2011-10-31, 01:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Emmanuel le Roy Ladurie - Montaillou - En fransk by 1294-1324 (Historia. Bygger på de extremt detaljerade förhörsprotokol som finns kvar sedan inkvisitionen.)

Thomas von Vegesack - Tankens aristokrater eller pennans betjänter - De intelektuella 1898 - 1968

English Stained Glass of the Medieval Period (83 helsidor, med inledning och kommentarer om varje bild. Stor spännvidd.)

Ting Yao Kang - Månens och vindarnas lek

Kalevala och de finska folksångernas värld

Du har väldigt stor intellektuell sprängvidd, var hittar du uppslagen och idéerna till dina böcker som du önskar läsa?
Citera
2011-10-31, 09:33
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Du har väldigt stor intellektuell sprängvidd
Möjligt att min bokhylla har det, men jag själv? Nja - jag tror jag måste invända!

Citat:
var hittar du uppslagen och idéerna till dina böcker som du önskar läsa?
Främst i mina intressen. En bok om Kalevalas historiska kontext är ex. svår att stå emot om man är intresserad av nordeuropeisk folkkultur/historia/litteraturhistoria. Mycket är dock spontana inköp. Nu senast Månen och Vindarnas lek.
Citera
2011-10-31, 10:10
Medlem
Squeekys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Emmanuel le Roy Ladurie - Montaillou - En fransk by 1294-1324 (Historia. Bygger på de extremt detaljerade förhörsprotokol som finns kvar sedan inkvisitionen.)

Den är faktiskt rätt intressant, även om folk tittar ganska konstigt på en när man berättar att man läser en bok om en medeltida sydfransk by

Mina senaste inköp:
Peter T Leeson: The invisible Hook - En ekonoms analys av piraternas gyllene era. Väldigt intressant även om den hade kunnat vara en tredjedel så lång (och den är inte lång!) för han upprepar ofta saker både i samma som olika kapitel.

Giles MacDonogh : After the Reich - Om hur tyska och österrikiska civilbefolkningen levde (och dog) efter andra världskriget
Citera
2011-10-31, 10:15
Medlem
Knotknets avatar
Jag har beställt böcker av min syrras grabb som säljer jultidningar. Ska få dom om nån vecka minns inte allt jag beställde men jag tror att Keith Richards biografi Life är med. Orsaken till att jag köper dessa böcker är naturligtvis enbart för att göra grabben glad. Annars köper jag mina böcker i butiker som har större sortiment än jultidningskatalogen.
Citera
2011-10-31, 20:22
Medlem
GabeRoths avatar
9173531782 DELILLO, DON:UNDER JORD

0747586381 FORD, RICHARD:THE SPORTSWRITER

0380789035 GAIMAN, NEIL:AMERICAN GODS

9186675214 GLUCHOVSKIJ, DMITRI:METRO 2033 : DEN SIS

1904919545 JOYCE, JAMES:A PORTRAIT OF THE ARTIST AS

0099542161 PYNCHON, THOMAS:INHERENT VICE

9170014175 ROTH, PHILIP:KONSPIRATIONEN MOT AMERIKA

0140306013 WATERSHIP DOWN:WATERSHIP DOWN

Så ser den senaste beställningen ut.
Citera
2011-11-01, 19:05
Medlem
Dagens runda:

Wägner, Elin - Norrtullsligan

Lessing, Doris - Staden med fyra portar

Johnson, Bengt Emil - För resten

Llosa, Mario Vargas - Tant Julia och författaren

Bodin, Per-Arne - Ryssland och Europa, en kulturhistorisk studie (helt lysande litet häfte, av en formidabel skriftställare)

Moi, Toril - Sexual textual politics (tongivande inom sitt fält. Bör plöjas igenom)

Augustsson, Lars Åke - Maoisterna (lite situationstragik är aldrig fel)
Citera
2011-11-02, 22:18
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrnr
fick hem Seven deadly sins av Corey Taylor idag samt boken om Turbonegro
Har du hunnit börja på Taylors bok än?

Senaste köp: Yukio Mishima - Den gyllene paviljongens tempel
Citera
2011-11-03, 13:22
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Charles Bukowskis Factotum
Hunter S. Thompsons Fear And Loathing In Las Vegas

Man ska äga dessa böcker helt enkelt. Det är bara så.
Citera
2011-11-03, 13:25
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Köpte : Den Svarte Nazisten, om Jackie Arklöv, samt Härskar Planen, om H. Himmler

Köpte dessa böcker för att jag tycker om att läsa om verkliga personer och nazismen brukar bjuda på spänning och intressanta tankeställare (liktväl som en del bisarra ideér).
Citera
2011-11-03, 13:34
Medlem
Janus-Richmonds avatar
till alla er som läser gamla klassiker: Hur orkar ni? Tycker ni inte att det känns onaturligt att läsa böcker skrivna med "ålderdomligt språkbruk" om man jämför med böcker från 2000-talet, som enligt mig dessutom brukar innehålla betydligt mer action.

Läser ni gamla böcker bara för att ni känner att det är ett måste att ha läst dessa för att kunna kalla sig intellektuell eller tycker ni att gamla godingar fortfarande håller måttet?
Citera
2011-11-03, 13:45
Medlem
saftad_burks avatar
Elias Lönnrot - Vandraren. Reseberättelser från Karelen 1828-1842

Mabinogion

Yukio Mishima - Sjömannen som föll i onåd hos havet

Adalbert Stifter - Kondoren och vilda blommor

Thorkild Hansen - Camus död / Slavarnas kust

Knut Hamsun - Rosa / Benoni / Segelfoss stad / Sista kapitlet

Donald Richie / Paul Schrader - A hundred years of Japanese film

Egentligen borde jag inte beställa så mycket, men när det äntligen löste sig med ekonomin bestämde jag mig för att fira detta med lite kvalitetslitteratur. Från och med nu tills dess att jag läst färdigt de senaste inköpen skall jag dock inte beställa någonting mer.
Citera
2011-11-03, 14:49
Medlem
saftad_burks avatar
Visste att jag hade glömt någon! Kenzaburo Oes novellsamling Det visa regnträdet skall såklart läggas till till listan! Oj, oj! Vilka grejer! Skall bli en ren njutning att komma hem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in