hej,
på
wikipedia står det att "B-klass" kallas till 2. Kustkompaniet, innebär det att det är "sämre" eller enklare? och varför finns inte signal nämnt där alls, fast i broschyren nämns det under "Ekenäs Kustbataljon"?
jag är positivt inställd till värnplikt dock har jag väldigt dålig kondition. Jag undrar om någon skulle kunna utveckla lite hur det i verkligheten speglas? coopertest nämns ofta här, jag "klarar" kanske 2200m i nuläget (på band), vilket inte alls är bra (jag har aldrig haft bra kondition så att jag kan 2200m på några månader av träning tolkar jag som att det är dåligt). På något sätt fick jag "A"-klass så jag undrar hur svårt det kan väntas bli rent fysiskt. Jag ska börja i januari, som sagt är jag positiv till det men jag oroar mig i princip över kondition endast i nuläget. (inte för jag har några skador/särskilt överviktig men har levt väldigt ohälsosamt väldigt länge så har noll kondition), jag hinner nog öka med 100-200 meter tills januari, men det är trots allt 12-min, i övrigt som att springa 11 km/h i 1 timme kan jag ju inte. (11 km/h = 2,200 meter på 12 min)
jag undrar om hur kondition/fysiska krav i övrigt speglas, alltså coopertest förstår jag att man gör efter några veckor men utöver det? Springer man runt överallt hela dagarna generellt, isåfall är min kondition för dålig(dvs kommer jag få göra ingenting)? samt information om signalutbildning uppskattas då jag inte förstår vad man gör, och om det är "användbar kunskap" i riktiga livet, vad gör man som skiljer från andra alternativ? "Kustjägare" låter ju lite mer krigiskt än "signalutbildning", därför vet jag inte om jag är missledd, även fast jag postat här tidigare och någon skrev att en signalperson var med i grupper, ja jag förstår inte hur det fungerar.
jag har läst väldigt mycket i tråden men det är många förkortningar och referenser jag inte förstår så det är svårt att få en bild av hur det fungerar(jag har läst broschyren). när det står att 165 dagar är för "manskap" är det något "generellt" som då 44% gör, utan "inriktning"? eller kommer alla välja en inriktning och vissa inriktningar är 165 dagar medan militärpolis som exempel är 9 månader?
Egentligen undrar jag vilka alternativ kan jag Önska (även om jag inte får dem), som är lärorika och 6 månader, och även realistiska (dvs jag har urusel kondition men jag vill inte göra något utan värde i 6 månader). I broschyren är det signalutbildning som jag finner intressant av beskrivningen men jag vet inte vad det innebär, åtminstone nämns inget om "god kondition" (som nämns i övriga). Men en liten text i en broschyr förklarar ju ingenting hur det egentligen skiljer sig åt mellan de olika "alternativen". Men jag förstår att valet inte är ens eget i slutändan, men det är bra att veta vad jag kan önska, dock svårt eftersom det är så lite faktiskt beskrivning om vad skillnaderna är.
tack för svar