2015-02-10, 19:09
Medlem
Omiga85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bang--2012
Försvarsmakten betalade vissa österbottningar en lägenhet i Ekenäs/Karis.

Kan du utveckla detta?

Har aldrig tidigare hört talas om detta och jag har gjort min värnplikt i Dragsvik en gång i tiden. På min tid existerade verkligen inget sånt. Jag har heller inte hört något sådant efter min tid och då har jag ändå haft en del kontakt med värnpliktiga i Dragsvik samt Österbotten överlag.

Vad är motiveringen för att dessa "vissa" österbottningar skulle få lägenhet betald av försvarsmakten???

"Alla" får ju redan gratis permissionsresor och vill/kan man inte resa hem, oavsett om man bor i Nyland eller Österbotten, har ju försvarsmakten redan ordnat gratis boende PÅ KASERNEN.

Varför skulle försvarsmakten betala lägenheter åt någon värnpliktig överhuvudtaget???
Senast redigerad av Omiga85 2015-02-10 kl. 19:11.
Citera
2015-02-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omiga85
Kan du utveckla detta?

Har aldrig tidigare hört talas om detta och jag har gjort min värnplikt i Dragsvik en gång i tiden. På min tid existerade verkligen inget sånt. Jag har heller inte hört något sådant efter min tid och då har jag ändå haft en del kontakt med värnpliktiga i Dragsvik samt Österbotten överlag.

Vad är motiveringen för att dessa "vissa" österbottningar skulle få lägenhet betald av försvarsmakten???

"Alla" får ju redan gratis permissionsresor och vill/kan man inte resa hem, oavsett om man bor i Nyland eller Österbotten, har ju försvarsmakten redan ordnat gratis boende PÅ KASERNEN.

Varför skulle försvarsmakten betala lägenheter åt någon värnpliktig överhuvudtaget???

Försvarsmakten betalar din lägenhet ifall du gör värnplikt. T.ex kunde du fått hyran betald här i Sverige. Österbottningar kunde alltså hyra/köpa en lägenhet i Ekenäs och sedan skulle Försvarsmakten betala den. Men de kunde ändå fortfarande åka till Pampes.

Varför jag skrev vissa var för att typ 2-3 st gjorde det.

Vilket kompani tillhörde du? Vilken militärgrad blev du? Varför gjorde du värnplikten? .

Edit: Du ska väll fan inte behöva förlora din bostad för att du gör militärtjänst. Skulle vara grymt ifall du skulle gå back 10 000 av militären.
Senast redigerad av bang--2012 2015-02-10 kl. 21:43.
Citera
2015-02-10, 22:01
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omiga85

För utlänningar görs det. Det är tydligen FPA som betalar

Se http://strilsaker.blogspot.fi/2014/0...at-i-sand.html
och inne i tidningen artikeln om italienska killen http://view.24mags.com/publication/r...7?viewer=embed

På samma sätt har jag för mig betalas din hyra om du har en hyreslägenhet före du rycker in. Inte var det så på min tid heller.
Citera
2015-02-10, 22:02
Medlem
adam7s avatar
Citat:

Edit: Du ska väll fan inte behöva förlora din bostad för att du gör militärtjänst. Skulle vara grymt ifall du skulle gå back 10 000 av militären.
Det var din egen sak före curlingtiden
Citera
2015-02-11, 10:47
Medlem
Omiga85s avatar
Citat:
Försvarsmakten betalar din lägenhet ifall du gör värnplikt. T.ex kunde du fått hyran betald här i Sverige. Österbottningar kunde alltså hyra/köpa en lägenhet i Ekenäs och sedan skulle Försvarsmakten betala den. Men de kunde ändå fortfarande åka till Pampes.

Vilket kompani tillhörde du? Vilken militärgrad blev du? Varför gjorde du värnplikten? .

Hej, och tack för svaret.

Kompani: Granatkastarkompani. Grad: Särmä Jägare. Varför?: Värnplikten en lagstadgad skyldighet.

Jag tyckte att ditt påstående om att försvarsmakten betalar lägenheter var allmänt intressant och alldeles nytt för mig, samtidigt som jag tyckte det lät smått otroligt. Men det låter ju som att du vet att det verkligen ligger till på detta sätt, och som du säger så kan jag ju förstå motiveringen till det också, att man borde ju inte bli hemlös bara för att man måste göra värnplikten.

Jag kan dock inte på något sätt minnas att detta erbjudits under min tid som värnpliktig. Men jag själv och en stor del av alla som gjorde värnplikten vid 18-19 år, kom direkt från skola, hade aldrig jobbat, bodde ännu hemma hos föräldrar eller hade föräldrar som betalade boende och därför var detta inget som allmänt utnyttjades eller heller informerades om. Typ: FÖRSVARSMAKTEN ERBJUDER ALLA VÄRNPLIKTIGA GRATIS LÄGENHETER PÅ VALFRI ORT, såg jag aldrig eller ens hörde talas om.

Vet du eller någon annan hur länge detta system har funnits?

Är du säker på att det är försvarsmakten som betalar? (helt gratis, alla kostnader ersätts som du säger, inga hållhakar?)

