2021-07-07, 17:41
Medlem
nickomyras avatar
Alla ger väl en vit lögn någon gång ” jag kan tyvärr inte imorgon för jag har redan bokat .. ”

Men det som stör mig är folk som ljuger jämt och det oftast om småsaker , inte saker som att man varit med om nåt otroligt , att man är världsmästare . Utan de som alltid ska hymla med saker , skyller varje gång på att man måste avboka för att man ska ha barnen extratid , ljuger om att man är hemma och sjuk fast man är i sitt lantställe etc . När det alltid är sådana lögner , alltid undanhåller fast man är nära varann. Känns som att bli pissad i ansiktet & förknippar alltid sånt beteende med missbruk https://www.rns.se/2011/09/15/varf%C...aner--27996557
Citera
2021-07-07, 18:53
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra
Alla ger väl en vit lögn någon gång ” jag kan tyvärr inte imorgon för jag har redan bokat .. ”

Men det som stör mig är folk som ljuger jämt och det oftast om småsaker , inte saker som att man varit med om nåt otroligt , att man är världsmästare . Utan de som alltid ska hymla med saker , skyller varje gång på att man måste avboka för att man ska ha barnen extratid , ljuger om att man är hemma och sjuk fast man är i sitt lantställe etc . När det alltid är sådana lögner , alltid undanhåller fast man är nära varann. Känns som att bli pissad i ansiktet & förknippar alltid sånt beteende med missbruk https://www.rns.se/2011/09/15/varf%C...aner--27996557

Hm jag förknippar det beteendet med depression, misshandel eller något annat som är skevt i personens liv.

Missbrukare brukar definitivt veta att andra vet om deras missbruk.
Citera
2021-07-09, 16:57
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Känner många som "mytar" och hittar på, men det är mest för att de vill ha uppmärksamhet och få hävda sig. Men jag känner en kille som jag är säker på att han är en mytoman.

Han ljuger om precis allt, han har sagt att han är president över Mc-gänget Bandidos och adet står skrivet om honom i boken "Svensk Mafia", men att de har bytt ut hans namn till något annat.
Citera
2021-07-09, 17:18
Medlem
triptykens avatar
Min pinsammaste var att påstå att en snubbe som står nära familjen var en mytoman, tills det visade att det var han inte alls.

Han HADE blivit gripen av SÄPO, han hade stått med i boken av Hans Holmér om Palmedådet, han hade fått björnmycket stryk och nära att dö av HA's närmsta och, mot all förmodan - han hade stulit en skalle från Dramaten i Stockholm som mycket riktigt donerats av en sminkös vars största dröm var att få vara på scenen (även om det var efter hennes död det hände)
Citera
2021-07-09, 17:50
Medlem
GalenSkånings avatar
Gick i samma klass som en riktig lögnhals på högstadiet. Han ljög om det mesta och en dag kom han och sa att han hade hackat NASA från en dator på sin fars jobb. Att det kvällen innan hade gått en dokumentär på SVT som handlade om att några australiensare hade hackat just nasa var nog bara en tillfällighet. En rolig detalj i det hela är att en äldre polare till mig gick i samma klass som lögnhalsens storebror. Fick reda på av min polare att storebrodern exakt samma dag hade kommit till skolan och sagt att han hackat nasa.
Citera
2021-07-11, 21:32
Medlem
Där jag växte upp fanns det en rolig tjackpundare/parkbänksalkis som alltid drog en massa sjuka berättelser om vad han hade upplevt. Detta inför barn på kanske 15 år (han köpte även ut åt oss från bolaget).

Han hade blivit kidnappad av KGB och karatesparkat sig ut från en ubåt och simmat flera hundra meter upp till ytan. Han hade vart så bra i kampsport att ingen vågade slåss mot honom så han fick gå en match mot en isbjörn (han vann precis, men det var en tuff fight) istället för en människa för att det skulle bli rättvist. Han hade blivit jagad av krokodiler i Kvillebäcken och en massa annat helt absurt.

Det mest imponerande jag sett honom göra på riktigt är att dra i sig en hel flaska brännvin special (70cl) under tiden det tog att gå från kassan ut genom dörrarna på bolaget och hur han kräktes på ett sånt där picknickbord i trä, och försöka suga i sig spyorna igen för att det var "mestadels alkohol som kom upp ändå". Ett annat stunt han tydligen gjort på riktigt (det bevittande jag inte men tror på det) var att dricka 1liter hembränt och skjuta i sig ett helt gram amfetamin och sedan åka dit i en poliskontroll utan körkort efter han "lånat" sin mammas bil.
Citera
2021-09-22, 19:02
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Det värsta med mytomaner är att dom bryr sig inte. De vet att dom ljuger. Men de bryr sig inte då dom har förstått att kan dom lura folk, så vinner dom.

Har pratat med en hel mytomaner som jag har drivit till vansinne med. Jag kritiserar dom och de kommer alltid med

- Jo! Det är sant! Jag lovar.

Men kräver bevis och då svarar dom med

- Du får helt enkelt tro på mig

När man säger att man inte tror på dom så svarar de med

- Men skit i det då. Tro inte. Jag vet att jag har rätt.

Dom ger sig inte. Mytomanen förstår spelet i livet. Ljug, ljug, ljug. Det är ändå ingen som kommer straffa en för att ha ljugit.

Tittar man på mytomaner så lever dom väldigt bra liv. Dom lurar så pass många att de kan leva lyx dag ut och dag in. De går till banken för att ljuga om deras nya inkomst. Blir dom nekad så går dom till nästa bank. Förr eller senare så är det en bankman som går på deras lögner och lånar ut pengar till mytomanen.

Win win för mytomanen. Mytomani är en teknik för att snabbt kunna göra karriär. Man börjar smått, sedan drar man iväg hårt och ljuger om allt. Himmelen är grön. Vatten är eld, jorden är platt, UFO:n. Ja. Man får MYCKET anhängare får man igenom att lura folk.

Mytomanen kan spelet - Dom är smarta. De vet hur man gör!
Citera
2021-09-23, 07:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Min pinsammaste var att påstå att en snubbe som står nära familjen var en mytoman, tills det visade att det var han inte alls.

Han HADE blivit gripen av SÄPO, han hade stått med i boken av Hans Holmér om Palmedådet, han hade fått björnmycket stryk och nära att dö av HA's närmsta och, mot all förmodan - han hade stulit en skalle från Dramaten i Stockholm som mycket riktigt donerats av en sminkös vars största dröm var att få vara på scenen (även om det var efter hennes död det hände)

Samma har hänt mig, d.v.s. jag sa inte rakt ut till personen att jag trodde att hon ljög, men jag försökte se lite skeptisk ut! Det var en tjej som påstod att hon hade festat med den tidens stora världsstjärnor när hon var au pair i Los Angeles. ALLA hade hon träffat, ALLT hade hon varit med om. Råkade senare se bilder från en sådan kändisfest i en gammal damtidning; tjejen var mycket riktigt där och verkade vara i ivrigt samspråk med Megakändisen... och var DET sant, så kunde ju faktiskt alla dom andra historierna också vara sanna.

Tjejen hade en otrolig förmåga att vara trevlig och smidig och göra sig omtyckt när hon ville, att knyta kontakter och nätverka och utnyttja människor till att komma i kontakt med människor som hon sett ut, som hon ville lära känna. Sedan är det en annan sak, att saker hon var med om kanske inte var så positiva och smickrande EGENTLIGEN, ur ett vuxet och lite moraliskt - alternativt feministiskt - perspektiv... Hur eller hur så "blev" hon aldrig någon eller något på det, utan hamnade i vårdsvängen och är numera evighetssjukskriven.
Citera
2021-11-24, 17:58
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arachnid
På min högstadieskola (åk. 6-9) fanns en riktig legend till tekniklärare som hette Sten. Maken till mytoman har jag aldrig någonsin stött på. Följande anekdoter belyste han oss kids med;

- Sten var en gång ute med hunden, men blev makabert nog påhoppad av ett nazistgäng som åt upp den.

- Hårddiskar heter egentligen HÅR-diskar. Detta visste Sten eftersom att han varit med och konstruerat den första hårddisken.

- Sten har hoppat ut från ett kraschande flygplan precis över en alptopp, och överlevt.

- Sten stod på 80-talet i en hiss med några medlemmar ur ett amerikanskt basketlag. Fästena till hissen släpper, och den faller handlöst. Omtänksamt nog skriker Sten under fallet till spelarna att hoppa i sista sekunden innan hissen träffar marken. Tyvärr begriper ingen svenska, och alla dör förutom Sten som klarar sig med en bruten fot.

Eftersom det var ett antal år sedan man träffade karln var det fruktansvärt roligt att för något år sedan igen se Sten i lokaltidningen (!!!). Artikeln berättar hur Stens hund blivit anfallet av ett vildsvin, och med tanke på hans bakgrund verkar det som att redaktionen köpt en ev. lögn rakt av , speciellt eftersom jag bor i Stockholm där vildsvin mer eller mindre är nonexistenta.

Jag länkar gärna till artikeln om ni vill, men vet inte riktigt hur outnings-reglerna lyder. Hans fullständiga namn står ju i artikeln. Någon?

Haha, jag har också haft Sten G som tekniklärare. En legend. Han hade tydligen varit både polis, dykare och helikopterpilot.
Citera
2021-12-02, 09:37
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Lite OT, men min lärare var helt övertygad att jag var mytoman. Minns ett tillfälle i fyran när vi pratade om Anders Zorn, då räckte jag upp handen och berättade att min familj ägde en äkta Zorn tavla. Då blev hon förbannad och bara "Det är inte sant!", jag blev så himla chockad så jag sa ingenting.

För att tillägga så fick vi ärva en Zorn tavla av en gammal släkting, en teckning gjort på papper med blyertspenna. Ser den än idag och blir alltid påmind.
Citera
2021-12-05, 02:39
Kände själv en riktig mytoman på mitt gamla jobb. Han var även en anime/manga nörd och tydligen så fick han en fribiljett till Japan varje sommar som betalades av några kändisar som han var polare med, dit tog han sig via sitt privata jetplan. Han ska även ha haft riktigt bra kontakt med den Japanska maffian Yakuza där deras boss ska ha sett honom som en son.

Detta är bara en utav hundratusentals lögner jag hört ifrån honom genom åren men min favorit lär nog vara när han gick omkring och skröt om att han var oslagbar världsmästare inom kampsporten mma. Det bästa var när det lite senare i livet öppnades en mma klubb för nybörjare i min stad och jag själv blev sugen på att prova på. Kontaktade då honom och frågade om han ville haka på eftersom att han var ju så duktig på det och märkligt nog så gick han med på det. Dock tog sig stackarn inte ens igenom sig uppvärmningen innan han flåsandes drog sig ur

Efter den händelsen så hade mma helt plötsligt blivit en skit sport för töntar och förlorare enligt honom då.
Senast redigerad av Erubatos 2021-12-05 kl. 02:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in