Citat:
Ursprungligen postat av
Sinkomies
2005, men tycker de flesta här i tråden haft lite olika historier om hur processen fram till inrycket gått till för dem. Jag är född och uppvuxen i Sverige.
Själv fick jag papper hemskickade 2003 när jag var 18 -en kallelse till läkarundersökning. Fick gå på läkarundersökning på valfri vårdcentral i Sverige där dom undersökte mig och fyllde i en blankett med "checklista" som sedan skulle skickas tillbaka till Finland.
Sen kom papper hem om att var ju skulle infinna mig och datum. Läkarundersökning gick med andra ord bra. Slapp vanlig mönstring med intervju och den biten då jag bodde i Sverige, är född och uppvuxen här men mina föräldrar ville dock att jag skulle bli finsk medborgare...
Så det bar iväg mot Finland 2005 ungefär en månad efter att jag tog studenten. Dock var min inkallelseorder(eller vad det nu heter) lite luddigt skriven så jag åkte till fel regemente!

Även befälet vid vakten stirrade jättelänge på den gula lappen och han tyckte också att den var lite missvisande. SÅ jag fick åka buss ca. 15 mil norrut där en specialtransport väntade på mig: en grönmålad VW Transporter med en värnpliktig chaufför bakom ratten, han körde mig direkt från busshållplatsen till regementet där jag missat kvällsmål, guidad rundtur och allt...
Dom ideellt arbetande på klädförrådet var inte heller speciellt imponerade av mig, dom såg lagom sura ut. Som tur var hade befälet vid det första regementet ringt till det rätta regementet och förvarnat om mig så att dom kunde hålla grindarna öppna för den utländska eftersläntraren.

Hann precis med att hämta ut alla mina kläder och släpa ut den gigantiska säcken till det rum som skulle bli mitt hem de nästkommande 6 månaderna. Där så ställde jag mina grejer lite snyggt vid min säng och kröp snabbt ner under täcket -försökte vara så tyst och diskret som möjligt men mina kamrater i rummet tittade lite snett på mig och undrade säkert varför jag kom i så förbannat sent, dom hade ju redan gått och lagt sig.
Vilka minnen!