En mytoman jag träffade berättade om sin lumpentid! Jag berättade att jag hade varit Insatssoldat, och det visade sig att han också hade varit det.
Vi kom in på soldatprovet (Eller baskermarschen), och jag berättade om mitt soldatprov, som hade varit en 10 mil lång marsch genom stora delar av Uppland (Från Marma skjutfält till Uppsala Garnison~10 mil landsväg) på 4 dagar.
Han ville ju inte verka sämre, så han berättade att hans också var 4 dagar, men att hans pluton gått 8 mil(!) per dag, d.v.s. 32 mil (Ungefär som från Stockholm till Karlstad). Först och främst måste man gå jävligt fort för att klara av 8 mil per dag, nästan springa hela vägen, helt utan varesig sömn eller någon typ av vila, vilket är praktiskt omöjligt att göra utan att få svåra men för livet. Till råga på allt berättade han att de hade haft en packning på hela 40(!) kilo, och att de inte ens hade ätit ens ett litet pepparkorn på hela vägen. Då var jag naturligtvis tvungen att fråga vart detta skulle ha skett? Svaret blev att han gått från norra Blekinge till Karlskrona, vilket knappast är en sträcka på mer än 10 mil, absolut mest 15 mil.
Sedan har vi ju det faktum att denna kille inte var någon Jägare direkt, utan en helt vanlig insatssoldat, vilket knappast ställer krav att du ska kunna genomföra något som är nästintill omöjligt!
Hela denna lögn gjorde att jag trots allt blev stolt över att jag inte behövde ljuga om mina 10 mil vi gått på 4 dagar