Citat:
Ursprungligen postat av shizzle
Nu går det kanske lite från ämnet, men jag tyckte det här var så intressant att jag måste bara fråga. Hur tränar du upp dina hundar att söka efter specifika droger? Får du någon slags licens för den typ av drog du lär upp en hund att spåra? För visst måste man ha riktig narkotika för att träna upp en narkotikahund?
hej, kul att du är intresserad, och du har bra frågor.
Jag skrev just ett låååångt inlägg som jag lyckades deleta *phuu*
Ja man måste ha riktig narkotika.
Vi har ingen direct licens, men jag har ju ett kontrakt med staten.
jag tror alla tränar in det lite olika, för det finns en rad olika teorier på vad som är effektivast, och den äldre generationen tränar väldigt tvärt imott mig.
Det är ganska inväklat men jag ska försöka ge dig ett förenklat svar.
Jag tränar in genom shaping och klicker, det går ut på att hunden får tänka själv och att jag försöker lägga mig i så lite som möjligt och låta hunden själv med deras naturliga nyfikenhet "träffa rätt"/göra rätt
jag tränar från valp enkla övningar där hunden får prova sig fram och när hunden nuddar objektet med narkotika (det räcker med att ett föremål varit i kontakt med narkotikan) så utbrister jag bokstavligt talat med en massa beröm (och annan posetiv förstärkning som jag vet att just den hunden går igång på) och ett klick från min klicker (en klicker är en liten sak som bara säger klick för att mer precist markera att just det va 100% rätt, man måste klicka in hunden i vad en klicker betyder så klart)
Efter som narkotika har en väldigt distinkt lukt är det inte så svårt att få dom att fatta att just narkotika är vägen till (i deras värld) en stor fest!
I mitt tycke är det viktigt att man tränar in narkotika spår med just posetiv belöning.
När hunden blir duktigare och äldre är det ofta väldigt lätt att göra träningen svårare, men om hunden bara har lärt sig att narktika ger koppiöst med beröm/godis eller what ever hunden går i gång på så hittar dom snabbt narkotikan hur man än gömmer den. träningen runt omkring handlar mycket om kontakt träning, och att bygga ett starkt band mellan förare och hund så att hunden värkligen vill mest av allt i livet är att göra föraren glad det gör att hunden är motiverad och vill jobba så mycket som möjligt, det är nyckeln till framgång.
Som jag sa tidigare, Vi kan lägga lite narkotika i en burk som sedan försluts och fylls med något lösning medel tillsammans med ett gäng andra burkar med samma lösning medel och andra (allt från målar färg, till tinner, till surströmming) och hunden utan vidare hittar rätt på någon minut.
Nu förenklade jag tränings metoden väldigt väldigt mycket, men lite åt det hållet tränar jag
någon gissade på 2-3 hundar i sthlm och det kan jag hålla med om. Och att en hund vet vilken riktning personen gått är också helt rätt, dom kan dock göra fel och bakspåra som jag sa tidigare, det är dock ganska ovanligt om man har en hund som har hyfsad benägenhet till spår.
Min favorit hund är malle (malinoas, belgisk vallhund) det e dock inte dom som är bäst på spår tyvärr etc..
Ni som smygglar tänk på att typ hundar som tränats på att söka lik kan markera precis vart ett lik ligger några 100 meter ner i djupt vatten!, det säger en del om hundars kapacitet..
MVH