2010-05-08, 20:04
Citat:
Ursprungligen postat av Ahtisaari
Det är lite synd att det ska vara så jo. Hur fungerade de finska soldaterna i rena stridssituationer jämfört med de svenska? Jag misstänker att svenska soldater generellt sett tar mer initiativ och jobbar mera som en grupp än de finska.
Var det förövrigt finlandssvenska soldater eller helfinska?
Var det förövrigt finlandssvenska soldater eller helfinska?
Det var finlandssvenska från Nylandsbrigaden. Min erfarenhet av finska soldater är jävligt bra. Jag gillar grabbarna grus på Nylandsbrigaden. Det är ju de som man kommer att kämpa med om det hettar till i Östersjön.
Svenska soldater vågar ta mer initiativ och jag brukar lära mina soldater att de ska våga ifrågasätta om de inte förstår eller tror att det inte kommer att fungera. Finska soldater svarar "Ja herr löjtnant" på allt oavsett om du bett dem simma över Ålandshav eller om du bara vill att han ska ändra skjutställning. Det har sina fördelar det också men jag gillar att soldater vågar ta iniativ. Min erfarenhet från utlandstjänst är att grupperna ofta hamnar själva och då måste de kunna ta beslut även om det inte alltid är rätt.
Å andra sidan kan jag bli helt vansinnig när en del svenska soldater beter som ett gäng brudar som ska handla skor. Det är ett jävla diskuterande som gör mig galen.
Den största risken med det finska ledarskapet ser jag i de situationer där cheferna dör eller skadas. Om man inte har uppmuntrat soldaterna att ta initiativ och våga göra fel. Jag brukar alltid nån gång under förbandsskedet. "döda mig själv" för att se om de lyckas slutföra anfallet själva.
Nylandsbrigaden och AMF1 har ganska lika kultur och förbanden övar ganska mycket ihop. Om du skulle ta ett finskt stridsvagnskompani och ett svenskt skulle nog kulturskillnaderna blir större.