Brukar bli storköp när jag väl är i Stockholm. Antikvariatet på Norrtullsgatan har utförsäljning (femtio procent på allting) och på Södertälje Second hand "till hjälp" hittade jag en massa fina böcker:
Norrtullsgatan (vet inte vad antikvariatet heter:
Bekännelser och Den ensamme vandrarens drömmerier av Rousseau.
Har inte läst något av honom förutom något utdrag och det verkar onekligen intressant. Titeln till Den ensamme vandrarens drömmerier tilltalade mig då jag har vandrat ganska mycket själv och drömt mig bort en del.
Förbländningen av Canetti.
Har läst att detta ska vara en riktigt jävla bra bok så varför inte?
En legend av Faulkner.
Ur serien Antlantis väljer ur världslitteraturen och denna serie brukar jag lita på. Faulkner har man ju hört om också men inte läst.
Sju bröder av Aleksis Kivi.
Visste inte att Thomas Warburton också översatte från finska till svenska, denna gigant! Finskt nationalepos, tydligen fylld med nordisk naturlyrik som bygger på folkliga uttryckssätt. Ser fram emot denna! Också Atlantis-serien.
Porträtt av konstnären som ung och Dublinbor av James Joyce.
Ja, Ulysseus har man väl försökt sig på och det gick ju sisådär. Dessa böcker ska väl vara en glutta lättare att läsa. Ser fram emot dessa också! Också Atlantis-serien.
Mannen som var torsdag av Chesterton.
Tydligen ett humoristiskt mästerverk och verkar lite lättläst och det är ju skönt att ta det lugnt emellanåt (och skratta lite).
Södertälje second hand "Till hjälp" (Ids inte skriva varför nu men i alla fall
- titlarna talar väl för sig själv för det mesta, och priset. Priset!):
Sagor av August Strindberg.
Atlantis-serien.
Pascual Duartes Familj av Camilo José Cela.
Atlantis-serien.
Järnvägen av Juhani Aho.
Atlantis-serien.
Andarnas berg av Gao Xingjian.
Casanovas memoarer av Casanova himself!
1725 till ca 1745.
Ett år med min trädgård av Karel Capek.
Det går an av Carl Jonas Love Almqvist.
Soldaten Svejk av Jaroslav Hasek.
350kr plus 125kr för samtliga böcker. Underbart!
Norrtullsgatan (vet inte vad antikvariatet heter:
Bekännelser och Den ensamme vandrarens drömmerier av Rousseau.
Har inte läst något av honom förutom något utdrag och det verkar onekligen intressant. Titeln till Den ensamme vandrarens drömmerier tilltalade mig då jag har vandrat ganska mycket själv och drömt mig bort en del.
Förbländningen av Canetti.
Har läst att detta ska vara en riktigt jävla bra bok så varför inte?
En legend av Faulkner.
Ur serien Antlantis väljer ur världslitteraturen och denna serie brukar jag lita på. Faulkner har man ju hört om också men inte läst.
Sju bröder av Aleksis Kivi.
Visste inte att Thomas Warburton också översatte från finska till svenska, denna gigant! Finskt nationalepos, tydligen fylld med nordisk naturlyrik som bygger på folkliga uttryckssätt. Ser fram emot denna! Också Atlantis-serien.
Porträtt av konstnären som ung och Dublinbor av James Joyce.
Ja, Ulysseus har man väl försökt sig på och det gick ju sisådär. Dessa böcker ska väl vara en glutta lättare att läsa. Ser fram emot dessa också! Också Atlantis-serien.
Mannen som var torsdag av Chesterton.
Tydligen ett humoristiskt mästerverk och verkar lite lättläst och det är ju skönt att ta det lugnt emellanåt (och skratta lite).
Södertälje second hand "Till hjälp" (Ids inte skriva varför nu men i alla fall
- titlarna talar väl för sig själv för det mesta, och priset. Priset!):
Sagor av August Strindberg.
Atlantis-serien.
Pascual Duartes Familj av Camilo José Cela.
Atlantis-serien.
Järnvägen av Juhani Aho.
Atlantis-serien.
Andarnas berg av Gao Xingjian.
Casanovas memoarer av Casanova himself!
1725 till ca 1745.
Ett år med min trädgård av Karel Capek.
Det går an av Carl Jonas Love Almqvist.
Soldaten Svejk av Jaroslav Hasek.
350kr plus 125kr för samtliga böcker. Underbart!