2008-04-08, 21:31
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Alltid lär man sig något nytt. När jag var i värnpliktsaktuell ålder så kunde man söka in som 17 åring.

Lite ot kanske men... hur hanterar Sverige detsamma? Man har ju hemvärnsungdom, fbu o.s.v.?

Som du själv redan skrivit, Sverige har FBU. Därefter måste du vara 18 år fyllda för att ens få mönstra, om jag inte blivit fel informerad
Citera
2008-04-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Som du själv redan skrivit, Sverige har FBU. Därefter måste du vara 18 år fyllda för att ens få mönstra, om jag inte blivit fel informerad
Det jag menade var att Sverige kritiserats för att man har militär utbildning för minderåriga i t.ex. hemvärnet.
Även Storbritannien borde beröras, de har (eller iaf hade) möjligheten att gå med i armén redan som 16-åring.

För att inte få denna tråd fullständigt off-topic så vill jag bara påminna er som skall till Finland för militärtjänstgöring att man är berättigad till ett extra klädskåp om man bor utomlands (sk. civilskåp). I detta skåp kan man förvara mycket mer än bara kläder och på så sätt driva en egen liten affärsrörelse.

Själv så sålde jag bl.a. snus, cigaretter och godis från mina hemresor med de skattefria båtarna. Har man sen en bil också så kan man fylla bagageluckan med diverse alkoholdrycker och vara riktigt populär när det är dags för "onsdagskvällsare". Ser man till att vara kompis med militärpolisen och ställa sin bil inom synhåll för kasernvakten så får man inga problem med inbrott i bilen heller. 24/7 bevakning med skarpladdade automatkarbiner har en viss avskräckande effekt.

p.s. jag hade en snusberoende officer som kund så min lilla business fick pågå helt obehindrat, dock var han nog inte medveten om skalan på min affärsrörelse, haha.
Citera
2008-04-09, 14:23
Medlem
Ni som ligger inne i Finland nu, och i synnerhet då på Gardesregementet eller Nylands brigad. Har ni fått era moderniserade RK 95? Den finska delen av NBG samt utlandsstyrkorna använder dem nu. Moderniseringen innebär en finskkonstruerad smidig liten sidomonterad Picatinnyskena, Aimpoint (samma som används i Sverige) eller ACOG, samt tre små Picatinnyskenor vid gasblocket.

Se bilder:

http://tietokannat.mil.fi/eubg/inclu...=301&width=640 (NBG)
http://tietokannat.mil.fi/tshad/incl...d=48&width=640 (Tchad)
http://tietokannat.mil.fi/kalustoesi...aat_2PIENI.JPG (ACOG)
Senast redigerad av Fennicum 2008-04-09 kl. 14:33.
Citera
2008-04-09, 14:34
Medlem
SI2HIIs avatar
Fan vad skönt då kan man ju ta ett sabbatsår från gymnasiet
Citera
2008-04-09, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Ni som ligger inne i Finland nu, och i synnerhet då på Gardesregementet eller Nylands brigad. Har ni fått era moderniserade RK 95? Den finska delen av NBG samt utlandsstyrkorna använder dem nu. Moderniseringen innebär en finskkonstruerad smidig liten sidomonterad Picatinnyskena, Aimpoint (samma som används i Sverige) eller ACOG, samt tre små Picatinnyskenor vid gasblocket.

Se bilder:

http://tietokannat.mil.fi/eubg/inclu...=301&width=640 (NBG)
http://tietokannat.mil.fi/tshad/incl...d=48&width=640 (Tchad)
http://tietokannat.mil.fi/kalustoesi...aat_2PIENI.JPG (ACOG)

Vilka vid Nylands Brigad skulle få använda dessa vapen? ATU eller något annat special? Tror nog de flesta har den gamla klassikern, men det skulle vara skoj om man själv får ha något nyare i sommar
Citera
2008-04-09, 15:24
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Det jag menade var att Sverige kritiserats för att man har militär utbildning för minderåriga i t.ex. hemvärnet.
Även Storbritannien borde beröras, de har (eller iaf hade) möjligheten att gå med i armén redan som 16-åring.

