorff och kfm kommer att få jobba lite extra om personen börjar betala själv, och ännumer extra om personen betalar både till lindorff och till KFM om vartannat.

Betalningsinformation direkt till skulden finns på lindorffs kundwebb (googla lindorff mina sidor) och man kommer åt det med bankid.

Om personen betalar in säg 2 kronor till lindorff, så räknas dessa så klart av skulden, men lindorff får extrajobb genom att dom måste meddela kfm att man fått betalt och skulden är mindre än de uppgifter kfm har. Sen 2 dagar (eller dagen efter, eller veckan efter, när man nu vill) kan man betala 2 kronor till kronofogden, om man har flera skulder kan man specificera att betalningen avser skulden hos lindorff i betalningsmeddelande (typ avser ååmmdddd-nnnn (personnummer) skulden till lindorff/nordea)

Dessa 2 kr eller 1 kr eller vad man nu väljer för belopp kommer arbetsmässigt vara betydligt dyrare än de 2 kr man fick in för lindorff. Lycka till :-)

God jul
LG
Citera
2013-12-22, 17:12
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar

Haha vad underbart! Ja, är man skuldsatt och orkar -så är detta definitivt en jättekul idé!

Vill berätta vad som hände min skuldsatta vän så här i juletid:
(Min vän har haft utmätning på sin förtidspension i över 10 år för dom som inte följt denna tråd)

KFM hade godkänt en "akut" kostnad på flera tusen där min vän fick ligga ute med kostnaden. Dvs han fick betala det med sina mat & medicinpengar i november månad.

KFM påstod att dom hade skickat in papper i god tid till FK, och därmed skulle det utmätas mindre i december för att täcka hans utlägg.

FK fick in papperna för sent (efter "brytdatum") och kunde därmed inte dra mindre i december. WELL, okej. Då händer följande: Min vän kontaktar KFM och dom är såååå förstående och säger att DOM (KFM) nu HAR skickat pengarna till hans konto, så han kan vara helt lugn. (Min vän har alltså ett direktinsättningskonto hos Swedbank, och då ska det bara ta ett par dagar på sin höjd.)

Min vän kollar sitt konto 5 gånger dagligen i flera veckor. Inga pengar från KFM.....

Nu ringar han till slut upp KFM igen, och undrar vart hans pengar är? Det är 17 december och han är livrädd att inte få sina pengar innan jul...
Då säger KFM att neeeej, det har inte alls skickats några pengar till hans konto än. Min vän brister ut i gråt och inser att dom ljög för honom vid det förra samtalet. KFM säger nu att dom tyvärr ligger så långt efter i sina "ärenden", så att om han har "tur" så får han sina pengar om 2-3 veckor!
Han bad dom snälla snälla sätta in pengarna senast fredag, det är ju trots allt jul för honom med?

Min vän har ingen familj, och det finns ingen som kan hjälpa honom med pengar. Inte för att han ändå har råd att köpa julklappar och käka gott under julen - det har han inte kunnat på alla dessa år. Men han fick ju ligga ute med pengarna i november och det betyder att han ligger efter med el-räkningar och medicininköp och annat.
Ergo: Julen blir fattigare än någonsin, och efter att ha levt på nudlar & soppa hela november så känns tillvaron ganska rutten.

Min fråga är: Hur kan KFM ljuga såhär? Är det ens lagligt?

Nu har jag sett till att min vän får en "dräglig" jul trots allt, inte när det gäller pengar -men han har god mat och lite gott att dricka. Sedan kommer jag se till att han även får lite besök och en rolig nyårsafton.

Men jag blir så otroligt förbannad på kronofogden!!! Dom skiter ju fullständigt i folk!. Dom sitter där på sina feta arslen och slöarbetar. Sedan går dom hem för att fira julen med sina familjer med julklappar, god mat och trevligt sällskap. Glömt är jobbet och dom stackars människorna dom skiter i.

Fy fan säger jag. Fy fan!
Citera
2013-12-22, 19:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Dessa 2 kr eller 1 kr eller vad man nu väljer för belopp kommer arbetsmässigt vara betydligt dyrare än de 2 kr man fick in för lindorff. Lycka till :-)

Nix, inte när det är så stora aktörer, eftersom allt sånt är EDI-kopplat så är det helt automatiserat.
Citera
2013-12-22, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nix, inte när det är så stora aktörer, eftersom allt sånt är EDI-kopplat så är det helt automatiserat.

Delen hos kfm är då inte automatiserad i alla fall.. inte om man inte har något ocrnr, utan använder sig av meddelandefunktionen, då får medelshanteringsteamet fixa manuellt.
Citera
2013-12-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Finns minst en större aktör som inte är automatiserad när det gäller nedsättningar, så mitt julklappstips får väl särskilt gälla personer med skulder till f-kassan, där bokas till och med inbetalningarna in manuellt när pengar kommer från kronkalle.
Citera
2013-12-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie

Min fråga är: Hur kan KFM ljuga såhär? Är det ens lagligt?

