2013-08-14, 18:20
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Efter att länge ha funderat på att läsa något av Stig Larsson, gjorde jag slag i saken och köpte ett ex av Nyår. Det var en klart läsvärd bok, kan rekommendera att läsa den.
Citera
2013-08-17, 15:21
Medlem
RubbStubbs avatar
The Master and Margarita - Jag snubblade över den när jag tittade igenom litteraturfrågesporten och beställde den direkt. Alldeles förhastat.
Citera
2013-08-17, 16:35
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubbStubb
The Master and Margarita - Jag snubblade över den när jag tittade igenom litteraturfrågesporten och beställde den direkt. Alldeles förhastat.
Menar du att du inte tycker om den?
Citera
2013-08-17, 23:31
Medlem
Dagens tur till de olika secondhand-affärerna i trakten gav ett högst blandat resultat,däribland:

Björnsons samlade skrifter(1912),tio delar i fem band.

Hatets sånger"(!) av Leon Larsson(1906).Köpte den mest för titeln,samt att den kostade bara 15:-

Samt ett exemplar av 1960 års upplaga av Linnés "Nemesis Divina",komplett med autentisk fuktig källardoft av högsta kvalité.Men den kostade en femma,så jag kan leva med det.Samt att baksidestexten fullständigt sågar bilden av Linné som en vänlig,barnkär,man
Citera
2013-08-18, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrade
Dagens tur till de olika secondhand-affärerna i trakten gav ett högst blandat resultat,däribland:

Björnsons samlade skrifter(1912),tio delar i fem band.

Hatets sånger"(!) av Leon Larsson(1906).Köpte den mest för titeln,samt att den kostade bara 15:-

Samt ett exemplar av 1960 års upplaga av Linnés "Nemesis Divina",komplett med autentisk fuktig källardoft av högsta kvalité.Men den kostade en femma,så jag kan leva med det.Samt att baksidestexten fullständigt sågar bilden av Linné som en vänlig,barnkär,man

Vill du skriva vad som står på baksidan?
Citera
2013-08-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rattmist
Vill du skriva vad som står på baksidan?

"Bilden av den ljuslynte, barnafromme blomsterkonungen Linné hör till de svårutrotligare verklighetsförfalskningarna. Som person var han i själva verket stingslig, ytterst mån om sin prestige och i hög grad medveten om sin - odisputabla - storhet. Hans världsåskådning har en sträng, gammaltestamentlig prägel med drag även av antik ödesspekulation och svensk folktro.
Tydligast formulerar Linné sin filosofi i de anteckningar som han samlade under titeln Nemesis Divina (Den gudomliga vedergällningen)"
Citera
2013-08-18, 15:27
Medlem
RubbStubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Menar du att du inte tycker om den?

Nej, jag väntar fortfarande på den. Jag vill egentligen läsa Palahniuks Damned och hade beställt den istället om jag tänkt efter två gånger.
Citera
2013-08-19, 23:49
Medlem
MelkerDs avatar
"För att överleva - om självskadebeteende" och "Zebraflickan" av Sofia Åkerman. Därför att båda min äldre systrar brottas med samma problematik.
Citera
2013-08-20, 15:53
Medlem
Tagelapas avatar
Förra veckan köpte jag Anders och Emma, en bok av Inger Wahlöö. Den handlar om Anders och Emma Zorn. Boken var bra och kan rekommenderas.
Varför jag köpte den. Tja....jag tyckte det var lite intressant att få läsa lite saker om Zorn som jag inte fått reda på i "skolböcker".
Citera
2013-08-21, 00:30
Medlem
DjungelJenss avatar
Anteckningar från källarhålet - Fjodor Dostojevskij
Har inte tidigare läst något av Dostojevskijs verk. Anteckningar från källarhålet ska, som jag förstått, vara grundläggande för hans filosofi som många av storverken bygger på. Det känns därför som en smidig angreppsvinkel att påbörja läsning av Dostojevskij med denna bok.

Pestens tid - Stephen King
Det känns mycket troligt att jag i höst eller vinter kommer bli sugen på att ta mig an ett litterärt monster. När den dagen kommer vill jag ha boken redo i bokhyllan så att jag genast kan fångas innan andra tankar hunnit smyga sig på.

Den gamle och havet - Ernest Hemingway
Någon gång ska man väl följa Santiagos kamp med svärdfisken (visst är det väl en svärdfisk)?

Den glada vetenskapen - Friedrich Nietzsche
Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut av att läsa denna bok. Fick bara ett infall. Det är dock högst troligt att jag har såväl för låga filosofiska kunskaper samt för låga språkliga kunskaper för att kunna ta till mig innehållet. Boken var billig.
Citera
2013-08-22, 04:44
Medlem
'Nekrofilen' av Gabrielle Wittkop, 'Berättelsen om O' av Pauline Réage och 'Hebberhålsapokryferna' av Nikanor Teratologen.

För "förbjuden" litteratur får mig att brinna.
Citera
2013-08-22, 04:46
Avslutad
"Wallenberg - Ett famileimperium". Köpte den då jag gillar biografier och för att det är en mycket intressant familj. Nästa bok blir nog "Kapitalism byggde landet" men den är så fruktansvärt svår att hitta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in