2008-03-31, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Precis, tror jag kommer ångra mig.

Så under inryckning så testas man för att se vilken tjänst man skulle passa till? Alla som kommer dit vet alltså inte vart dom ska placeras utan alla startar med samma förrutsättningar att nå en bra tjänst och sen får man jobba för att nå dit?
Hur ofta är det permis under dom här 180 dagarna? Man lär väl inte få komma hem varje helg som en del tycks få göra här i Sveirge.

Du kallas in med alla dina andra vapenbröder, gör grundutbildningen(ungefär som GSU i Sverige). Sedan granskar de dina resultat och väger in allt från din grundutbildning hur bra du är, om du ska bli under-officer eller vanlig soldat. Alltså du får jobba dig dit du vill. 6 permissionsdagar är det på 6 månader, första helgfria måndagen varje månad, sedan har du ju Duglighetspermissioner att samla in, spara de hära för de blir nyttiga när du ska hem till Sverige. Om du inte vill stanna längre än 6 månader, så var inte för duktig det är ett tips

Någon som vet något angående min fråga på sida 7 bak i tråden angående belastningsregistret?
Senast redigerad av trovalla 2008-03-31 kl. 18:17.
Citera
2008-03-31, 18:17
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Du kallas in med alla dina andra vapenbröder, gör grundutbildningen(ungefär som GSU i Sverige). Sedan granskar de dina resultat och väger in allt från din grundutbildning hur bra du är, om du ska bli under-officer eller vanlig soldat. Alltså du får jobba dig dit du vill. 6 permissionsdagar är det på 6 månader, första helgfria måndagen varje månad, sedan har du ju Duglighetspermissioner att samla in, spara de hära för de blir nyttiga när du ska hem till Sverige.

Någon som vet något angående min fråga på sida 7 bak i tråden angående belastningsregistret?
på min tiden fick man fara på permission fredagkväll om man inte hade dejour,beredskap eller var på nåt läger
Citera
2008-03-31, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Snooze
på min tiden fick man fara på permission fredagkväll om man inte hade dejour,beredskap eller var på nåt läger

Jasså, skiljer sig säkert från plats till plats, du hade nog schyssta befäl

men så här står det på mil.fi

Duglighetspermission (DP)

Till beväring som under tjänstgöringen särskilt utmärkt sig kan beviljas duglighetspermission (DP). Dessutom belönas goda prestationer med duglighetspermissioner. Duglighetspermission beviljas sammanlagt högst 30 dygn.
Personlig permission (PP)

Varje beväring har, beroende på tjänstgöringstiden, rätt till personlig permission (PP). Denna permission beviljas utan särskilda skäl och är avsedd för skötsel av beväringens privata ärenden. En del av PP-dagarna används i anslutning till utbildningsplanerna som enhetens gemensamma PP-dagar så att beväringen har en vardagsmåndag personlig permission per tjänstgjord månad.

* 180 dgr: 6 dagar
* 270 dgr: 12 dagar
* 330 dgr: 16 dagar (vapenfri)
* 362 dgr: 18 dagar

http://www.forsvarsmakten.fi/varusmies/lomat.dsp
Citera
2008-03-31, 18:38
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Jasså, skiljer sig säkert från plats till plats, du hade nog schyssta befäl
men så här står det på mil.fi

Duglighetspermission (DP)

Till beväring som under tjänstgöringen särskilt utmärkt sig kan beviljas duglighetspermission (DP). Dessutom belönas goda prestationer med duglighetspermissioner. Duglighetspermission beviljas sammanlagt högst 30 dygn.
Personlig permission (PP)

Varje beväring har, beroende på tjänstgöringstiden, rätt till personlig permission (PP). Denna permission beviljas utan särskilda skäl och är avsedd för skötsel av beväringens privata ärenden. En del av PP-dagarna används i anslutning till utbildningsplanerna som enhetens gemensamma PP-dagar så att beväringen har en vardagsmåndag personlig permission per tjänstgjord månad.

* 180 dgr: 6 dagar
* 270 dgr: 12 dagar
* 330 dgr: 16 dagar (vapenfri)
* 362 dgr: 18 dagar

http://www.forsvarsmakten.fi/varusmies/lomat.dsp
jag hade schyssta befäl
Men det är nog nuförtiden att alla åker hem till helgerna om inte man har tjänst.
Citera
2008-03-31, 20:02
Medlem
Är det därför man har utbildningen i 180 dagar för att det är så få permisionsdagar eller är det väldigt intensiva dagar och man därför fått ner det till 180 dagar?
Låter så lite bara tycker jag för en sådan utbildning som kustjägarna verkar vara, eller rättare sagt vad man hört att det ska vara.
Vet inte hur det är på jägarförbandet här i Sverige men jag har en kompis som låg inne som sjukvårdare och var hemma i princip varje helg.
Citera
2008-04-01, 00:06
Medlem
siwashs avatar
Nu började jag fundera lite..

Ska in på Jägarbrigaden i Sodankylä i januari nästa år, på uppbådet var jag tydlig med att jag ville hamna i Sissi-komppania(jägar-kompaniet) och på officerarna lät det som att jag kommer in dit, men dom kan ändå inte garantera till 100%. Typ om dom råkat ta in lite för många till just SissiK så måste man kanske flyttas till någon annan befattning.

Det kändes väldigt lugnt och jag betraktar det som att jag ska få den befattningen. Har mycket vana att vara ute i vildmarken, jagar och fiskar en hel del. I nuläget tränar jag mest på gym och går typ 1h om dagen.(till skolan, gymmet etc)..

