2010-07-07, 02:37
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
NBG är inte detsamma som ATU. ATU är en Svensk-Finsk Amfibisk fredsbevarande/framtvingande styrka, typ, denna utbildas vid Amf 1 och NylBr. NBG är en mycket större battlegroup som bla Sverige, Irland, Finland mfl lägger upp för EUs räkning och de hör inte direkt till varandra, däremot då NBG sätts ihop nu så kan man som ATU soldat söka till NBG, det är troligtvis det som det lästs om.

Jag är inte så insatt i Fredsbevararjoxet, TomEMT kan nog det där bättre.

japp och kan säga så pass mycket att jag aldrig skulle byta bort min KJ utbildning mot ATU.
ATU är roligt ett tag, men håller inte i längden, för omilitäriskt;D
Och snart är det dags för er småpojkar att rycka in, fyfasen vilken nostalgi, känns nästan som att man aldrig varit där! Ett blott minne som dock förevigt kommer att finnas inom mig Nästan så att man ibland längtar tillbaka! Tror det blir en liten visit till Dragsvik på faneden! gjorde förövrigt ett besök på sode i våras, helvete var äckligt korv-görans kebabhamburgare smakade i det civilia!!
Citera
2010-07-07, 02:50
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
japp och kan säga så pass mycket att jag aldrig skulle byta bort min KJ utbildning mot ATU.
ATU är roligt ett tag, men håller inte i längden, för omilitäriskt;D
Och snart är det dags för er småpojkar att rycka in, fyfasen vilken nostalgi, känns nästan som att man aldrig varit där! Ett blott minne som dock förevigt kommer att finnas inom mig Nästan så att man ibland längtar tillbaka! Tror det blir en liten visit till Dragsvik på faneden! gjorde förövrigt ett besök på sode i våras, helvete var äckligt korv-görans kebabhamburgare smakade i det civilia!!

Var på skjutbanan med Ak4an idag, bästa skjutningen sen jag gick med i Hemvärnet, blastade säkert 250-300 skott genom piplinjen på mellan 5 och 50 meter inom loppet av kanske 2 timmar. Inget tjafs, bara smatter. Roligare har jag inte haft på länge.

Sedan drog jag mig till minnes skjutningarna från KJK och Amfsken och så var tillvaron sämst pånytt..

Lite kul dock att en KJ som inte fått öva på 3 år och med helt annat vapen än senast ändå skjuter bättre och snabbare än diverse olika svenska soldatbakgrunder, och det på finskt vis utan att använda sikte på bössan ens en gång :P

Jag tror det säger lite om utbildningen man får vid NylBr ändå, tar man den bara till sig så är den riktigt bra.

Å va fan snackar du för skit, Korvgörans är fan bra! ..fast jag håller med om att det säkert är mer inbillning än ren sanning.
Citera
2010-07-08, 12:52
Medlem
Tur de fanns lite restauranger i beväringsinfon , Ska leta upp ekenäs bästa kyckling när jag väl kan

Förresten när är första cooper-testet?

Hur ser första veckan ut?, kommer vi få göra psykologintervjuer och medicinska tester?
Citera
2010-07-08, 17:55
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Tur de fanns lite restauranger i beväringsinfon , Ska leta upp ekenäs bästa kyckling när jag väl kan

Förresten när är första cooper-testet?

Hur ser första veckan ut?, kommer vi få göra psykologintervjuer och medicinska tester?

Du och din jävla kyckling! Fast passa på bara innan det blir napalm och annat yummie.
För 4 år sedan var det följande.
Första veckan var det mest lektioner, springa runt med taburetten(pall som placeras framför sängen) och vara allmänt yr. Första eller andra veckan är det olika pällitest, hälsogranskning, cooper andra fystester. Resterande tiden av grundperioden kommer du till största delen spendera i g-skogen. I slutet av grundperioden kommer det lite prov på det du lärt dig dittills.
Citera
2010-07-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Du och din jävla kyckling! Fast passa på bara innan det blir napalm och annat yummie.
För 4 år sedan var det följande.
Första veckan var det mest lektioner, springa runt med taburetten(pall som placeras framför sängen) och vara allmänt yr. Första eller andra veckan är det olika pällitest, hälsogranskning, cooper andra fystester. Resterande tiden av grundperioden kommer du till största delen spendera i g-skogen. I slutet av grundperioden kommer det lite prov på det du lärt dig dittills.

Tack för svaret =)

Blir det mycket kondisövning innan coopern?, tänkte så man fick lite extra hjälp på traven
Citera
2010-07-09, 01:17
Medlem
Luigis avatar
Fick veta av en kompis som är US att jag slapp in på GrkK! Och håret ryker imorgon, det börjar närma sig!
Citera
2010-07-09, 03:19
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Fick veta av en kompis som är US att jag slapp in på GrkK! Och håret ryker imorgon, det börjar närma sig!
Själv blev jag bara inföst med resten av skocken jag råkade hamna med (1/08) i ett klassrum och en snubbe pekade på den sidan av rummet där jag råkat hamna och sa "Från och med nu är ni rekryter på pionjärkompaniet", och den andra halvan gick till GrK... Hade inte en chans att påverka vart jag skulle.
Hör min erfarenhet till det ovanliga eller är det andra rutiner nu?
Citera
2010-07-09, 12:13
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finn-Fan
Själv blev jag bara inföst med resten av skocken jag råkade hamna med (1/08) i ett klassrum och en snubbe pekade på den sidan av rummet där jag råkat hamna och sa "Från och med nu är ni rekryter på pionjärkompaniet", och den andra halvan gick till GrK... Hade inte en chans att påverka vart jag skulle.
Hör min erfarenhet till det ovanliga eller är det andra rutiner nu?
Hade du inte alls fått papper hemskickat var du skulle kryssa i vart du ville?
Citera
2010-07-09, 16:50
Medlem
Sinkomiess avatar
Jag tycker också det låter konstigt. Det står ju skrivet att man som rekryt åtminståne ska kunna påverka själv vart man vill, och att på slump sätta sig på rätt plats i Amfsken låter inte riktigt som det stämmer in under det.

Dessutom låter det ju väldigt mycket mer jobbigt för enheten i fråga. Då jag ryckte in var ju alla namn och stugor färdiga, dödbrickerna fanns klara och så vidare. Att ordna till allt det där först när folket (som yrar) är på plats låter ganska svårt.
Citera
2010-07-10, 00:31
Medlem
cyckelpolisens avatar
Då var man i finland i väntan på att äntligen få komma till dragsvik på måndag . Hoppas att allt går som det ska där
Citera
2010-07-10, 17:46
Medlem
knptys avatar
Jag skulle offra min högra arm för att få rycka in igen... or would I..?

HAJOO 362 + Syndalen.
Citera
2010-07-10, 17:53
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Tack för svaret =)

Blir det mycket kondisövning innan coopern?, tänkte så man fick lite extra hjälp på traven
Civiltjänst inom 3veckor för dig
Ont.Kanske lite sent att fixa kondition inför coopern nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in