2008-06-03, 16:49
Medlem
En kompis har 4 veckor i skogen nu

Han e på GrkK, signalpluton.
Citera
2008-06-03, 17:07
Medlem
Genaus avatar
trovalla, vad för yrke exakt är du intresserad av?
Det bästa du kan hoppas på är att få bli sommarsergeant eller möjligtvis efter ATU-utbildning få åka på utlandstjänst. Utlandstjänsten är dock ett synnerligen osäkert kort; du måste först klara dig genom en urtagning där du konkurrerar bl.a. med de som utbildats vid Björneborgs brigad. För det andra blir det ett tidsutrymme på ett par år mellan avklarad utbildning och utlandstjänst. Att pionjärer skulle vara speciellt eftertraktade vet jag inget om , frågan är vad du som utbildats vid Nylands brigad har att sätta emot de med bättre utbildning från pionjärregementet vid Keuruu. Att bestämma utbildningstyp utefter vad som ger bättre möjlighet till arbete är enligt min mening lite som att fundera vid valet mellan fotboll och ishockey vad som har större karriärmöjliget. Välj det som intresserar mest! Sedan finns ju alltid möjligheten att helt gå in för en militärt liv, med officersutbildning och hela köret.

Annars kan du alltid gå in på försvarsmaktens websida för att kika in lediga arbetsplatser. http://www.mil.fi/tyojakoulutus/
Ingenjör, IT-uppgifter, mekaniker, serviceman, underofficer inom viss inriktning m.m. är vad som finns.

Pionärkompaniet är dock ett bra val ifall du siktar på 362 dagar, för på KJK är det många som vill till AUK.

Imorgon, den 4:e juni, är det fanfestparad, denna gång i Mikkeli (S:t Michel). Försvarsmaktens bästa yrke har väl ändå dessa herrar. http://img170.imageshack.us/img170/8193/cimg0099jk4.jpg
Bild från paraden år 2006 i Vasa när staden firade 400 års-jubileum.
Citera
2008-06-03, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genau
trovalla, vad för yrke exakt är du intresserad av?
Det bästa du kan hoppas på är att få bli sommarsergeant eller möjligtvis efter ATU-utbildning få åka på utlandstjänst. Utlandstjänsten är dock ett synnerligen osäkert kort; du måste först klara dig genom en urtagning där du konkurrerar bl.a. med de som utbildats vid Björneborgs brigad. För det andra blir det ett tidsutrymme på ett par år mellan avklarad utbildning och utlandstjänst. Att pionjärer skulle vara speciellt eftertraktade vet jag inget om , frågan är vad du som utbildats vid Nylands brigad har att sätta emot de med bättre utbildning från pionjärregementet vid Keuruu. Att bestämma utbildningstyp utefter vad som ger bättre möjlighet till arbete är enligt min mening lite som att fundera vid valet mellan fotboll och ishockey vad som har större karriärmöjliget. Välj det som intresserar mest! Sedan finns ju alltid möjligheten att helt gå in för en militärt liv, med officersutbildning och hela köret.

Annars kan du alltid gå in på försvarsmaktens websida för att kika in lediga arbetsplatser. http://www.mil.fi/tyojakoulutus/
Ingenjör, IT-uppgifter, mekaniker, serviceman, underofficer inom viss inriktning m.m. är vad som finns.

Pionärkompaniet är dock ett bra val ifall du siktar på 362 dagar, för på KJK är det många som vill till AUK.

Imorgon, den 4:e juni, är det fanfestparad, denna gång i Mikkeli (S:t Michel). Försvarsmaktens bästa yrke har väl ändå dessa herrar. http://img170.imageshack.us/img170/8193/cimg0099jk4.jpg
Bild från paraden år 2006 i Vasa när staden firade 400 års-jubileum.

För att beskriva i grova ord, En vanlig soldat(utlandstjänst) som patrullerar för att "bevara" freden, skulle även inte bekymra mig att anta mer riskfyllda uppdrag där man kan bli bragd om livet. Bara jag får känna att jag gör något bra och meningfullt med livet, därför är en militärkarriär något. Visst det kanske inte kommer bli så mycket räddande, men folk behövs ju till sånna saker. Minröjning skulle jag kunna köra på också eftersom jag tar bort minor= en mindre bortsprängd person.Så i ditt jämförande angående ishockey och fotboll så ja, det spelar ingen roll vad jag får. Jag tycker det mesta är skojj, så inga problem så tror jag inte de blir.

Officer skulle jag gärna kunna tänkas bli, i Finland eller Sverige, helst i Sverige då eftersom jag inte pratar så mkt finska. Men har man genomfört värnplikt i Finland kan man ju göra GSU i Sverige och på så vis så får man en större chans i Sverige än om man endast haft en GSU merit.

Frågan kort och gott: Hur tar jag mig lättast vidare inom FM?
Senast redigerad av trovalla 2008-06-03 kl. 18:28.
Citera
2008-06-03, 18:51
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
För att beskriva i grova ord, En vanlig soldat(utlandstjänst) som patrullerar för att "bevara" freden, skulle även inte bekymra mig att anta mer riskfyllda uppdrag där man kan bli bragd om livet. Bara jag får känna att jag gör något bra och meningfullt med livet, därför är en militärkarriär något. Visst det kanske inte kommer bli så mycket räddande, men folk behövs ju till sånna saker. Minröjning skulle jag kunna köra på också eftersom jag tar bort minor= en mindre bortsprängd person.Så i ditt jämförande angående ishockey och fotboll så ja, det spelar ingen roll vad jag får. Jag tycker det mesta är skojj, så inga problem så tror jag inte de blir.