För att inte få denna tråd fullständigt off-topic så vill jag bara påminna er som skall till Finland för militärtjänstgöring att man är berättigad till ett extra klädskåp om man bor utomlands (sk. civilskåp). I detta skåp kan man förvara mycket mer än bara kläder och på så sätt driva en egen liten affärsrörelse.

Själv så sålde jag bl.a. snus, cigaretter och godis från mina hemresor med de skattefria båtarna. Har man sen en bil också så kan man fylla bagageluckan med diverse alkoholdrycker och vara riktigt populär när det är dags för "onsdagskvällsare". Ser man till att vara kompis med militärpolisen och ställa sin bil inom synhåll för kasernvakten så får man inga problem med inbrott i bilen heller. 24/7 bevakning med skarpladdade automatkarbiner har en viss avskräckande effekt.

p.s. jag hade en snusberoende officer som kund så min lilla business fick pågå helt obehindrat, dock var han nog inte medveten om skalan på min affärsrörelse, haha.

Nåh Mil/Pol som står vid porten har väl inte ens gevär med sig? Och det är ju en bit till parkeringen så man ser väl inte så bra dit bort. då pizzerian är hyffsat ivägen ?:O
Citera
2008-04-09, 15:26
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Vilka vid Nylands Brigad skulle få använda dessa vapen? ATU eller något annat special? Tror nog de flesta har den gamla klassikern, men det skulle vara skoj om man själv får ha något nyare i sommar

haha jag tror nog att det nyaste du kommer få är nog om du köper oljeburk eller putsgrejjer från Sode. resten av sakerna är väl från en ca 20-talet xD Vill nog inte ens veta hur gamla kallingarna är som man får. Ja och ammunitionen är nog nya också.

Sen alltid lika kul när man får en mataback där det står insidan att "Här har jag pissat" eller något annat fint -_-. dock har man ju matabackspåse men iallfall.
Citera
2008-04-09, 16:22
Medlem
Ingen som vet hur det är med belastningsregister och göra lumpen i Finland?
Citera
2008-04-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf

På Nylands brigad tänker jag mig att det nog borde vara kustjägarna som använder de moderniserade vapnen, eftersom det är de som har just RK 95. Men de har alltså inte fått optik på sina än? I synnerhet en ACOG (fyra gångers förstoring) per grupp är ett vettigt och efterlängtat tillägg, då det ger varje grupp en slags "skarpskytt".

I Gardesregementet har beväringar fått det åtminstone. Såhär särmä ser de ut där

Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Ingen som vet hur det är med belastningsregister och göra lumpen i Finland?

Har lite svårt att se hur finska myndigheter skulle kunna veta att du förekommer i det svenska belastningsregistret. Håll tyst om det bara. Generellt sett är det inget hinder för att göra lumpen om man förekommer i den finska motsvarigheten. Grova våldsbrottslingar och dylikt får såklart inte göra lumpen, men lite ungdomsförseelser har ingen inverkan.

Citat:
Lag (1998:620) om belastningsregister

12 § Uppgifter ur registret skall lämnas till domstol eller polis- eller åklagarmyndighet i Danmark, Finland, Island eller Norge om det begärs för utredning i brottmål.
Uppgifter får på begäran även lämnas till domstol eller polis- eller åklagarmyndighet i en stat som är ansluten till Interpol eller till denna organisation om det behövs för att myndigheten eller organisationen skall kunna förebygga, upptäcka, utreda eller beivra brott eller för ett utlänningsärende.
Senast redigerad av Fennicum 2008-04-09 kl. 16:32.
Citera
2008-04-09, 16:35
Medlem
Citat:
På Nylands brigad tänker jag mig att det nog borde vara kustjägarna som använder de moderniserade vapnen, eftersom det är de som har just RK 95. Men de har alltså inte fått optik på sina än? I synnerhet en ACOG (fyra gångers förstoring) per grupp är ett vettigt och efterlängtat tillägg, då det ger varje grupp en slags "skarpskytt".

