Citat:
Ursprungligen postat av sagolandet
Salo, antaligen mest hatade film..
Gick faktiskt och köpte detta epos för ett tag sedan och tyckte att det cineastiskt sett är en bra och välgjord film, man kan inte klaga på Pasolinis arbete. Sen att den var lite loj och lättsam och inte så lite överstrykande och tillrättalagd (om man jämför med boken dvs) beror mycket på att den var inspelad 1975 i Italien. Filmens roligaste scen enligt mig är fortfarande när det sitter två brudar i ett badkar fullt med bajs och dom ser jävligt undrande ut.
Dom intentioner jag hade med tråden när den skapades var att vi skulle lyfta fram filmer som genom bristfälligt manus, usla skådespelarinsatser, skabbig klippning generell oproffesionalitet eller liknande verkligen är dåliga. Kom gärna med en motivation till varför ni tycker att filmen är skabbig. Naturligtvis kan det finnas andra saker än det som jag radat upp som man kan irritera sig på så för all del kör på, men att kalla gudfadern för världens sämsta film är bara elakt!
Som ett typexempel på en usel film kommer här (jag tror att den är nämnd tidigare i tråden):
Jaws - the Revenge (aka Hajen 4)
Här har dom altså lyckats med att få någon snorig liten jävel som aldrig sett havet eller för den delen titta på Discovery att skriva ett manus där plotten kan sammafattas så här:
* Pappa Brody dödade hajen i den första filmen
* Naturligtvis så finns det säkert hajar som var släkt med den dödade hajen, t.ex en syster, brorson eller liknande
* naturligtvis kommer den hajen att vilja ha hämnd och börjar att planera. Efter några års grunnande kommer firren på att systematiskt utrota alla överlevande Brodys måste vara det bästa sättet.
Fram hit är det naturligtvis teoretiskt möjligt om man förutsätter att hajar är mer intelligenta än man gett dom credit för och på något sätt har lyckats att skaffa en prenumeration på lokaltidningen så att den vet vad snubben som hade ihjäl den första filmen hette.
Sen blir det knepigare. Hur firren kommer på att sonen Brody 1 är polis och kan lockas ut i vattnet i en roddbåt om man gungar på en boj är klurigt, men hur i helvete firren lyckas ta reda på att son Brody 2 är marinbiolog någonstans vid Jamaica är klurigare
www.hitta.se? Sen är den naturligtvis ockå väldigt snabb, så snabb att den lyckas ta sig från Florida till Jamaica snabbare än ett flygplan... The list goes on and on. Som om inte det här räckte så minns jag att Hajen vid ett tillfälle skriker och att specialeffekterna är riktigt dåliga. I kombination med dåliga skådespelarinsatser så är det en skräpfilm som förtjänar att listas
En annan som jag inte tror har nämnts är:
Piranha Part Two: The Spawning, Pirayor som numera lever i saltvatten och har flygförmåga efter att de korsats med flygfiskar av elaka forskare terroriserar folk samtidigt som dom skriker gällt (fiskarna alltså). Nuff said!
//FNG
P.s Varför jamar alltid katter i den första scenen dom är med i Amerikanska filmer? Kan någon förklara det för mig? D.s