2010-12-04, 19:08
Medlem
bombaccis avatar
Köpt ganska många böcker som julklappar. Beställt en bok till mig själv med, den heter "Rat" och är skriven av Jonathan Burt och ingår i animal serien.

Intresserad av djur och i serien går man igenom människans relation till det utvalda djuret ( i denna bok råttan) och tar upp dess roll i litteratur, mytologi m.m. Ganska intressant, då jag funderar på att skaffa råttor till husdjur. Även om jag inte gör det så är det intressant att se på hur djuren har framställts genom åren m.m.

Läser gotisk litteratur annars och hoppas få någon bra skönlitterär bok till jul, men den här boken kommer jag ta med mig på tågresan upp till mina föräldrar tror jag.

Googlade efter boken och den beskrivs mer här

http://www.nhbs.com/rat_tefno_139690.html
Citera
2010-12-04, 19:12
Medlem
sprialks avatar
Invasion of the bodysnatchers - fick tag i den billigt.
Citera
2010-12-06, 12:47
Medlem
Rakiis avatar
Köpte A Game of Thrones idag då jag vill läsa den före serien ifrån HBO kommer.
Citera
2010-12-08, 17:39
Medlem
Nightflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayP
Köpte bok 1-12 i Wheel of Time serien då jag nyligen fick veta att de sista böckerna i serien inte kommer översättas till svenska.

På svenska heter serien Sagan om Drakens Återkomst och finns upp till bok 11 i 22 delar.

Köpte också Paulo Choelo - Zahiren, Veronika bestämmer sig för att dö och Brida!

Lite sent, men vadfan!

Är du allvarligt människa? Är förlagen helt jävla pantade? Först vägrar dom översätta Kerr, och nu giganten Jordan?!
Citera
2010-12-08, 17:51
Medlem
RagGAnoFs avatar
Nonsense on Stilts: How to Tell Science from Bunk

Lyssnade på teologiskarummet(ellr om det nu var filosofiskarummet?) på sr för ett tag sedan och där hade dom en intervju med Massimo om hans bok och tyckte det lät spännande.
Citera
2010-12-09, 01:21
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightflower
Är du allvarligt människa? Är förlagen helt jävla pantade? Först vägrar dom översätta Kerr, och nu giganten Jordan?!

Om jag förstått saken rätt så uppfattar bokförlaget som gav ut Robert Jordan under nittiotalet att det inte längre finns en marknad för svenska översättningar av serien. Nuförtiden läses väl i stor del all fantasylitteratur på engelska och översättningar dröjer. Utgår också ifrån vad jag hört om att serien gick kraftigt ned sig efter fem-sex böcker, intresset ifrån en svensk marknad kanske svalnade?
Citera
2010-12-09, 20:55
Medlem
Moon The Loons avatar
Var vid Odenplan idag och gick förbi ett antikvariat jag aldrig sett förut. Stället visade sig vara en riktig liten guldgruva med många bra titlar för 15 kr/st. Samtliga inbundna.

Mina drömmars Stad. Per Anders Fågelström
Tropic of Cancer. Henry Miller
Stadtsrådet Och Döden. Bo Baldersson
To Have and Have Not. Ernest Hemingway
The Bonfire of the Vanities. Tom Wolfe
Hotel New Hampshire. John Irwing

Helt ok för 90 spänn.
Citera
2010-12-09, 20:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Var vid Odenplan idag och gick förbi ett antikvariat jag aldrig sett förut. Stället visade sig vara en riktig liten guldgruva med många bra titlar för 15 kr/st. Samtliga inbundna.

Mina drömmars Stad. Per Anders Fågelström
Tropic of Cancer. Henry Miller
Stadtsrådet Och Döden. Bo Baldersson
To Have and Have Not. Ernest Hemingway
The Bonfire of the Vanities. Tom Wolfe
Hotel New Hampshire. John Irwing

Helt ok för 90 spänn.

Bra köp! Hotel New Hapmshire är klart en av de bästa böcker som jag läst under året.
Citera
2010-12-09, 20:58
Medlem
Kipps avatar
Krigshundarna av Fredrik Forsyth
Mina gröna paradis - Jan Lindblad
Plus en akvarieguide som jag inte minns vad den heter.

Från Myrorna
Citera
2010-12-09, 22:06
Medlem
Lolita, Nabakov. Man skall aldrig se filmen före man läser boken.

Candide, Voltaire. Helt enkelt en klassiker.

Det stora kriget för mänskligheten, Fisk. Verkar vara ingående om ett ämne som intresserar mig.

Rosens namn, Eco. Blev tipsad om den och den verkar vara intressant, dessvärre har jag sett delar av filmen men det enda jag kommer ihåg var att en präst eller om det var en munk fick läsglasögon av Sean Connery. Jag var 7-8 år när jag såg den.
Citera
2010-12-10, 11:43
Medlem
Veckans inköp:

Viktor Johansson- Game over (Överkomligt pris. Intressant författarskap, får som även den titel håller)

Johanna Mo- Precis så illa är det (Överkomligt pris. Uppskattade bitvis hennes debut)

Magnus William-Olsson- Ingersonetterna (Överkomligt pris. Skriver bitvis riktigt bra. Får se om den håller vad lovorden gör gällande)

Jules Renard- Rödtott (ämnad som julklapp åt en frankofil rödtott)

Sigmund Freud- Vardagslivets psykopatologi (fick ett infall att läsa om. motsvarade inte det jag mindes)
Citera
2010-12-11, 12:07
Medlem
Nightflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Om jag förstått saken rätt så uppfattar bokförlaget som gav ut Robert Jordan under nittiotalet att det inte längre finns en marknad för svenska översättningar av serien. Nuförtiden läses väl i stor del all fantasylitteratur på engelska och översättningar dröjer. Utgår också ifrån vad jag hört om att serien gick kraftigt ned sig efter fem-sex böcker, intresset ifrån en svensk marknad kanske svalnade?

Ah, jag förstår. Sorgligt är det i alla fall, för även om man kan läsa det på engelska vill jag gärna börja och sluta på samma språk...
Nåja, bara att bita ihop, kanske börja översätta allt själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in