Nu har jag sett till att min vän får en "dräglig" jul trots allt, inte när det gäller pengar -men han har god mat och lite gott att dricka. Sedan kommer jag se till att han även får lite besök och en rolig nyårsafton.

Men jag blir så otroligt förbannad på kronofogden!!! Dom skiter ju fullständigt i folk!. Dom sitter där på sina feta arslen och slöarbetar. Sedan går dom hem för att fira julen med sina familjer med julklappar, god mat och trevligt sällskap. Glömt är jobbet och dom stackars människorna dom skiter i.

Fy fan säger jag. Fy fan!

För det första är jag väldigt övertygad om att man inte ljugit, det finns inte på kartan att dom gör nåt sånt där på pin tji, det är förmodligen någon på medelshanteringsteamet som klantat sig, alterantivt fått lite mycket att göra..
Dom får så klart inte ljuga, men i att säga "pengarna är på väg" har man ju inte nödvändigtvis sagt hur lång vägen är, eller vilken hastighetsbegränsning som råder.
Om dom misslyckats helt och skickat iväg pengarna till borgenärerna så har KFM det lite värre, då har dom ändå lämnat ett gynnande beslut, som man mer eller mindre är bunden till, då kan nog kfm få slanta ur det där ur egen ficka på nåt vis. Problemet är väl bara att din vän ska bevisa det, han har väl bara fått det muntligt, vilket kan vara lite besvärligt att bevisa..

Du verkar ju ändå hyfsat insatt, se till att skaffa dig en fullmakt som ger dig rätt att företräda din kompis hos både kfm och en fullmakt som ger dig rätt att företräda honom inför varje borgenär också, då har du själv möjliget att ringa kfm, söka medelshanteringsteamet och jaga på dem, jaga lite teamchefer osv, få lite eld i rumpan på dem. Du har dessutom möjlighet att (förutsatt att det inte är massa skulder till staten) deala med inkassofirmorna och kanske i stället för utmätning fixa avbetalningsplaner och återkalla från kfm, det brukar inte vara helt omöjligt.
Det vore, förutom att din kompis kreditupplysning skulle se lite muntrare ut, en ekonomisk vinst, även om han skulle ha avbetalningsplaner på totalt samma summa som han idag har utmätning på. Han skulle nämligen slippa betala grundavgiften på varje skuld varje år.. Om det är som jag vill minnas du skrev förut, ett par-tre år kvar innan han är kvitt eländet och det kanske är 5 skulder han har för indrivning skulle det göra ungefär 9000 kr i skillnad, i avgifter han slipper pröjsa till kfm, jag gissar att det motsvarar ett par månaders utmätning..

LG
Citera
2013-12-22, 23:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Kan väl bjussa på ett litet tips så här i juletid till er skuldsatta. Ett litet tips hur ni kan orsaka lite extra trubbel för fogden och inkassobolagen.

För resonemangets skull kan vi säga att vi har en person som har en skuld från nordea som via lindorff numera ligger för utmätning hos kronofogden. Kronofogden norpar 1500 kr av personens lön varje månad.

Lindorff och kfm kommer att få jobba lite extra om personen börjar betala själv, och ännumer extra om personen betalar både till lindorff och till KFM om vartannat.

Betalningsinformation direkt till skulden finns på lindorffs kundwebb (googla lindorff mina sidor) och man kommer åt det med bankid.

Om personen betalar in säg 2 kronor till lindorff, så räknas dessa så klart av skulden, men lindorff får extrajobb genom att dom måste meddela kfm att man fått betalt och skulden är mindre än de uppgifter kfm har. Sen 2 dagar (eller dagen efter, eller veckan efter, när man nu vill) kan man betala 2 kronor till kronofogden, om man har flera skulder kan man specificera att betalningen avser skulden hos lindorff i betalningsmeddelande (typ avser ååmmdddd-nnnn (personnummer) skulden till lindorff/nordea)

God jul
LG
Har diskuterats i annan tråd och då påstods det att det inte är ok att göra så eftersom företaget medvetet åsamkas ekonomisk skada.
Citera
2013-12-22, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har diskuterats i annan tråd och då påstods det att det inte är ok att göra så eftersom företaget medvetet åsamkas ekonomisk skada.

Kan mycket väl tänka mig att bolagen inte är okej, jag har inte orkat läsa igenom inkassolagen, men spontant borde dom vilja ha pengarna så snart som möjligt, om en gäldenär har 5 kr över så borde dom inte protestera mot det..
Citera
2013-12-23, 00:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Finns minst en större aktör som inte är automatiserad när det gäller nedsättningar, så mitt julklappstips får väl särskilt gälla personer med skulder till f-kassan, där bokas till och med inbetalningarna in manuellt när pengar kommer från kronkalle.

Ditt julklappstips bör kanske då också nämna att den som blir utsatt för sprattet har möjlighet att processa för ersättning för extraarbetet. (Ja, det är geldenärens skyldighet att se till att betala skulden på 'rätt' sätt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in