2011-07-30, 20:49
Medlem
C.J. Håkansson - Fjärilen från Tibet
Cormac McCarthy - The Sunset Limited (på engelska)
Albert Camus - Fallet

Har köpt Håkanssons respektive Camus böcker efter rekommendationer och tips här på forumet. Ska bli kul med ett gäng nya böcker att sätta i hyllan
Citera
2011-08-01, 17:17
Medlem
bombaccis avatar
Hade trist så beställde fjortisboken nr 1, nämligen The Satanic bible av Lavey.

Känner till den lite grann sedan tidigare, men ville läsa från källan själv så att säga.

Tycker att man ska ha läst lite från bibeln och koranen samt gärna från andra religiösa texter för att få sig en bättre uppfattning.

Annars finns det risk att man ger såna här dumma svar som svenska kyrkans prälle ger ( han tycks inte veta vad "vanlig" satanism är).

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=681293

Sedan kan man ta avstånd från religionen ändå, men bra om man gör det med kunskap och inte genom att ha sett en film på tv.

jaja, vi ska inte tjata om det där nu, men det var några av anledningarna till att jag skaffade boken. Plus så har jag trist
Citera
2011-08-01, 18:41
Medlem
BebbenJohanssons avatar
Köpte 4 böcker idag:
Brott och straff - Fjodor Dostojevskij

Minst sagt klassiskt verk som känns som ett måste att läsa någon gång, har läst recensioner om den och tror jag kommer gilla den. Fascinerande med en bok som är skriven för så pass länge sedan och får hoppas den inte är för lättläst bara, vilket jag tror den inte är.

Yarden - Kristian Lundberg

Tips från tjejen på Bokia när vi pratade och jag berättade vad jag gillade för böcker. Någon som läst den?

Min Kamp - Karl Ove Knausgård

Tips från en kompis som har bra smak, lika bra att slå till. Ni som läst, bra?

Barn av sin stad - Per Anders Fogelström

Läste Mina drömmars stad för ett tag sen, den tidigare boken i serien och gillade den väldigt mycket. Gillar hur han skildrar personerna + att man bättrar på sin allmänbildning om allt från yrken till svensk historia
Citera
2011-08-03, 16:31
Medlem
P.Gs avatar
Beställde hem lite av Solzjenitsyn, både GULAG-arkipelagen och En dag i Ivan Denisovitjs liv på engelska. Vad har jag att vänta mig?
Citera
2011-08-03, 19:50
Medlem
Dagens runda:

Thomas Bernhard - Andhämtningen (saknades i biblioteket)

Italo Calvino - Palomar (dito)

Ninni Holmqvist - Kostym (för att ges bort)
Citera
2011-08-04, 00:41
Medlem
Mindatorlaggars avatar
Jag gillar fantasy och var sugen på något i stil med Sagan om Ringen, helst bara en chill bok som jag kunde läsa nu under sommaren. Valde då "Alvklingan", vilken handlar om situationen 300 år efter händelserna i Sagan om Ringen trilogin.

Otroligt skön läsning.
Citera
2011-08-04, 03:33
Medlem
bombaccis avatar
Lever någon av karaktärerna från sagan om ringen triologin i boken "alvklingan"? Tänker t ex på Lavskägge...

Såg den på science fiction bokhandeln, man skulle kanske införskaffa den med...
Citera
2011-08-04, 19:22
Medlem
nggtzs avatar
Beställde hem Catcher in the Rye av J.D Salinger idag - resultatet av ett boktips av en litteraturintresserad vän. Ser fram emot att läsa den, har även hört lite skvaller om att det var Lennon och Kennedys mördares favoritböcker vilket får mig att se fram emot den mer.

Någon som har läst den?
Citera
2011-08-04, 20:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nggtz
Någon som har läst den?

Bland annat folket i denna tråden har läst den; https://www.flashback.org/t648274
Citera
2011-08-05, 02:29
Medlem
wernblom88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nggtz
Beställde hem Catcher in the Rye av J.D Salinger idag - resultatet av ett boktips av en litteraturintresserad vän. Ser fram emot att läsa den, har även hört lite skvaller om att det var Lennon och Kennedys mördares favoritböcker vilket får mig att se fram emot den mer.

Någon som har läst den?

Min favoritbok. Mest för att jag identifierar mig så starkt med Holden Caulfield, huvudkaraktären i boken. Om du är en glad skit med få demoner vet jag inte om den är lika intressant
Citera
2011-08-05, 09:34
Medlem
Tranströmer / Bly - Airmail

Lidman, Sara - Och trädet svarade

Lugn, Kristina - Hundstunden

Cela, Camilo José - San Camilos dagbok

Stendhal - Lucien Leuwen

Jersild, PC- Vi ses i Song My

Gide, André - Vatikanens källare

samt en antologi med Finladssvensk lyrik
Citera
2011-08-05, 12:06
Medlem
Shit89breaks avatar
Att leva och dö som Joe Strummer - Marcus Birro. Efter att en polare rekommenderade den.

3096 Dagar - Natascha Kampusch. Jag läste om det här fallet i media och tyckte att det skulle vara intressant att läsa om hur hon själv upplevde situationen hon försattes i. Jag gillar även den här typen av böcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in