2012-04-17, 20:49
  #3505
Medlem
Lite second hand-letande idag gav:

Plath, Sylvia - Dikter (har iofs hennes fyra samlingar på engelska sedan tidigare, men ja...kan vara kul)

Flaubert, Gustave - Den eviga dumheten (helt missat denna titel, så det blev pliktköp)

Lowry, Malcolm - Under vulkanen (har haft den tidigare, men har jag inte skänkt bort den så har den stulits innan jag kommit halvvägs)
Citera
2012-04-17, 21:32
  #3506
Medlem
"om jag ändå låtit bli" och "gryningspyromanen" var de senaste jag köpte. var på bokmässan i örebro i helgen och där hade de ett spännande semenarium om gryningspyromanen som lockade till mitt intresse. visade sig vara en jävla bra bok.

"Om jag ändå låtit bli" köpte jag mest för att författarna som var där och signerade dem var så trevliga. stod där säkert 15 min,, så jag slog till med ett köp och ångrar det inte en sekund
Citera
2012-04-18, 15:41
  #3507
Medlem
Blev en ganska stor beställning på böcker nu i dagarna. Måste säga att mina inköp av böcker har tagit upp en oförsvarligt stor del av min budget det senaste året.

Låt den rätte komma in - John ajvide lindqvist. Min gamla upplaga hade filmomslaget. outhärdligt.

Världskrig Z - Max Brooks. Har hört att den ska bli film snart. Dessutom har jag hört att den ska vara ganska bra.

Alkemisten - Paulo Coelho. Mycket pga att många här på flashback verkar tycka den var så bra

Gränsland - Shen Congwen

Varulvsvalsen - Sigge Eklund. Rekommendation från Fredrik Wikingson i ett blogg inlägg

Svält - Knut Hamsun. Försöker beta av lite nobelpristagare, dessutom så har gamle Knut ett ganska gott rykte. åtminstone gällande hans författarskap...

Okänd soldat - Väinö Linna.

Det öde landet - T.S Eliot. Försöker alltid läsa lite poesi vid sidan av, och har väl egentligen mest läst poesi av svenskar hittills. Det fina är att den har dikterna på originalspråk och översatta.

Äcklet - Jean-paul Sartre.

Lolita - Vladimir Nabokov. Alltid fascinerande med stora böcker skrivna av författare på ett språk som inte var deras modersmål.

Parfymen - Patrick Süskind. Hört att den ska vara ganska sjuk. Låter bra i mina öron. Den depraverade litteraturen är väldigt tilltalande i rätt form, som våldsorgierna i blodets meridian.

Romträsket - Hunter S Thompson.

Therese Raquin - Emile Zola.

Orlando - Virginia Woolf

Slaven - Isaac Bashevis Singer. Min käre fars favoritförfattare. Så sätter hans smak på prov helt enkelt.

Kejsaren av Portugallien - Selma Lagerlöf.
Citera
2012-04-18, 16:12
  #3508
Medlem
De långhåriga merovingerna av Frans G Bengtsson. En essäsamling. Vad jag var ute efter var att en än gång få njuta av FGB:s geni i form av essän om merovingerna. Jag är så tacksam för denna essä. Har läst den - merovingerna - flerfaldiga gånger men nu äger jag den!

Hade skickat efter en del annat också, bl Lian Hearns Otoriböcker men de fanns inte inne just nu, får ge mig till tåls.
Citera
2012-04-18, 20:19
  #3509
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoralTalibanen
"om jag ändå låtit bli" och "gryningspyromanen" var de senaste jag köpte. var på bokmässan i örebro i helgen och där hade de ett spännande semenarium om gryningspyromanen som lockade till mitt intresse. visade sig vara en jävla bra bok.

"Om jag ändå låtit bli" köpte jag mest för att författarna som var där och signerade dem var så trevliga. stod där säkert 15 min,, så jag slog till med ett köp och ångrar det inte en sekund


Jag var också på Örebro bokmässa i helgen. Såg väldigt många som hade köpt just boken "Om jag ändå låtit bli". Jag var lite nyfiken på den men glömde dock bord den i allt vimmel. Har du läst något i den och kan du isåfall lämna en liten recension? Är väldigt nyfiken på den och funderar nämligen på att köpa den via nätet.
Citera
2012-04-19, 17:14
  #3510
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Min kamp 2, av Karl Ove Knausgård. Sett fram emot att läsa del 2 sedan jag råkade ramla över den första delen på bokrean. Tycker dock att den första delen var bättre, andra delen är bitvis intressant, och bitvis ganska seg. Den är liksom lite väl navelskådande och utdragen...
Citera
2012-04-19, 18:36
  #3511
Medlem
P.Gs avatar
Mina resor i Orienten av Alexis Kuylenstierna. En svensk Lawrence av Arabien, om man får tro fotot som finns på bokens förstasida!

Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. Har inte läst något av Söderberg tidigare, ska bli spännande!

Med 60 % rea på det lokala antikvariatet var inte priset fy skam heller.
Citera
2012-04-20, 15:46
  #3512
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Lite second hand-letande idag gav:

Plath, Sylvia - Dikter (har iofs hennes fyra samlingar på engelska sedan tidigare, men ja...kan vara kul)

Flaubert, Gustave - Den eviga dumheten (helt missat denna titel, så det blev pliktköp)

Lowry, Malcolm - Under vulkanen (har haft den tidigare, men har jag inte skänkt bort den så har den stulits innan jag kommit halvvägs)

Skynda dig nu och läs färdigt Under vulkanen innan den försvinner igen!

Sedan ska du skaffa Lowrys andra mästerverk, den postuma Dark as the Grave Wherein my Friend is Laid, där han i mindre förklädd gestalt återvänder till Oaxaca 10 år senare.
I stället för att orda vidare om denna käpphäst länkar jag till ett tidigare inlägg:


https://www.flashback.org/sp20243250
Citera
2012-04-21, 11:41
  #3513
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Med andra ord kan bara Eremiten rädda oss nu!
Jag vet inte vem som översatt den. Det är i varje fall inte Christopher Eichhorn eller I. B.
En annan äldre namngiven översättare är Emil Giljam. Om någon kan citera något ur trebandsutgåvan från 1928 (Malmö: Världslitteraturen), så kanske vi kan utesluta honom.
Citera
2012-04-21, 12:10
  #3514
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
3.

Rasmussen Knud
Grönländska Myter och Sagor med kulturhistorisk
inledning.
Natur och Kultur 1926. 206 sidor + 16 planscher
därav 6 i färg samt utvikbar karta. Förlagets röda
halvfranska band med gulddekorerad rygg,
marmorerat pärmpapper samt färgat övre snitt.
Rygghuvudet något nött, ryggen blekt med små
fläckar. Namnteckning.
100:-
Det är väl ett litet urval ur författarens trebandsverk Myter og sagn fra Grønland?
Citera
2012-04-21, 14:56
  #3515
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Det är väl ett litet urval ur författarens trebandsverk Myter og sagn fra Grønland?
Det verkar stämma.

http://www.antikvariat.net/RUD79883.cgi - sammanlagt något över 1050 sidor, i jämförelse med min som ligger på blygsamma cirka 200 sidor.

Hur som helst är jag mycket nöjd med inköpet.

Eskimåerna verkar ha förstått sig på det här med religion!
Citera
2012-04-21, 15:06
  #3516
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InjectMeWithHIV
Hungerspelen, bara för att den är så hypad atm

Samma för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in