2011-06-01, 02:54
Medlem
bombaccis avatar
Såhär i sommarlovstider så blir det lätt lite tråkigt ibland, så fick ett köpryck nu och köpte en del böcker.

Fasansfulla händelser i Dunwich och andra noveller av Lovecraft.

http://www.bokus.com/bok/9789177423003/fasansfulla-handelser-i-dunwich-och-andra-noveller/

För att jag ville läsa fler noveller inom skräckgenren. Funderade först på Poe men valde Lovecraft för att han är lite "modernare".

Skräckens dal med Holmes av Doyle. En klassiker inom deckare. Aldrig läst en bok om Holmes, kändes som om det var dags. Ska eventuellt besöka Sherlock Holmes museet i sommar med.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9177423232

Efter att ha läst en del så skulle det vara roligt att sitta och skriva på sina egna små berättelser, så kan man ha som mål att skriva en timma varje dag i sommar, så kanske man kan bli klar med en novell eller två tills höstterminen börjar.

Så köpte några böcker med tips

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=919775997X

Gammal men billig o verkar bra.

köpte även en bok om hur man skriver deckare

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170375380

Fast det köptet ångrar jag lite nu. Är mest intresserad av skräckberättelser och det jag helst skulle vilja skriva är horror/skräck. Fast kanske finns bra tips i den där boken med. man kanske blir inspirerad av Holmes läsandet`
Citera
2011-06-01, 03:03
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jooplin
Djurens gård : en saga (Orwell), Tärningsspelaren (Rhinehart), Varulven (Sandemose), Döda själar (Gogol), Den glada vetenskapen (Nietzsche), Okänd soldat (Linna), Mörkrets hjärta (Conrad), Mot fyren (Woolf), Gregorius (Ohlsson) & Mästaren och Margarita (Bulgakov).

För att jag ville helt enkelt.

De där böckerna har man hört talas om

Vad tyckte du om djurens gård? Själv tyckte jag den blev ganska tradig efter ungefär halva boken ( det var så enkelt att räkna ut vad som skulle hända). Flugornas herre läste jag efteråt och tycker flugornas herre är mer intressant ( vi skulle läsa någon av de böckerna i skolan, jag läste dock båda).
Citera
2011-06-01, 11:33
Medlem
hetfields avatar
A Song of Ice and Fire - bok 1 till 4. Har en känsla av att GRRM drar in en del just nu...

Varför? Kommer inte orka vänta på säsong två.
Citera
2011-06-07, 14:01
Medlem
temps avatar
1984 av George Orwell.
Känns som en given klassiker man bör läsa.
Citera
2011-06-07, 15:25
Medlem
Rakiis avatar
Min kamp - Karl Ove Knausgård
En flickfotografs bekännelser - Bingo Rimér

Köpte dom för att jag har sett fram emot att läsa båda böckerna, och nu har dom kommit som pocket.
Citera
2011-06-07, 18:24
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Min kamp - Karl Ove Knausgård
På tiden att du läser den.
Mycket bra bok.
Ska själv ta itu med den andra delen när den inkommer på det lokala biblioteket.
Egentligen så är man alldeles för lat då man egentligen utan större svårigheter skulle kunna läsa dem på norska men nu när dem ges ut på svenska så...
Citera
2011-06-08, 14:24
Medlem
jesusfreaks avatar
Har gjort den stora sommarläsningsbeställningen från Adlibris, som vanligt en blandning mellan lite mer kulturellt fina böcker och skräplitteratur, och detta var vad jag fick hem i brevlådan idag:

Var femte invånare är en häst av Svante Ekberg, David Rune och Daniel Kouthoofd
För att beskrivningen verkade rolig och intressant på Adlibris och jag vill ha lite humor mellan all skönlitteratur. Dessutom onödig fakta, som ju är det bästa som finns.

Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami
Jag har velat läsa en bok av Haruki Murakami i många år men har inte kommit till skott trots att jag har Norwegian Wood i bokhyllan redan. Denna är mer hyllad och bättre, yes?

Baddaren av Emma Hamberg
Såg den och läste baksidan på Akademibokhandeln för några veckor sedan och den verkar mysig att läsa medan regnet öser ner över husvagnen i sommar.