Men, jag är inte så bra på att springa. Har ganska dåligt löpsteg och inte så jättebra kondis för att just springa(är mer av den segare typen och kan gå/åka skidor längre sträckor). Så om jag inte presterar över typ 2600-2800m på coopertestet, kan det "putta ned" mig till typ nått annat?

Btw, borde bli ganska svårt att utföra cooper-test i sodankylä under jan-feb. Kanske är någon skid-variant istället

EDIT: Har aldrig gjort ett cooper-test.
Senast redigerad av siwash 2008-04-01 kl. 00:08.
Citera
2008-04-01, 00:52
Medlem
Det här coopertestet, ska man springa så långt som möjligt på en viss tid eller hur går det till?
Citera
2008-04-01, 01:20
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Det här coopertestet, ska man springa så långt som möjligt på en viss tid eller hur går det till?

Man ska ju springa så bra som möjligt. Tror gränsen är 2800m på 12minuter. För att få det bästa resultatet. Men man försöker ju så gott man kan

Här har du/ni allt man ungefär behöver veta.

http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uudpr/info.pdf

Krav för den gröna baretten är iallafall

COOPER minst 2800,

SIMNING 200 m under 5 min,

SKYTTE skjuttest minst II klass (2. klass),

MUSKELKONDITION avklarad med minst 10 p,

ORIENTERING 4-5 km enskild orientering utförd med godkänt resultat,

SKIDMARSCHER: minst 1 st fot-/skidmarsch över 15 km och minst 1 st fot-/skidmarsch över 25 km utförda med godkänt resultat,

ÖVNINGAR: har deltagit i minst 1 st skjutläger och stridsövningar i skärgårdsförhållanden,

VAPENSLAGSMÄRKETS fordringar måste vara uppfyllda,

och BARETTMARSCH, samt högst 15 % frånvaro i utbildningen och en klanderfri tjänstgöring.
Senast redigerad av Dionyos 2008-04-01 kl. 01:33.
Citera
2008-04-01, 10:59
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siwash
Nu började jag fundera lite..

Ska in på Jägarbrigaden i Sodankylä i januari nästa år, på uppbådet var jag tydlig med att jag ville hamna i Sissi-komppania(jägar-kompaniet) och på officerarna lät det som att jag kommer in dit, men dom kan ändå inte garantera till 100%. Typ om dom råkat ta in lite för många till just SissiK så måste man kanske flyttas till någon annan befattning.

Det kändes väldigt lugnt och jag betraktar det som att jag ska få den befattningen. Har mycket vana att vara ute i vildmarken, jagar och fiskar en hel del. I nuläget tränar jag mest på gym och går typ 1h om dagen.(till skolan, gymmet etc)..

Men, jag är inte så bra på att springa. Har ganska dåligt löpsteg och inte så jättebra kondis för att just springa(är mer av den segare typen och kan gå/åka skidor längre sträckor). Så om jag inte presterar över typ 2600-2800m på coopertestet, kan det "putta ned" mig till typ nått annat?

Btw, borde bli ganska svårt att utföra cooper-test i sodankylä under jan-feb. Kanske är någon skid-variant istället

EDIT: Har aldrig gjort ett cooper-test.

Snö var aldrig ett hinder när vi utförde det, vi sprang utomhus. Men, det går att utföra i idrottshallar och dylikt med.

Citat:

De mäter sträckan man springer under 12 minuter. 2200 m är godkännt ... 3000 meter är mvg.
Citera
2008-04-01, 16:57
Medlem
siwashs avatar
Är det sanningsenligt om man springer på löpbandet på gymmet? Verkar vara en maskin av ganska bra kvalité och på den brukar jag springa 2km uppvärmning på ungefär 7-8min, och då springer jag ju inte ens så fort jag orkar. Som referens springer jag 1mil på 60 min ungefär, iaf två senaste gångerna jag gjort det.

Men det kan fan inte stämma.. Får ta och prova springa 12min nästa gång jag går dit. Sen springa ute och jämnföra.
Citera
2008-04-01, 21:39
Medlem
Punchlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siwash
Är det sanningsenligt om man springer på löpbandet på gymmet? Verkar vara en maskin av ganska bra kvalité och på den brukar jag springa 2km uppvärmning på ungefär 7-8min, och då springer jag ju inte ens så fort jag orkar. Som referens springer jag 1mil på 60 min ungefär, iaf två senaste gångerna jag gjort det.

Men det kan fan inte stämma.. Får ta och prova springa 12min nästa gång jag går dit. Sen springa ute och jämnföra.

På löpband kommer du aldrig få samma "känsla" som när du springer ute i skogen / asfalt. Handlar väl om att du ska "vänja" fötterna och lederna vid den belastning som uppstår när du löper i naturen så att säga. Skulle jag vara du så skulle jag strunta helt i löpbandet och träna kondition på riktiga löpturer ute i skogen eller på asfalt.

Angående en mil på en timme: det är väl vad alla friska människor ska klara. Så du har en bra grund i alla fall.
Citera
2008-04-01, 21:44
Medlem
Ringer nylands brigad imorgon och styr upp det här, är riktigt peppad faktiskt

Men hur gör jag med platsen jag har här i Sveirge som reserv? Ska jag kontakta pliktverket och säga att jag hamnar i Finland? (om jag nu kommer in)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in