Mitt svar i en annan tråd om samma ämne:
Jag "mönstrade" aldrig i Finland, utan man fick som sagt med ett gäng papper från den finska försvarsmakten + läkarpapper som en läkare skulle fylla i. Jag bokade en tid genom skolsköterskan och fick träffa en läkare är i Sverige.
Tror det var 2 månader innan jag ryckte in så fick jag ett rekommenderat kuvert från försvarsmakten igen. Den innehöll endast inryckningssedeln där det stod ett datum när jag skulle infinna mig vid Nylands Brigad och att jag hade blivit B-klassad.
Efter grundutbildningen så sökte jag tjänsten som Telemontör vid Informatonstekniska avdelningen. Jag och en till från mitt Kompani skötte om all installation/underhåll av brigadens Telefonsystem/bredband/övervakningskameror/larmsystem tillsammans med min närmaste chef som var en löjtnant och hans chef, Kommendörkapten Lagerroos.
Fanbäraren - Sida 13, Längst ned till höger, där hittar ni mer information om den informationstekniska sidan vid Nylands brigad(
http://www.nylbr.fi/fanbararen/pdf/306.pdf)
Som en glad överraskning så fick jag även ett separat
Arbetsintyg (förutom tjänstgöringsintyget som alla får efter avslutad tjänstgöring.) från Informationstekniska avdelning vid Nylands Brigad.
Kom ihåg att om du är bosatt i Sverige och rycker in 180 dagar så bekostar den försvarsmakten på två stycken gratisresor till Sverige. + att du får den normala mängden buss/tåg-biljetter till din "hemkommun" i Finland vilket borde vara (din mors alt. din fars hemkommun).
Jag åkte hem två gånger, en gång i Oktober och den andra gången över jul hem till sverige. (totalt 2 veckor sammanlagt) Man fick spara ihop en massa duglighetspermissioner och permissionsdagar. Min "hemkommun" i Finland var låg i trakterna kring Kemijärvi och det var ärligt talat närmare hem till Sverige. (åkte kl 05.00 hemifrån och var åter vid Nylands Brigad 22.00 på kvällen.).
Detta var väl den ända nackdelen. Man spenderade hela sin tid på Brigaden. Men det blev ganska mycket pub-besök i Tammisaari tillsammans med övriga från beväringar från Sverige och tack gode gud för BevKom.
Ångrar inte en sekund av min tid vid Nylands Brigad! Saknar faktiskt stället!