Citat:
Ursprungligen postat av
Sinkomies
Hm, jag är inget fysiskt praktexemplar själv, långt ifrån, men det låter rätt illa faktiskt. Som jag minns det borde medel bland undersergeanterna, iallafall på KJK, ha legat mellan 2800 och 3000 1/07. Vet dock ej vad de andra enheterna kan ha haft.
KjK är en av de mera fysiskt krävande enheterna, vilket torde förklara varför de har undersergeanter med bättre fysisk kondition än genomsnittet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sinkomies
Jag håller med om att de mentala bitarna såklart är viktigare och ska ligga till grund för vilken tjänst man får, inte fysiken. Problemet är att man tänker rätt dåligt när kroppen inte orkar, så de delarna går fortfarande hand i hand.
Jag håller med till viss del, men av egen erfarenhet och andrahandserfarenhet skulle jag vilja påstå att en medelmåttig kropp gott och väl kan underhålla en medelmåttig eller skarp hjärna. Springer man 1500m i cooper är man kanske i farozonen för det du beskriver, men jag tvivlar på att underbefälsuppgifter utan goda grunder skulle tilldelas till snubbar med sämre (<2500m) cooperresultat. Militärens urvalssystem är inte slumpbaserat; det ligger väletablerade medicinska fakta bakom kraven för chefspositioner, och mig veterligen är fysisk kondition inte en befälhavares/underbefälhavares viktigaste egenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sinkomies
Aha. Hade för mig att gränserna var under 2400 underkänt, 2600 nöjaktigt, 2800 gott och 3000 utmärkt, inkl en DP. Men kan vara att jag minns fel/att det ändrats.
DP ges vid 3000, utmärkt vid 3200 - dvs. för 5 poäng av 5 möjliga. Efter det skalas 0.25 poäng bort för varje 50 meter, varvid 2600 ger två poäng och 2200 noll poäng. Jag har inte handboken med mig för tillfället, men jag är fast övertygad om att 3200 ger utmärkt och att poängavdragen sker i stilen 0.25/50m, så beräkningarna borde stämma.
En liten anekdot att skratta åt: enligt en av våra undersergeanter lovade en stammis med hög militärgrad en gång i tiden en månadslön åt snubben/tjejen som klår rekordet på 4150m.