2010-05-08, 20:04
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahtisaari
Det är lite synd att det ska vara så jo. Hur fungerade de finska soldaterna i rena stridssituationer jämfört med de svenska? Jag misstänker att svenska soldater generellt sett tar mer initiativ och jobbar mera som en grupp än de finska.

Var det förövrigt finlandssvenska soldater eller helfinska?

Det var finlandssvenska från Nylandsbrigaden. Min erfarenhet av finska soldater är jävligt bra. Jag gillar grabbarna grus på Nylandsbrigaden. Det är ju de som man kommer att kämpa med om det hettar till i Östersjön.

Svenska soldater vågar ta mer initiativ och jag brukar lära mina soldater att de ska våga ifrågasätta om de inte förstår eller tror att det inte kommer att fungera. Finska soldater svarar "Ja herr löjtnant" på allt oavsett om du bett dem simma över Ålandshav eller om du bara vill att han ska ändra skjutställning. Det har sina fördelar det också men jag gillar att soldater vågar ta iniativ. Min erfarenhet från utlandstjänst är att grupperna ofta hamnar själva och då måste de kunna ta beslut även om det inte alltid är rätt.

Å andra sidan kan jag bli helt vansinnig när en del svenska soldater beter som ett gäng brudar som ska handla skor. Det är ett jävla diskuterande som gör mig galen.

Den största risken med det finska ledarskapet ser jag i de situationer där cheferna dör eller skadas. Om man inte har uppmuntrat soldaterna att ta initiativ och våga göra fel. Jag brukar alltid nån gång under förbandsskedet. "döda mig själv" för att se om de lyckas slutföra anfallet själva.

Nylandsbrigaden och AMF1 har ganska lika kultur och förbanden övar ganska mycket ihop. Om du skulle ta ett finskt stridsvagnskompani och ett svenskt skulle nog kulturskillnaderna blir större.
Citera
2010-05-10, 21:01
Medlem
Luigis avatar
Idag kom papprena ifrån Försvarsmakten och jag fyllde i dom noggrannt. Det är dock en sak jag undrar över.

Det finns ett alternativ där man skall kryssa för om man har intresse för chefsutbildning (362 dygn), chaufförsutbildning (362 dygn) och båtchaufförsutbildning (362 dygn). Jag kryssade i att jag har intresse för chefsutbildningen, men hur "bindande" är det egentligen? Lägger dom de som kryssat för det i en hög som dom senare plockar ifrån eller hur är det? Det är ju förstås på plats som dom bestämmer vilka som antas till Amfibieskolan och RUK men hur avgörande är det om man kryssat för eller ej?
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Ännu en gång, någon som skall in 12 Juli?
Här har du en. Till vilket kompani tänker du söka?
Senast redigerad av Luigi 2010-05-10 kl. 21:20.
Citera
2010-05-10, 23:41
Medlem
Luigis avatar
Har lite funderingar utöver, och det var för sent för att redigera mitt tidigare inlägg.

Hur djupgående finskakunskaper bör man ha för att kunna "slippa" in till Amfibieskolan? Jag är visserligen student (bor i Finland) men mitt finskabetyg ligger omkring 4,85 så jag undrar om det kunde bli ett problem? Inte betyget då utan min enormt bristande kunskap i det finska språket. Jag har hört att, förutom att kunna de självklara finska kommandona, måste man även som US översätta diverse "resultat" eller liknande... Det är Dragsvik vi talar om.

Existerar finskaundervisning vid "AMFSKEN"?

Nu är jag inte inställd på att tjänstgöra 362 dygn och vet förstås inte vad jag vill då jag är på plats, men jag gillar att ha alternativ. Om det kommer sig av någon konstig anledning att jag skulle trivas i det militära/hamnar i skolan mot min vilja så vill jag veta av eventuella problem som kunde komma på köpet.
Senast redigerad av Luigi 2010-05-10 kl. 23:44.
Citera
2010-05-10, 23:47
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Har lite funderingar utöver, och det var för sent för att redigera mitt tidigare inlägg.

Hur djupgående finskakunskaper bör man ha för att kunna "slippa" in till Amfibieskolan? Jag är visserligen student (bor i Finland) men mitt finskabetyg ligger omkring 4,85 så jag undrar om det kunde bli ett problem? Inte betyget då utan min enormt bristande kunskap i det finska språket. Jag har hört att, förutom att kunna de självklara finska kommandona, måste man även som US översätta diverse "resultat" eller liknande... Det är Dragsvik vi talar om.

Existerar finskaundervisning vid "AMFSKEN"?

Nu är jag inte inställd på att tjänstgöra 362 dygn och vet förstås inte vad jag vill då jag är på plats, men jag gillar att ha alternativ. Om det kommer sig av någon konstig anledning att jag skulle trivas i det militära/hamnar i skolan mot min vilja så vill jag veta av eventuella problem som kunde komma på köpet.

