Oj detta blev ett långt inlägg:
Det märks att vi gjort militärtjänst på olika årtionden, jag har sagt det förr men något som verkligen inte var bra i mitten av 90-talet var maten. Vissa rätter kan man inte misslyckas med som t.ex. strömming och potatismos eller spaghetti och köttfärssås men de gångerna man fick det kan räknas på en hand.
"Bataljons-soppa" (dvs potatis, diverse odefinierbara rotfrukter, gammal prickig korv, sönderkokta makaroner och en påse kryddblandning som fick allt att smaka sågspån) och den förbannade köttsåsen (mörkbrun sörja med något som klassades som "kött") som man fick minst 1 gång i veckan var f*n snudd på oätbart efter ett tag, givetvis åt jag ändå då näringsbehovet var enormt men gott var det verkligen inte. Mitt civilskåps matförråd + kotipizza + korvkiosken vid parkeringen kom verkligen till användning.
Frukosten på brigaden bestod av gröt och grovt bröd med en svettig skiva industriplastig ost och möjligtvis en korvbit. Inte att förglömma var knäckebrödet "endast för hästar och beväringar" (som var utmärkt att tända eld i kaminen med, haha).
Hygienen på köket i Dragsvik lämnade en hel del att önska, det var mer än bara en gång som Nylands Brigad i princip slogs ut av matförgiftning.
Jag trivdes rätt bra i det militära rent allmänt men maten är verkligen inte en av de saker man saknar.
Det var rena julafton när vi fick ut frystorkat eller t.o.m. konserver för att tillaga maten själv med trangia i fält. De dygnsransoner man fick ut från Dragsvik i stora plastpåsar där man fick kasta 30% för att få plats med allt i ryggsäcken var dock helt underlägsna de tightpackade små papplådor med mat man kunde få via t.ex. Obbnäs. Minns särskilt en stormblåsig dag ute på hmm... Mäkiluoto måste det ha varit med en burk spaghetti och köttfärssås från Felix med en liten godisask som efterrätt (moralhöjare)

*mums*. S*tan vad gott det var.
Vad gäller barettmarschen så har det gått från ren tortyr till en liten naturtripp som de flesta skall klara av. Ta reda på vad som krävdes för en "Törni" och ta en titt på de tidigare barettkraven som iaf förr satt inramade på väggen någonstans mellan dejouren och officersrummet på kustjägarkompaniet (övervåningen), det ingick en massa kul bl.a. "kustfortets vapen". Det sistnämnda försvann nog säkert redan 1991 iom flytten till Dragsvik.
Det verkar också som att barettmarschen är det enda kravet idag? Det var massor med andra krav tidigare, barettmarschen var bara en sista del i det hela.
Hur ser det ut med "skolan"? Har de också blivit veka eller gäller "skolan springer alltid" fortfarande? Det gav ju "viss kondition" att alltid förflytta sig springandes. När vi ändå talar om förflyttning... sen när sker allt med Pasi (eller är det bara en show för kamerorna)? På min tid gick/sprang/cyklade/skidade vi överallt. Inte en chans att vi hade fått skjuts till t.ex. Syndalen för ett läger.
En klassiker som de flesta "gamla" nog känner igen är ":
- Mot Syndalen, via Lojo.. mars".

(För er som inte vet så är Lojo/Lohja ca 2-2,5 mil åt fel håll, enkel väg)