Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-02, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ASU
Cooper-testet har absolut ingenting att göra med vilket "tjänstgöringsklass" man får. Det första cooper-testet genomförs efter läkargranskningen och innan dess får man ju inte ens gå i takt.

Självklart, tänkte mer utveckla vad som avses med "kenttäkelpoisuus" när man väl är på plats. Läkaren gör en första bedömning, och denna utgår från hur man kommer klara av fältlivet. Som läkare bör det inte vara några problem att konstatera att en kille som väger 150 kg eller har allvarliga knäproblem inte kommer kunna springa ens 2 000 meter på tolv minuter i Coopertestet t.ex. Då blir det en B-klassning. Så jag skulle nog vilja hävda att Coopertestet har en hel del att göra med vilken tjänstgöringsklass man hamnar i, om än indirekt.

Att bli B-klassad behöver dock inte innebära en större katastrof. Det finns en hel del intressanta befattningar även där, t.ex. webmaster för mil.fi, arbeta på Ruotuväki, eller att man ingår i "combat camera"-team etc. Sådant som kan vara väldigt meriterande i det civila om man vill bli exempelvis journalist. Men då krävs det att man kan finska. De B-klassade befattningarna på Nylands brigad är mindre glamorösa.
Citera
2007-11-02, 19:15
Medlem
Genaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Lustig formulering från Kaskeala. Låter lite otroligt att närmare 30% inte skulle kunna genomföra militär grundutbildning på grund av medicinska orsaker. Playstation och TV-tittande till trots kan det omöjligtvis vara så illa.
Den 1 november var det uppbåd i Kokkola (sv. Karleby). Amiral Kaskeala var på plats, likaså ortens svenskspråkiga lokaltidning.
Citat:
En växande del unga klarar dock inte av normal värnplikt. Det har fysiska eller psykiska orsaker. Försvarsmaktens kommendör säger att 80 procent av de värnpliktiga i dag klarar av utbildningen. Han tror att den siffran sjunker till 70 så småningom. Tio procent är sådan som av olika orsaker måste befrias, men då återstår en grupp på 20 procent som borde ha ett vettigt alternativ, säger Kaskeala.
Han tror att man kan få in den gruppen genom att utveckla dagens civiltjänst.
– De kunde få ha uppdrag inom social- och hälsovården och öva sig för krisförhållanden eller normala förhållanden.
www.osterbottningen.fi

Man kan undra hur han kommit fram till denna slutsats, knappast genom tarotkort. Andelen diabetiker, klumpfötter och mongoloider torde inte öka dramatiskt. Hur det är med den finländska ungdomens psykiska hälsa vet jag inte, men jag har för mig att självmordsförsök och faktiska självmord hos denna åldersgrupp minskat. Försvarsviljan är dessutom idag stark, speciellt jämfört med tiden då Sovjet unionen fortfarande i allra högsta grad existerade. Den fysiska hälsa kan väl inte heller försämras dramatiskt. Man får inte sämre kondition genom att övergå från tv-tittande och playstation-spelande till att surfa på internet.
Citera
2007-11-02, 23:43
Medlem
Mitt svar i en annan tråd om samma ämne:

Jag "mönstrade" aldrig i Finland, utan man fick som sagt med ett gäng papper från den finska försvarsmakten + läkarpapper som en läkare skulle fylla i. Jag bokade en tid genom skolsköterskan och fick träffa en läkare är i Sverige.

Tror det var 2 månader innan jag ryckte in så fick jag ett rekommenderat kuvert från försvarsmakten igen. Den innehöll endast inryckningssedeln där det stod ett datum när jag skulle infinna mig vid Nylands Brigad och att jag hade blivit B-klassad.

Efter grundutbildningen så sökte jag tjänsten som Telemontör vid Informatonstekniska avdelningen. Jag och en till från mitt Kompani skötte om all installation/underhåll av brigadens Telefonsystem/bredband/övervakningskameror/larmsystem tillsammans med min närmaste chef som var en löjtnant och hans chef, Kommendörkapten Lagerroos.

Fanbäraren - Sida 13, Längst ned till höger, där hittar ni mer information om den informationstekniska sidan vid Nylands brigad(http://www.nylbr.fi/fanbararen/pdf/306.pdf)

Som en glad överraskning så fick jag även ett separat Arbetsintyg (förutom tjänstgöringsintyget som alla får efter avslutad tjänstgöring.) från Informationstekniska avdelning vid Nylands Brigad.

Kom ihåg att om du är bosatt i Sverige och rycker in 180 dagar så bekostar den försvarsmakten på två stycken gratisresor till Sverige. + att du får den normala mängden buss/tåg-biljetter till din "hemkommun" i Finland vilket borde vara (din mors alt. din fars hemkommun).

Jag åkte hem två gånger, en gång i Oktober och den andra gången över jul hem till sverige. (totalt 2 veckor sammanlagt) Man fick spara ihop en massa duglighetspermissioner och permissionsdagar. Min "hemkommun" i Finland var låg i trakterna kring Kemijärvi och det var ärligt talat närmare hem till Sverige. (åkte kl 05.00 hemifrån och var åter vid Nylands Brigad 22.00 på kvällen.).