Jag klarade mig utan några egentliga finska kunskaper alls genom Amfsken 2007, iaf från början. Några krav på språk hade vi inte alls då. Däremot om du siktar på ATU så ska det vara åtminståne ett muntligt Finska och Engelska prov. Men har jag förstått det rätt så så fuskar dom ibland lite på det, då det är en frivillig utbildning så kan dom ju int "nakkita" folk dit, så dom är så illa tvugna att ta vad dom får (även om det brukar räcka).
Citera
2010-05-11, 12:48
Medlem
Citat:
Idag kom papprena ifrån Försvarsmakten och jag fyllde i dom noggrannt. Det är dock en sak jag undrar över.

Det finns ett alternativ där man skall kryssa för om man har intresse för chefsutbildning (362 dygn), chaufförsutbildning (362 dygn) och båtchaufförsutbildning (362 dygn). Jag kryssade i att jag har intresse för chefsutbildningen, men hur "bindande" är det egentligen? Lägger dom de som kryssat för det i en hög som dom senare plockar ifrån eller hur är det? Det är ju förstås på plats som dom bestämmer vilka som antas till Amfibieskolan och RUK men hur avgörande är det om man kryssat för eller ej?

Här har du en. Till vilket kompani tänker du söka?

Tänkte vad fan och sökte till Kustjägarkompaniet, kastar dom inte ut mig så kommer de bli jobbigt, har sämst kondis.

Vart har du sökt?

Förresten en fråga, en Norrlänning från Sverige, hur kommer jag tas på Brigaden, kommer jag bli den utsatta?
Citera
2010-05-11, 13:58
Medlem
Luigi: Nej det är ingen fara. Du kommer att gå igenom en grundutbildning där de väljer ut de mest lämpade för AUK (kallas visst för amfibieskolan här?) och jag tror egentligen inte att det påverkar något att du har kryssat i det, är nog mest för statistik och planering. Om du vill komma in på utbildningen får du helt enkelt göra ditt bästa och hoppas på att du blir utvald! Jag gick underofficerutbilningen (AUK) i signalkommunikation i flygvapnet i Tikkakoski 2008/2009 och jag kan bara rekommendera det. Jag hade goda finskakunskaper sen innan.

Jag svarar gärna på frågor om den finska värnplikten
Citera
2010-05-11, 14:55
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Tänkte vad fan och sökte till Kustjägarkompaniet, kastar dom inte ut mig så kommer de bli jobbigt, har sämst kondis.

Vart har du sökt?

Förresten en fråga, en Norrlänning från Sverige, hur kommer jag tas på Brigaden, kommer jag bli den utsatta?
Jag lag Granatkastarman på första plats och Kustjägarman på andra. Hade gärna sökt till KJK i första hand men är inte riktigt förtjust i det jag har hört... Å andra sidan skall GRKK renovera sin byggnad snart så om man far dit hamnar man att bo i det gamla sjukis när dom renoverar, som lär vara längst bort från allting. Soldathemmet, matsalen osv. Har en kompis som är på GRKK just nu som US så det är därifrån jag fått veta det.

Du bör nog stå med ryggen mot väggen i duschen som svensk!
Citera
2010-05-11, 15:29
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Jag lag Granatkastarman på första plats och Kustjägarman på andra. Hade gärna sökt till KJK i första hand men är inte riktigt förtjust i det jag har hört... Å andra sidan skall GRKK renovera sin byggnad snart så om man far dit hamnar man att bo i det gamla sjukis när dom renoverar, som lär vara längst bort från allting. Soldathemmet, matsalen osv. Har en kompis som är på GRKK just nu som US så det är därifrån jag fått veta det.

Du bör nog stå med ryggen mot väggen i duschen som svensk!

Vad är det du hört om kjk egentligen?
Citera
2010-05-11, 15:55
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Vad är det du hört om kjk egentligen?
Inget direkt farligt... Men saker som att morgontvagningen är kvar, likaså sängsprängning och att dom måste vinterbada gör att jag hellre söker till GRKK, där skapparna också lär vara bättre än i dom andra kompanierna.

"På GRKK är nog skapparna sjuka i huvudet, men mindre sjuka i huvudet jämfört med de andra kompanierna!" - Citat av en bekant
Citera
2010-05-11, 16:33
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:

Hur är ditt Ragundamål?

Du var från Östersund va? Där talar man ju int så särkillt, men har du möjlighet så försök att fräsha upp din riktiga Jämtlänska dialekt, typ Ragundamål eller liknande. Det lönar sig ifall du hamnar å handskas med Närpes å Malaxborna, så har du nån Farmor eller Farfar från någon riktig avkrok i Jämtland så hör om de kan lära dig lite ord å fraser.

Annars är de väl ingen skillna, Finnarna är ett öppet folk utan fördomar som inte ser ner på varken Stockholmare, Värmlänningar, Jämtar, Lappar eller Sörmlänningar. I Finland är ni alla bög
Citera
2010-05-11, 16:41
Medlem
Naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies

Finnarna är ett öppet folk utan fördomar som inte ser ner på varken Stockholmare, Värmlänningar, Jämtar, Lappar eller Sörmlänningar. I Finland är ni alla bög

så sant så sant bästa idag tackar sinkomies :P
Citera
2010-05-11, 18:03
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:

Vart har du sökt?

Du kommer ändå prata finlandssvenska efter ett tag, så då kommer du inte sticka ut lika mycket Se bara på Sinkomies som fortfarande flera år efter muck skriver som en finlandssvensk talar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in