Den hemliga historien av Donna Tartt
Jobbar som croupier och såg en av pokerspelarna läsa denna medan han spelade för att han tyckte den var för bra för att lägga ifrån sig, ganska bra betyg.

Igelkottens Elegans av Muriel Barbary
Bästsäljare i många månader nu och hyllad världen över. Den kan ju inte vara dålig, eller?

Arseniktornet av Anne B Ragde
Berlinerpopplarna, Eremitkräftorna och Vila på gröna ängar är personliga favoriter allihop, och denna, som hon skrev innan dessa tre, bör vara lika bra hoppas jag!

Mordet i Eiffeltornet av Claude Izner
Samma historia där, såg den på Akademibokhandeln och läste baksidan. Hoppas att den är i samma stil som Vindens skugga och Ängelns lek.

Mamma sa att jag var sjuk av Julie Gregory
Har legat på min flickväns nattduksbord i flera år och hon verkar tycka att den var väldigt bra. Gillade Pojken som kallades Det när jag var yngre, och den här verkar vara i samma stil.

Alberts sista önskan av Mitch Albom
Mitch Albom är min favoritförfattare, alla kategorier och jag ser verkligen fram emot den här!

Blonde av Joyce Carol Oates
Samma sak som med japanen högre upp. Har i några år velat läsa något av Joyce Carol Oates, och den här verkar fin eftersom jag gillar Marilyn Monroe väldigt mycket.

Det kan inte vara sant av Lucky & Lucky
Återigen en humorbok som kan vara schysst att ha på stranden när det är för varmt för att koncentrera sig på något annat.

Så nu är min fråga till er, vilken bör jag läsa först? Vad är er personliga bedömning på böckerna jag köpt?
Citera
2011-06-09, 01:10
Medlem
Raymond Queneau - Stilövningar (Bakhåll. Orsak: 15 kronor på second hand, svårt att låta bli.)
Citera
2011-06-09, 05:43
Medlem
Jag köpte Stephen Kings Sommardåd. Det är en bok som består av två noveller varav en av dem var grunden till filmen "Nyckeln till Frihet".

Jag köpte den därför att jag såg den filmen igen (förmodligen för femte gången eller så) och insåg då att den förmodligen är baserad på en bok. Det visade sig att jag hade rätt Då jag hyser stor kärlek till filmen är det bara naturligt att jag vill läsa boken.
Citera
2011-06-09, 12:17
Medlem
jesusfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeus
Jag köpte Stephen Kings Sommardåd. Det är en bok som består av två noveller varav en av dem var grunden till filmen "Nyckeln till Frihet".

Jag köpte den därför att jag såg den filmen igen (förmodligen för femte gången eller så) och insåg då att den förmodligen är baserad på en bok. Det visade sig att jag hade rätt Då jag hyser stor kärlek till filmen är det bara naturligt att jag vill läsa boken.

Men försnilla inte själva novellen Sommardåd (Shawshank Redemption heter Vårbedrift på svenska) för det, för den är fantastisk även den. Finns också som film om du är sugen att se den efter du läst boken, med en underbar Ian McKellen i huvudrollen. Har för mig att den heter Apt Pupil?
Citera
2011-06-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesusfreak
Men försnilla inte själva novellen Sommardåd (Shawshank Redemption heter Vårbedrift på svenska) för det, för den är fantastisk även den. Finns också som film om du är sugen att se den efter du läst boken, med en underbar Ian McKellen i huvudrollen. Har för mig att den heter Apt Pupil?

Jasså den också? Satans va Stephen King är en framgångsrik jävel

Ska ta o kolla upp den filmen med då!
Citera
2011-06-09, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesusfreak

Och i samma novellsamling (som tydligen gavs ut i två volymer i Sverige enligt Wikipedia) finns även "The Body" som blev filmen "Stand by Me". Man kan minst sagt säga att han lyckades med den novellsamlingen med tanke på dom tre fantastiska filmerna som blev gjorda efter den.

(Är en fjärde novell också i samlingen "The Breath Metod" som inte filmatiserats och efter att ha läst handlingen på Wikipedia så förstår jag varför.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in