En familj som är vän till vår familj har en son som är världens mytoman. Han kan dra de roligaste berättelserna:
En gång hade han cyklat runt på sin svindyra BMX-cykel (som han inte hade), och råkat köra ut från en klippa och fallit handlöst mot marken. Cykeln hade oturligt nog fastnat i ett 15 meter högt träd som han var tvungen att bränna ner för att få tag på cykeln igen! En annan gång när han drog samma berättelse hade han istället sågat ner trädet för att få tag i cykeln. När jag påpekade det blev han helt tyst, och sa sedan att han hade blandat ihop händelsen

.
En annan gång berättade han att han gick i bågskytteklubb, och eftersom han var så jävla bra fick han låna skyttelärarens über-båge som kunde avfyra pilar i över 300 m/s. För att komma till nästa "nivå" i bågskytteklubben var han tvungen att fälla ett vildsvin i full galopp med ovan nämnda båge från ett par hundra meters avstånd, vilket han lyckades med.
För många år sedan när båda familjerna var ute och campade, satt jag och min syster och spelade Texas Hold'Em halvt på skoj med såna marker. Självklart kommer mytomanen fram till oss och ser att vi spelar poker. Shit, då får vi minsann reda på att han är ett pokerproffs (notera att vi var typ 12 år då) som har vunnit rätt stora pengar under turneringar. Han ville vara med och köra lite med oss, vilket han fick. Han kunde inte ens de mest grundläggande reglerna för Texas Hold'Em, och så hittade han på egna regler och skyllde på att det var VI som inte kunde reglerna.
På senare år fick jag reda på att killen är oerhört mobbad i skolan och har inga vänner eller nånting. Då var det inte lika roligt längre med att han ljög om saker, eftersom det antagligen var för att verka häftig för att passa in.