Citat:
Ursprungligen postat av adam7
För utlänningar görs det. Det är tydligen FPA som betalar

Se http://strilsaker.blogspot.fi/2014/0...at-i-sand.html
och inne i tidningen artikeln om italienska killen http://view.24mags.com/publication/r...7?viewer=embed

På samma sätt har jag för mig betalas din hyra om du har en hyreslägenhet före du rycker in. Inte var det så på min tid heller.

Om FPA är inblandat gör det att jag tänker "normalt" bostadsbidrag. Högst begränsad, standardiserad, liten summa och massa villkor som måste uppfyllas. "Hyreslägenhet före du rycker in", verkar utesluta att skaffa och få betalt för (tillfällig) lägenhet efter att man ryck in, bara för att man inte skall behöva resa lång väg hem? Vilket bang--2012 menar är fullt möjligt och något som alla österbottningar borde utnyttja?

Utlandsboende eller ej förstår jag inte heller hur det påverkar, om man gör finsk värnplikt är man finsk medborgare och borde ersättas lika oberoende om man bor i Ekenäs eller New York? Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Det var din egen sak före curlingtiden

Jo. Så minns jag det också.
Senast redigerad av Omiga85 2015-02-11 kl. 10:55.
Citera
2015-02-11, 13:31
Medlem
De flesta bodde hemma så det var inte många som utnyttjade det. Har för mig att när morbror gjorde värnplikten 1990 fanns de å.

Sedan var man tvungen att ha ägt lägenheten tre månader innan inryck.

Svenskar hade inte behövt äga en lägenheten tre månader innan. Hade en kompis som de betala hyran för i Sverige. Han halsa dem.., de gav honom pengar att betala hyran medans mamma betala hyran som annars. Så han fick typ 5000 kr varje månad.

Helt sjukt hur man egentligen hade kunnat hasslat dem. Hyr lägenhet i Sverige, hyr ut den i andrahand till någon annan. Du skulle lätt kunna fått runt 50 000 kr av Poulistovoimat.

OT: Bodde ni på Kasslern? Söp ni er fulla varje helg på Santa Fe?

GRK alldeles för gona ingen effektiv verksamhet där.
Citera
2015-02-11, 19:22
Moderator
tobess avatar
Citat:

Fast FPA betalar för en stadigvarande bostad. D.v.s. jag tvivlar faktiskt på att du kan skaffa en lägenhet just före du rycker in och att staten skulle stå för det.

Men vad vet jag, jag åkte hem på helgerna då jag hellre hängde med dåvarande flickvän och polare än att gråtrunka i en etta i ekenäs
Citera
2015-02-11, 19:33
Medlem
Citat:
Vad finns ti gö i Österbotten? Bor typ 4000 människor i din stad, kul. Visst hade österbottningar humor men jag personligen tröttnade som FAN på Raseborg efter ett halvår fanns absolut inget att göra än att dricka.

Lite småroligt att du först funderar varför pamina åker hem på loma, ifrågasätter vad det finns att göra i österbotten. Sen tycker du själv att du tröttnade på Ekenäs och Raseborg... Hur fan vill du ha det?

Och som du sa så måste man ha bott i sin hyreslägenhet i 3 månader innan man rycker in för att staten betalar hyran. Vilken sund mänska hyr en lägenhet på helt främmande ort 3 månader innan tjänstgöringen bara för att kunna använda den som sovställe under permissioner? För att inte tala om att åka ner från Österbotten bara för att skriva under ett hyreskontrakt...
Citera
2015-02-18, 18:57
Medlem
Humaxdaogs avatar
Jag rykte in med 1/15 som kustjägare och efter 3 veckor så skada jag axeln efter att vi var på skjutbanan. Skadan skulle vara i minst 3 veckor så jag fick E papper naturligtvis. Är det någon som vet om man måste tillbaks även om man bestämmer sig för att bli Svensk medborgare?
Citera
2015-02-19, 01:49
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humaxdaog
Jag rykte in med 1/15 som kustjägare och efter 3 veckor så skada jag axeln efter att vi var på skjutbanan. Skadan skulle vara i minst 3 veckor så jag fick E papper naturligtvis. Är det någon som vet om man måste tillbaks även om man bestämmer sig för att bli Svensk medborgare?
Om dy byter till Svensk medborgarskap så slipper du givetvis att återvända.

Om du däremot skaffar dubbelt medborgarskap så vill dom nog att du återvänder för att fullfölja din militärtjänstgöring -du får räkna bort dom tre veckor du redan varit inom det militära, det vanligaste är nog att du får mucka tre veckor innan de övriga.
Citera
2015-02-19, 21:29
Medlem
REALINs avatar
Fick svar idag att regionalbyrån ska besluta mitt om mitt ärende om en vecka. Får väl svar veckan därpå om beslutet. Spännande.
Citera
2015-02-21, 23:50
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Fick svar idag att regionalbyrån ska besluta mitt om mitt ärende om en vecka. Får väl svar veckan därpå om beslutet. Spännande.
LOL, om ditt läkarintyg inte innehöll smittsam HIV, Tuberkulos, Digerdöden eller Negerschanker (lymphogranuloma venereum)o du inte har 37 sidor av brottsregister (i Sverige eufemiserat "belastningsregister"), är nog svaret givet ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in