2009-10-13, 13:01
Medlem
Bohems avatar
Brukar bli storköp när jag väl är i Stockholm. Antikvariatet på Norrtullsgatan har utförsäljning (femtio procent på allting) och på Södertälje Second hand "till hjälp" hittade jag en massa fina böcker:

Norrtullsgatan (vet inte vad antikvariatet heter:

Bekännelser och Den ensamme vandrarens drömmerier av Rousseau.
Har inte läst något av honom förutom något utdrag och det verkar onekligen intressant. Titeln till Den ensamme vandrarens drömmerier tilltalade mig då jag har vandrat ganska mycket själv och drömt mig bort en del.

Förbländningen av Canetti.
Har läst att detta ska vara en riktigt jävla bra bok så varför inte?

En legend av Faulkner.
Ur serien Antlantis väljer ur världslitteraturen och denna serie brukar jag lita på. Faulkner har man ju hört om också men inte läst.

Sju bröder av Aleksis Kivi.
Visste inte att Thomas Warburton också översatte från finska till svenska, denna gigant! Finskt nationalepos, tydligen fylld med nordisk naturlyrik som bygger på folkliga uttryckssätt. Ser fram emot denna! Också Atlantis-serien.

Porträtt av konstnären som ung och Dublinbor av James Joyce.
Ja, Ulysseus har man väl försökt sig på och det gick ju sisådär. Dessa böcker ska väl vara en glutta lättare att läsa. Ser fram emot dessa också! Också Atlantis-serien.

Mannen som var torsdag av Chesterton.
Tydligen ett humoristiskt mästerverk och verkar lite lättläst och det är ju skönt att ta det lugnt emellanåt (och skratta lite).

Södertälje second hand "Till hjälp" (Ids inte skriva varför nu men i alla fall
- titlarna talar väl för sig själv för det mesta, och priset. Priset!):

Sagor av August Strindberg.
Atlantis-serien.

Pascual Duartes Familj av Camilo José Cela.
Atlantis-serien.

Järnvägen av Juhani Aho.
Atlantis-serien.

Andarnas berg av Gao Xingjian.

Casanovas memoarer av Casanova himself!
1725 till ca 1745.

Ett år med min trädgård av Karel Capek.

Det går an av Carl Jonas Love Almqvist.

Soldaten Svejk av Jaroslav Hasek.

350kr plus 125kr för samtliga böcker. Underbart!
Citera
2009-10-13, 19:54
Medlem
Rakiis avatar
Prozac - Min generations tröst - Elizabeth Wurtzel
Tid för kärlek - Ulf Lundell
Introduktion - Stig Larsson

16:- för dessa tre.
Citera
2009-10-13, 20:05
Avslutad
Funderar på att köpa den nya Marilyn Manson boken som är skriven av Neil Strauss. Bör jag låta bli?
Citera
2009-10-13, 20:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Funderar på att köpa den nya Marilyn Manson boken som är skriven av Neil Strauss. Bör jag låta bli?

Det beror väl helt och hållet på vad du är ute efter för läsning? Om du är ett fan utav musiken så köp, men utifrån det fick jag intrycket av att boken var fruktansvärt innehållslös och platt. Neil Strauss har ju enbart gjort sig ett namn på att skriva om andra människor och som självständig författare verkar han vara skit som skriver en bok som Spelet.
Citera
2009-10-13, 22:30
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Prozac - Min generations tröst - Elizabeth Wurtzel

Mycket bra bok. Berätta gärna vad du tyckte om den efteråt.
Citera
2009-10-13, 22:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Mycket bra bok. Berätta gärna vad du tyckte om den efteråt.

Ja, det ska jag göra! Du skall veta att jag trots allt är ordentligt taggad på att läsa denna då jag har velat läsa denna ända sedan jag såg filmen med Christina Ricci och Jason Biggs för en del år sedan, men den var ju inte så bra i ärlighetens namn. Sen borde jag känna igen mig en del då jag levt lite av samma liv som författarinnan och kan ta till mig av kritiken.
Citera
2009-10-14, 21:40
Medlem
Rakiis avatar
Clive Barker - The Hellbound Heart
Clive Barker - Books of Blood 1-3

Kändes rätt till en hyfsat bra summa.
Citera
2009-10-14, 21:43
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Clive Barker - The Hellbound Heart
Clive Barker - Books of Blood 1-3

Kändes rätt till en hyfsat bra summa.
Vad fick du betala för dem och var köpte du dem? Jag har funderat länge på att läsa Books of Blood då jag har hört att de skall vara bland det bäst som Barker skrivit. Jag brukar tycka att skräck gör sig bättre i noveller än romaner. Det blir ofta mer utrymme för min egen fantasi då.
Citera
2009-10-14, 21:50
Medlem
Hakuri Murakami - Norweigian Wood
Hakuri Murakami - Kafka på stranden
Hakuri Murakami - Fågeln som vrider upp världen
Salman Rushdie - Stanic Verses
Amos Oz - Hur man botar en fanatiker
Zadie Smith - On Beuty

För att jag ville bevandra mig lite mer i den moderna moderna litteraturen! Känner mig väldigt upphetsad!
Citera
2009-10-14, 22:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Vad fick du betala för dem och var köpte du dem? Jag har funderat länge på att läsa Books of Blood då jag har hört att de skall vara bland det bäst som Barker skrivit. Jag brukar tycka att skräck gör sig bättre i noveller än romaner. Det blir ofta mer utrymme för min egen fantasi då.

Books of Blood var en samling med de tre första (?) böckerna med novellerna och gick på en 135:- på Adlibris, och Hellbound Heart kostade väl en 85:- eller så, men fanns en billigare men köpte den häftade upplagan med en aning finare omslag.
Citera
2009-10-15, 10:11
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ja, det ska jag göra! Du skall veta att jag trots allt är ordentligt taggad på att läsa denna då jag har velat läsa denna ända sedan jag såg filmen med Christina Ricci och Jason Biggs för en del år sedan, men den var ju inte så bra i ärlighetens namn. Sen borde jag känna igen mig en del då jag levt lite av samma liv som författarinnan och kan ta till mig av kritiken.

Har du sett filmen innan kommer du absolut inte bli besviken av boken. Fy fan, jag skulle inte vilja dela en sekund av Wurtzels tragiska första 20-25 år.
Citera
2009-10-15, 10:40
Medlem
thereins avatar
Outliers av Malcolm Gladwell
Hyperion av Dan Simmons
On Writing: A Memoir of the Craft av Stephen King
Assassin's Apprentice av Robin Hobb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto