2012-02-07, 12:27
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akan
Har maten blivit dålig eller? När jag var inne höll maten sån kvalitet att jag med glädje skulle äta den i civilen.

Var det länge sen du gjorde värnplikten? Själv tyckte jag att maten var förbannat dålig 06-07, tog första bästa chans att trycka i mig ett par kebabhamburgare i soldathemmet! I fält var sissipåsarna så satans mycket bättre än napalmen som serverades under skjutbanedagar och dylikt.
Citera
2012-02-07, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Var det länge sen du gjorde värnplikten? Själv tyckte jag att maten var förbannat dålig 06-07, tog första bästa chans att trycka i mig ett par kebabhamburgare i soldathemmet! I fält var sissipåsarna så satans mycket bättre än napalmen som serverades under skjutbanedagar och dylikt.

Gjorde efter dig. Kanske kan hålla med om att fisk och räksoppan t ex inte var en favorit, men man minns ju ärtsoppan med pannkakor, kebabfrestelse, skinkfrestelse, potatis med korvsis(korvsås?), olika biffar med sås, alltid mackor och efterrätt, Klyftpotatisen osv. Kommer inte ihåg alla maträtter, men minns att jag gillade det mesta. Sen att man på brigaden alltid fick äta så mycket man ville (och hann) med flera glas mjölk och kiseli efter. Till frukost alltid flera sorters bröd och olika gröt och flingor varje dag så man inte tröttnade. Äppelgröten t ex. På helgerna för oss svenskar som var inne då ofta kunde man få en bit tårta till frukosten till och med. Chokladmuffinsarna inte att förglömma.

Jag kanske inte är så kräsen då. Men jag minns det som ganska gött att få varm god och varierad mat när man var trött efter en dag i g-skogen. Och sen på kvällen kunde man köra en dp-länk och kvällsbitskombo.
Citera
2012-02-07, 20:57
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akan
Gjorde efter dig. Kanske kan hålla med om att fisk och räksoppan t ex inte var en favorit, men man minns ju ärtsoppan med pannkakor, kebabfrestelse, skinkfrestelse, potatis med korvsis(korvsås?), olika biffar med sås, alltid mackor och efterrätt, Klyftpotatisen osv. Kommer inte ihåg alla maträtter, men minns att jag gillade det mesta. Sen att man på brigaden alltid fick äta så mycket man ville (och hann) med flera glas mjölk och kiseli efter. Till frukost alltid flera sorters bröd och olika gröt och flingor varje dag så man inte tröttnade. Äppelgröten t ex. På helgerna för oss svenskar som var inne då ofta kunde man få en bit tårta till frukosten till och med. Chokladmuffinsarna inte att förglömma.

Jag kanske inte är så kräsen då. Men jag minns det som ganska gött att få varm god och varierad mat när man var trött efter en dag i g-skogen. Och sen på kvällen kunde man köra en dp-länk och kvällsbitskombo.

Håller med dig om att frukosten var bra, där fanns det inget att anmärka på. Sen fanns det ju ett antal rätter som var bra eller åtminstone helt ok. Men att maten skulle varit varierad? Ja, om du räknar med alla varianter av "bata" så blir det väl några stycken, men slutresultatet rent smakmässigt var ju alltid det samma Givetvis har man olika preferenser, många av min vänner i milin tyckte också att maten var bra. För min del var dock soldathemmet en räddare i nöden vid många tillfällen
Citera
2012-02-07, 21:24
Medlem
KSEs avatar
Vill minnas att maten smakade väldigt bra i början på min tjänstgöring 05 men efter drygt ett halvår blev det mycket sämre. Smaklöst, ingen variation (olika typer av bata), salami eller någon liknande korv användes i nästan allt.

Men som ni sa om frukosten, speciellt på söndagar, grymt bra.
Även lunch & middag brukade vara mycket bättre då.

På läger hade vi däremot riktigt bra mat, fältkockarna (mha Jalkanen ) gjorde ett grymt bra jobb.
Dom här sissimåltiderna hade vi inte alls.
Citera
2012-02-08, 19:17
Medlem
Oj detta blev ett långt inlägg:

Det märks att vi gjort militärtjänst på olika årtionden, jag har sagt det förr men något som verkligen inte var bra i mitten av 90-talet var maten. Vissa rätter kan man inte misslyckas med som t.ex. strömming och potatismos eller spaghetti och köttfärssås men de gångerna man fick det kan räknas på en hand.

"Bataljons-soppa" (dvs potatis, diverse odefinierbara rotfrukter, gammal prickig korv, sönderkokta makaroner och en påse kryddblandning som fick allt att smaka sågspån) och den förbannade köttsåsen (mörkbrun sörja med något som klassades som "kött") som man fick minst 1 gång i veckan var f*n snudd på oätbart efter ett tag, givetvis åt jag ändå då näringsbehovet var enormt men gott var det verkligen inte. Mitt civilskåps matförråd + kotipizza + korvkiosken vid parkeringen kom verkligen till användning.

Frukosten på brigaden bestod av gröt och grovt bröd med en svettig skiva industriplastig ost och möjligtvis en korvbit. Inte att förglömma var knäckebrödet "endast för hästar och beväringar" (som var utmärkt att tända eld i kaminen med, haha).

Hygienen på köket i Dragsvik lämnade en hel del att önska, det var mer än bara en gång som Nylands Brigad i princip slogs ut av matförgiftning.

Jag trivdes rätt bra i det militära rent allmänt men maten är verkligen inte en av de saker man saknar.

Det var rena julafton när vi fick ut frystorkat eller t.o.m. konserver för att tillaga maten själv med trangia i fält. De dygnsransoner man fick ut från Dragsvik i stora plastpåsar där man fick kasta 30% för att få plats med allt i ryggsäcken var dock helt underlägsna de tightpackade små papplådor med mat man kunde få via t.ex. Obbnäs. Minns särskilt en stormblåsig dag ute på hmm... Mäkiluoto måste det ha varit med en burk spaghetti och köttfärssås från Felix med en liten godisask som efterrätt (moralhöjare) *mums*. S*tan vad gott det var.

Vad gäller barettmarschen så har det gått från ren tortyr till en liten naturtripp som de flesta skall klara av. Ta reda på vad som krävdes för en "Törni" och ta en titt på de tidigare barettkraven som iaf förr satt inramade på väggen någonstans mellan dejouren och officersrummet på kustjägarkompaniet (övervåningen), det ingick en massa kul bl.a. "kustfortets vapen". Det sistnämnda försvann nog säkert redan 1991 iom flytten till Dragsvik.

Det verkar också som att barettmarschen är det enda kravet idag? Det var massor med andra krav tidigare, barettmarschen var bara en sista del i det hela.

Hur ser det ut med "skolan"? Har de också blivit veka eller gäller "skolan springer alltid" fortfarande? Det gav ju "viss kondition" att alltid förflytta sig springandes. När vi ändå talar om förflyttning... sen när sker allt med Pasi (eller är det bara en show för kamerorna)? På min tid gick/sprang/cyklade/skidade vi överallt. Inte en chans att vi hade fått skjuts till t.ex. Syndalen för ett läger.

En klassiker som de flesta "gamla" nog känner igen är ":

- Mot Syndalen, via Lojo.. mars". (För er som inte vet så är Lojo/Lohja ca 2-2,5 mil åt fel håll, enkel väg)
Citera
2012-02-08, 23:52
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Det verkar också som att barettmarschen är det enda kravet idag? Det var massor med andra krav tidigare, barettmarschen var bara en sista del i det hela.

Hur ser det ut med "skolan"? Har de också blivit veka eller gäller "skolan springer alltid" fortfarande? Det gav ju "viss kondition" att alltid förflytta sig springandes. När vi ändå talar om förflyttning... sen när sker allt med Pasi (eller är det bara en show för kamerorna)? På min tid gick/sprang/cyklade/skidade vi överallt. Inte en chans att vi hade fått skjuts till t.ex. Syndalen för ett läger.

En klassiker som de flesta "gamla" nog känner igen är ":

- Mot Syndalen, via Lojo.. mars". (För er som inte vet så är Lojo/Lohja ca 2-2,5 mil åt fel håll, enkel väg)

Vad gäller barettkraven så fanns det 2006-2007 åtminstone en del andra krav bla simning, cooper, muskeltest, skjuttest, vapenslagsexamen, stridsövningar i skärgårdsterräng som skulle vara genomförda med vissa krav. Tror nog dessa finns kvar ännu. Sen vet jag inte om jag skulle kalla barettmarschen för en "walk in the park", 70-80 km med full fältutrustning är ändå inte helt enkelt även om den gärna kunnat vara ännu mer utmanande. Påminner igen, så såg den alltså ut när jag låg inne, har säkert ändrats.

Angående skolan så är det fortfarande jävligt mycket spring även om det naturligtvis varierar mellan linjerna t ex såg jag aldrig signallinjen ha speciellt bråttom.

Cyklarna tror jag att de tog bort kort efter jag hade ohi on, alltså efter juli 2007. Kan bara instämma i att det verkar förbaskat slappt att åka pasi till syndalen, fast det får man väl hoppas höra till ovanligheterna. Vi åkte flaka ibland till syndalen men oftast var det cykeln eller rask promenad som gällde. Att det överhuvudtaget sker förflyttningar med pasi nu lär bero på att den nuvarande kontingenten utbildas till mekaniserat infanteri. Eller finns det någon med bättre information?

Trovalla har ju varit på kjl nyligen så han kanske skulle kunna berätta lite om hur det såg ut för bara ett år sen?
Senast redigerad av TomEMT 2012-02-08 kl. 23:55.
Citera
2012-02-09, 09:54
Medlem
Boijers avatar
När det gäller barettmarschen så vet jag att Cooperkravet har varit nere vid 2700m för kontingent 2/10. Kravet höjdes till 2800m för kont 1/11 och nu för min kontingent, alltså 2/11, så är Cooper-kravet 2900m.
Citera
2012-02-09, 12:48
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boijer
När det gäller barettmarschen så vet jag att Cooperkravet har varit nere vid 2700m för kontingent 2/10. Kravet höjdes till 2800m för kont 1/11 och nu för min kontingent, alltså 2/11, så är Cooper-kravet 2900m.

Haha va i helvete 2700?! Tur att någon vid sina alla sinnens fulla bruk ändrade på det och t om höjde cooper-kravet. Har annars alltid tyckt att 3000 skulle vara en rimlig gräns.
Citera
2012-02-09, 17:52
Medlem
Fick höra att man för några år sedan inte fick baretten om man varit sjuk (vempatt) för mycket. Om det stämmer så kan man ju alltid hoppas att svenskpuckot inte får baretten därför, även om han klarar resten. Då kanske han lär sig att vara till någon nytta...
Citera
2012-02-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmerson
Fick höra att man för några år sedan inte fick baretten om man varit sjuk (vempatt) för mycket. Om det stämmer så kan man ju alltid hoppas att svenskpuckot inte får baretten därför, även om han klarar resten. Då kanske han lär sig att vara till någon nytta...

Ja tror det är 15% max frånvaro

Sedan måste man ju ha alla kraven i skick. Simning, muskeltest,skyttet, coopern.

Tror knappast den idioten klarat alla kraven.
Citera
2012-02-09, 19:35
Medlem
Tjoppos avatar
Hejsan.

Är finsk medborgare och vet att jag ska göra lumpen, i Dragsvik.
Men jag vet inte när jag ska göra det, i Juli eller Januari. Har fått lappar om att jag ska göra lumpen och har hört av mig om att jag fortfarande går i skolan (tar studenten i Juni). Stod ingenting om när jag skulle göra det.
Finns det på något sätt chans att ta reda på när dom förväntat sig att jag ska in? Så jag kan planera resor osv.

Tack på förhand.
Citera
2012-02-09, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoppo
Hejsan.

Är finsk medborgare och vet att jag ska göra lumpen, i Dragsvik.
Men jag vet inte när jag ska göra det, i Juli eller Januari. Har fått lappar om att jag ska göra lumpen och har hört av mig om att jag fortfarande går i skolan (tar studenten i Juni). Stod ingenting om när jag skulle göra det.
Finns det på något sätt chans att ta reda på när dom förväntat sig att jag ska in? Så jag kan planera resor osv.

Tack på förhand.
Vad står det på dem du fått?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in