2008-11-07, 12:21
Medlem
logarrs avatar
Det heter barret och inte basker, jumalauta!

För övrigt tycker jag att 180 dagar för manskap räcker gott och väl till. Kunde till och med vara ännu kortare?

Angående jälki-RUK hade vi en US kont. 1/08 som for till Ruk nu med blivande aspiranter från 2/08. Går nog med all sannolikhet att gå jälki-Ruk även efter att man blivit hemförlovad.

Här har vi annars en så kallad "kustdildo". http://www.youtube.com/watch?v=eR9lsw65748
Citera
2008-11-07, 12:27
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Det heter barret och inte basker, jumalauta!

För övrigt tycker jag att 180 dagar för manskap räcker gott och väl till. Kunde till och med vara ännu kortare?

Angående jälki-RUK hade vi en US kont. 1/08 som for till Ruk nu med blivande aspiranter från 2/08. Går nog med all sannolikhet att gå jälki-Ruk även efter att man blivit hemförlovad.

Här har vi annars en så kallad "kustdildo". http://www.youtube.com/watch?v=eR9lsw65748

Tror mannen i fråga menade ännu senare, när dagarna är på minus redan Finns möjlighet till det, kommer dock inte ihåg vad den avdelningen heter, var iaf en massa ganska till åldern stigna gubbar där. 2/06 var det på sissik en fallskärmsjägare som muckat på sommaren men kom tillbaka för att gå RuK.
Citera
2008-11-07, 18:22
Medlem
Någon vet hur man på enklast sätt tar sig från Åbo till Ekenäs? Är det buss eller tåg som gäller eller finns ens båda alternativen?
Citera
2008-11-07, 18:33
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Någon vet hur man på enklast sätt tar sig från Åbo till Ekenäs? Är det buss eller tåg som gäller eller finns ens båda alternativen?

Det finns åtminstone bra järnvägsförbindelser till nylands brigad. Slutdestinationen blir omkring 500 meter från brigaden. Tvivlar att det går någon buss till brigaden direkt, så kanske tåg skulle vara lättare. Blir dock en del tågbyten, antagligen blir det Åbo-Pasila-Karis-Dragsvik, så 2 byten får du räkna med.
Hur det är med bussförbindelser kan jag inte yttra mig om.
Citera
2008-11-07, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Det finns åtminstone bra järnvägsförbindelser till nylands brigad. Slutdestinationen blir omkring 500 meter från brigaden. Tvivlar att det går någon buss till brigaden direkt, så kanske tåg skulle vara lättare. Blir dock en del tågbyten, antagligen blir det Åbo-Pasila-Karis-Dragsvik, så 2 byten får du räkna med.
Hur det är med bussförbindelser kan jag inte yttra mig om.
På min tid gick det bussar från i princip hela Finland till Dragsvik på inryckningsdagen. Sen gick det bussar från brigaden på fredag kväll till Åbo (och andra städer) och tillbaks igen på söndag kväll. Har för mig att det var Lindholm-lines som stog för bussarna.

p.s. detta var ungefär när Moses låg i vassen (han var ju också den förste kustjägaren som alla vet, haha), så en hel del lär ha förändrats.
Citera
2008-11-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsePaha
Jag personligen anser det vara en viktig del i var mans uppväxt. Inget att tycka synd om någon för, snarare tvärtom.
När man kan jobba och resa och ha skoj istället? Nej fy fan för lumpen.
Citera
2008-11-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
När man kan jobba och resa och ha skoj istället? Nej fy fan för lumpen.

Jobba o ha skoj när man kan lära sig att vara man? Något så grundläggande som att lära sig strida och ta del i landets försvar och kulturens upprätthållande? Som att lära sig den egentliga innebörden av "Du ska inte tro att du är nå't". Ödmjukhet. Personer som gått lumpen är ofta lättare att ha att göra med än de som inte har det.
Jag har inte själv varit genom det ännu, men jag blir ofantligt irriterad på dessa "trotsiga ungdomar" som växt upp med att allt är lätt och att allt kommer gratis för dem. Så jävla omoget och så irriterande att det blir svårt att bete sig civiliserat när de är i närheten och man egentligen vill reducera dem till en hög köttslamsor...
Citera
2008-11-08, 13:07
Medlem
logarrs avatar
Precis! Även om det ibland känns värdelöst att ligga inne tror jag ändå att det är en viktig del av uppväxten. Man blir starkare som person, och lär sig att anpassa sig till situationer som inte alltid är så trevliga. Småsaker som man alltid har tagit för givet är inte lika självklara då man ligger inne, vilket leder till att man uppskattar det man har i allt högre grad. Den fysiska konditionen är ju också något som förbättras, utan att man egentligen tänker på det så mycket. Armén i sig tror jag också är en upplevelse utöver det vanliga. Min personliga föreställning är att man får mera ut av 6/9/12 månader i armén än respektive månader hemma i det civila livets "tristess".
Citera
2008-11-08, 13:11
Medlem
Måste bara få en sak klarlagt. Ligger Nylands brigad i staden Ekenäs och vad är Dragsvik?
Citera
2008-11-08, 13:17
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Måste bara få en sak klarlagt. Ligger Nylands brigad i staden Ekenäs och vad är Dragsvik?

Lylands brigad ligger i ekenäs, kanske 20 minuters promenad från centrum. Garnissionsområdet kallas Dragsvik, (rätta mig om jag har fel).
Citera
2008-11-08, 13:27
Medlem
Roshambos avatar
http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uudpr/lage_sv.dsp
Plus en massa info.
Citera
2008-11-08, 13:33
Medlem
logarr: Den kustdildon du visade så är pansarvärnsroboten, kustroboten är ganska mycket större

De har skjutit bort ganska mycket pengar denna vecka kustrobot också, t.ex siktena kostar 300 000€ och är av engångsvara då man skjutit. Sen vad själva roboten kostar vet jag inte, men otroliga mängder pengar skjuter de bort iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in