Officer skulle jag gärna kunna tänkas bli, i Finland eller Sverige, helst i Sverige då eftersom jag inte pratar så mkt finska. Men har man genomfört värnplikt i Finland kan man ju göra GSU i Sverige och på så vis så får man en större chans i Sverige än om man endast haft en GSU merit.

Frågan kort och gott: Hur tar jag mig lättast vidare inom FM?

Många som går till ATU går ju även ledarutbildningen. Du kan alltså bli ATU och få en (osäker? alltså inte garanterad tjänstgöring) utlandstjänst, smtidigt som du får ledarutbildningen som ger dig en god grund för fortsatt militär karriär.
Du kan alltså äta kakan men ändå ha kvar den så att säga höhö

(PS. allt jag skriver baserar sig på vad jag hört)
Citera
2008-06-03, 21:32
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Nackdelen med pionjär är att man med stor sannolikhet tvingas till 362 dagars tjänst, eftersom det finns så få frivilliga. Detta är åtminstone vad jag har hört. Dock verkar du vara rejält intresserad av en karriär inom det militära så det kanske inte är något problem.

3000 meter på ett coopertest? Tycker det verkar lite väl högt, med tanke på att specialutbildningar som ATU och MilPol har 2600 meter som gräns. Men visst, kondis underlättar alltid men tror nog man klarar sig finfint på att komma runt 2500 meter också.

EDIT: Någon här som gått ATU-utbildningen? Måste man skriva under ett ett års kontrakt efter avklarad utbildning? Är det obligatoriskt att rycka ut om man blir kallad under kontraktest giltlighetsperiod? Tänkte om man får välja ATU endast för den intressanta utbildningens skull. En annan fråga är m man eventuellt får lite ersättning under kontraktets giltighetstid? Eller kommer ersättningen bara medan man gör utlandstjänst?

Jo men fysiska ATU gränserna är ju å andra sidan löjigt enkla och MilPol är ju inte direkt känt för att vara särskilt ansträngade, jag menar varför annars kallas "ChillPol"
Citera
2008-06-03, 22:07
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Jo men fysiska ATU gränserna är ju å andra sidan löjigt enkla och MilPol är ju inte direkt känt för att vara särskilt ansträngade, jag menar varför annars kallas "ChillPol"

Njä det kan vara, men jag tror att den som klarar ATU tar sig igenom Kustjägarutbildningen smärtfritt också, rätta mig om jag har fel :P
Citera
2008-06-03, 22:19
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Njä det kan vara, men jag tror att den som klarar ATU tar sig igenom Kustjägarutbildningen smärtfritt också, rätta mig om jag har fel :P

Kustjägarutbildningen är fysiskt rejält mer betungande än ATU, och jag vet då jag har gjort båda.
Citera
2008-06-04, 11:04
Bannlyst
Den 4 juni, försvarsmaktens dag

Idag är det den 4 juni, d v s försvarsmaktens dag. Vi besinnar oss och
tänker på dom fallna hjältarna.

Länge leve vårt fosterland.
Citera
2008-06-04, 13:43
Medlem
Kan inte annat än hålla med!

Var själv å marscherade i Helsingfors för exakt ett år sedan, senare på kvällen när YLE visade paraden så klippte man bort oss
Citera
2008-06-04, 15:40
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
De härifrån har nu inte yttrat sig om att KJK skall vara så tungt, en vän åkte in II/06 och sprang 2100 meter på cooper och vägde över 100 kg och klarade det fint. Han gick ner till runt 90 och sprang runt 2600 meter sen på cooper totalt omotiverad.

En annan som var där I/05 så blev flyttad från PionK till KJK och han var ganska lessen över att hamna där i början, högt tempo jämfört med PionK hela tiden, men han vande sig och gillade faktiskt att vara där.

Om han sprang 2100 under grundperioden så är jag relativt säker på att han förflyttades till GrKK, annars hamnade han GARANTERAT i underhållspluton, som det förövrigt fanns två av i den (min) kontingents manskap på KJK. Och då var det ju med andra ord ändå bara skit underhåll kan du vara på vilket kompani som helst.
Citera
2008-06-04, 16:15
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Kustjägarutbildningen är fysiskt rejält mer betungande än ATU, och jag vet då jag har gjort båda.

Intressant, med tanke på att man får bilden av att ATU skall vara det tuffaste bid brigaden (åtminstone i mina öron låter det häftigast). Är det annars många som söker till ATU? dom tar väl in 40-50 per år, är dom noggranna med att den sökande klarar gränserna, även om det innebär lediga platser på utbildningen?
Måste de som går till ATU också delta i chefsutbildningen? Och blir såvida kvar i dragsvik i 9 månader?
Citera
2008-06-04, 16:37
Medlem
Det var uppe tidigare, men här är en bild på de värnpliktiga från Gräsbevakningsväsendet i dagens parad i S:t Michel. Vad är det för "vingar" de har på uniformen?
http://tietokannat.mil.fi/lippujuhla...nail.php?id=96

Årets kull fallskärmsjägare. Till synes med bronsvingar (fem hopp).
http://tietokannat.mil.fi/lippujuhla...nail.php?id=94

Skinande blanka Rk 62.
http://tietokannat.mil.fi/lippujuhla...nail.php?id=47
Senast redigerad av Fennicum 2008-06-04 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in