Citat:
Ursprungligen postat av
22a
"Signalutbildningen" ser någorlunda enkel ut och är endast ett halvår, sitter man då och arbetar med olika tekniksaker medan Kustjägarkompaniet gör fysiskt jobbiga saker?
Det går att vara signalman i de "vanliga" kompanierna också, även som kustjägare vilket jag var. Då får man ha en stor radio med sig på ryggen samt göra den väldigt roliga uppgiften att dra parkabel långa sträckor. Jag minns när vi höll på och kämpade med att få kabeln över den allmänna vägen i Syndalen, bristen på träd samt att kabeln måste högt upp så att inte några lastbilar klipper den gjorde det extra jobbigt.
Visst var det jobbigt men samtidigt är det en av de bästa saker jag gjort. Jag, som "inte är någon atlet" som majoren på uppbådet formulerade det, lyckades prestera mycket bättre än vad jag själv trodde var möjligt. Man vill inte göra gruppen besviken så man gör mer än man tror att man klarar av, och så skadar det inte att ha fötter som inte får skavsår (jag fick inte ett enda skavsår under tiden i det gröna). Efter barettmarschen var det flera som behövde kryckor, medan man själv endast var lite styv i benen.
Den finaste stunden utom vid målgång på barettmarschen var ute på en ö när vi framryckt så långt vi skulle och efter en regnig dag kom solen plötsligt fram och värmde gott. Hemförlovningen var ju också trevlig, men då många andra sprang ut gick jag ganska lugnt, jag hade ju varit där nästan ett halvt år så några sekunder till skadade väl inte.