Detta var väl den ända nackdelen. Man spenderade hela sin tid på Brigaden. Men det blev ganska mycket pub-besök i Tammisaari tillsammans med övriga från beväringar från Sverige och tack gode gud för BevKom.

Ångrar inte en sekund av min tid vid Nylands Brigad! Saknar faktiskt stället!
Citera
2007-11-03, 00:38
Medlem
SI2HIIs avatar
Spelar alltså coopertestet en stor roll inom vilken befattning man får eller ej?

Är man körd att få en bra befattning om man har dålig syn?

Kan man få en riktigt bra befattning med OK kondition och styrka?
Citera
2007-11-03, 10:18
Medlem
1. En stor roll vet jag inte, men visst kan det ibland spela en viss roll. T.ex dom som springer bra i det första får tjänster där det krävs en bra kondition.

2. Nu vet jag inte hur dålig syn du har och vart du tillslut hamnar men vissa "befattningar" kräver bra syn. Exempel här är bland annat skarpskyttar(tror jag) och båtskuffare. Men på dom flesta tjänster spelar synen ingen som helst roll.

3. Visst kan man få det. Det är tufft att springa cooper när man bara har legat en hel vecka så du kan ju räkna med att dom flesta faktiskt ligger runt 2400-2600 efter det första testet, iaf när jag låg inne. Tillslut så snittade vår kont( kjk) 2900 tror jag.
Citera
2007-11-03, 19:06
Medlem
SI2HIIs avatar
Hur ser dom på rökning inom lumpen?
Är det många som röker?
Citera
2007-11-03, 19:58
Medlem
Rökning får(på garnisonen) endast ske vid "rökrutorna", först är det rätt noga med att man t.ex efter mat går in på kompaniet å anmäler att man ska röka o det brukar beviljas (10 minuter ). Fast det blir oxå slappare allt eftersom.

Ute på "fältet" vid övningar å dylikt är det heller inga problem. Däremot får man absolut inte röka när man har SA-smurfin på sig
Citera
2007-11-04, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SI2HII
Hur ser dom på rökning inom lumpen?
Är det många som röker?

I princip bara jag som inte rökte... resten av kompaniet rökte.. Roligast var sista dagen. Hela brigadens trängdes vid rökrutorna...
Citera
2007-11-04, 01:18
Medlem
Skulle definitivt (om jag fick välja) ta Sveriges utbildning. Utbildas färre soldater som per person får en högre budjet än i Finland. Alltså blir du mer påkostad i Sverige plus att utbildningarna i regel är längre än i Finland.
Citera
2007-11-05, 21:01
Medlem
SVT visade precis första avsnittet av Emigranterna..

Emigranterna
Tid: 20:30-21:00

Svensk dokumentärserie. Del 1 av 11. Hur lätt är det för en svensk att flytta till Finland? Vad stöter en finländare på för svårigheter i Sverige? Hur klarar sig en finländare med sin skolsvenska, och kan en svensk lära sig finska? Emigranterna är en samling modiga människor som längtar efter förändringar i sina liv. Första delen handlar om Daniel Svensson som har gjort lumpen i Sverige men åker till Finland för att göra värnplikten en andra gång.

Reportaget är från Nylands Brigad.. Bara att surfa in på SVT.se och hoppas att avsnittet finns där nu.
Citera
2007-12-06, 16:37
Bannlyst
Frågar åt en annansvägnar efter förfrågan: Hur svårt är det att få göra lumpen i Finland. Är nämligen så att han ska få sitt Finska medborgarskap och han är 18 år tar studenten i vår. Hur svårt blir det för han att göra lumpen på Nylandsbrigad(han pratar bara svenska). Om han verkligen vill dit. Han har glasögonen så synen är begränsad. Behöver han oroa sig för att inte få göra lumpen där?
Citera
2007-12-06, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coalition
Frågar åt en annansvägnar efter förfrågan: Hur svårt är det att få göra lumpen i Finland. Är nämligen så att han ska få sitt Finska medborgarskap och han är 18 år tar studenten i vår. Hur svårt blir det för han att göra lumpen på Nylandsbrigad(han pratar bara svenska). Om han verkligen vill dit. Han har glasögonen så synen är begränsad. Behöver han oroa sig för att inte få göra lumpen där?

Om han har finskt medborgarskap så får han göra lumpen i Finland. Det är i princip så enkelt. Det är klart "svårare" att inte få göra det, viss skillnad mot Sverige på den punkten. Riktigt taskig syn kan eventuellt diskvalificera honom från ett par av de mer krävande uppgifterna (kustjägarna t.e.x.) men det finns flera andra alternativ. Som svenskspråkig så hamnar han med 99% sannolikhet på just Nylands Brigad där all utbildning sker på svenska men alla kommandon är på finska så att de skall fungera ihop med resten av den finska försvarsmakten.

Om han varit bosatt i "utlandet" under en längre tid så har antagligen det finska försvaret inte en susning om hans adress och han får då själv kontakta dem för att få sina mönstringspapper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in