I Gardesregementet har beväringar fått det åtminstone. Såhär särmä ser de ut där

Har lite svårt att se hur finska myndigheter skulle kunna veta att du förekommer i det svenska belastningsregistret. Håll tyst om det bara. Generellt sett är det inget hinder för att göra lumpen om man förekommer i den finska motsvarigheten. Grova våldsbrottslingar och dylikt får såklart inte göra lumpen, men lite ungdomsförseelser har ingen inverkan.

Tack för ditt svar unge herr fennicum, en ungdomsförseelse kan man nog kalla det(hade hasch i blodet och på mig, 20gram). Vilket inte är något jag vill skylta med, alltså bör jag endast fylla i på papperet att jag inte haft kontakt med polis,åklagare eller något sådant. Men det jag är rädd för att ifall de får reda på detta, så ser de mig som en oärlig person och tappar förtroendet för mig. Förekommer man inte i Finlands belastningsregister om man är straffad i Sverige?

Du får gärna rekommendera vart jag ska leta fakta så jag vet lite säkrare om de får reda på om jag är straffad även om jag inte uppger det. Det står utlänningsärende, kan inte det klassas som utlänningsärende på något sätt för att se om jag är straffad i mitt ursprungsland ?

Edit: För att inte någon ska tro att jag är en uselpundare så är jag idag en målsmedveten man =)
Senast redigerad av trovalla 2008-04-09 kl. 16:46.
Citera
2008-04-09, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Förekommer man inte i Finlands belastningsregister om man är straffad i Sverige?

Nej. Som framgår i lagen om belastningsregister (1998:620) får utländska myndigheter endast ta del av uppgifterna om de begär det, och då måste de ha en anledning. Exempelvis om du utreds av den finska polisen för ett brott och de vill ha lite koll på din bakgrund. Finska myndigheter kan inte söka i svenska register hur som helst, utan måste begära att få ta del av informationen. Det är alldeles för tidskrävande att slentrianmässigt göra det på alla som kommer från Sverige. Mitt råd är således att du betraktar förgångna synder som något du "förträngt" och inte kommer nämna till någon när du väl är där.

Angående droger så har den finska Försvarsmakten, kanske inte helt oväntat, en väldigt restriktiv inställning. Beväringar drogtestas numera också, vilket kan vara bra att veta.

Utlänning är den som inte är medborgare i landet ifråga. Det finns medborgare, och resten är utlänningar. Om du är finsk medborgare så betraktas du som medborgare av Finland, och inte som utlänning.
Citera
2008-04-09, 16:48
Medlem
Citat:
Nej. Som framgår i lagen om belastningsregister (1998:620) får utländska myndigheter endast ta del av uppgifterna om de begär det, och då måste de ha en anledning. Exempelvis om du utreds av den finska polisen för ett brott och de vill ha lite koll på din bakgrund. Finska myndigheter kan inte söka i svenska register hur som helst, utan måste begära att få ta del av informationen. Det är alldeles för tidskrävande att slentrianmässigt göra det på alla som kommer från Sverige. Mitt råd är således att du betraktar förgångna synder som något du "förträngt" och inte kommer nämna till någon när du väl är där.

Angående droger så har den finska Försvarsmakten, kanske inte helt oväntat, en väldigt restriktiv inställning. Beväringar drogtestas numera också, vilket kan vara bra att veta.

Tack för ditt svar och för att du inte dömmer mig. Drogtest är jag helt och hållet med på, det skall inte förekomma några droger som helst inom en försvarsmakt. Varken alkohol eller hasch. Kommer förmodligen satsa benhårt på att göra bra ifrån mig där borta. Hur är det om man sköter sig extremt bra och visar vad man vill få ut av "utbildningen", kan man erbjudas jobb möjligheter eller fortsatt utbildning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in