2008-08-11, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hönsmamma
Borde det inte gå att bespruta sin post med "Fy-spray" för att få hundarna att hålla sig borta från ens godis?

Jag tror inte d skulle funka för hunden är inställd på en speciel doft,.Kanske skulle testa iaf,kan inte bli sämmre iaf,.vet du vart man köper *fy spray*?
Citera
2008-08-11, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shizzle
myra - Om man bakar cannabis i mat, kan föraren tro att hunden bara är hungrig, eller är de bättre tränade än så?
Intressant med någon som är kunnig i ämnet!

lyssnar just på cornelius..lite må kul med tanke på din avatar.

man tränar hundarna att markera inte äta, så om hunden skulle känna lukt av någon drog i mat(även om det va hundmat) så skulle den antagligen bara markera för föraren, När man tränar hundar för militären så lär man oftast hunden att markera genom att lägga sig eller sätta sig vid föremålet för man vill ju inte att ens hund springer fram till än med något olämpligt (handgranat etc), hundar som person spårar tränar man ofta på att ge ett skal när den hittat rätt. Och efter som en hund som skulle stoppa något munnen ganska garanterat skulle dö av en över dos så lär man dom väldigt tidigt att absolut inte stoppa något i munnen eller ens intressera sig för mat när den jobbar. En narkotika hund är så intensiv och vältränad att den med väldigt stor säkerhet skulle ignorera mat utan droger i och skulle det va droger maten så skulle den som sagt antagligen bara markera maten, och även om maten luktade starkt av något så skulle den endå utskilja doften av droger...

jag tror det enda hoppet man har om man stöter på en hund är att föraren skulle göra ett misstag, en ide som man använder om man försöker fly från en skydds hund/spår hund är ju att man försöker förvira den så den ger tvetydiga signaler, typ du springer rakt fram och sen viker avhastigt och springer över ditt spår igen, eller springer rakt fram och sen springer tilbaka en bit på samma plats du just sprang fram, då tror ofta föraren att hunden har börjtt bakspåra (altså tar spåret åt fel håll) man kanske kunde gnida in en drog på olika konstiga ställen på bilen så att hunden markera över allt utan att föraren kunde se någon drog risken e dock stor att tullen skulle bestämma sig för att ha i tu halva bilen i stället

mvh
Citera
2008-08-11, 21:07
Medlem
Myra

Två frågor...
Hur många narkotikahundar finns det i Sverige ungefär, i stockholmsområdet?
Om man rökt t.ex CB, hur länge kan en tränad hund känna doften som sätter sig i kläder?

Går det att svara på alls?

Tack.
Citera
2008-08-11, 22:29
Medlem
oj vilka svåra frågor.
narkotika hundar är ju lite speciela så det är inte dom vanliga typiska schäfrana som ni ser patrulera gatorna med. Det är en jätte stor brist på narkotika hundar i hela sverige, därför kan jag och vi andra som utbildar hundar få jätte bra pris.
narkotika hundar kan va stationerade i ett län, men "lånas" ut till andra län vid behov, så hur många det är i sthlm kan jag inte svara på..men det e säkert få.

angående hur länge en hund kan känna doften av just cb, sitter det i kläderna (om jag utgår från att dom inte har tvättats i maskin) så kan dom nog känna det i flera veckor/månader. För att få ren/lukt fri spår pinne från person lukt så måste dom kokas och sen läggas på typ ett hus tak (så att inga djur kan nosa på dom) i några veckor.

Nu va det ju inte detta du frågade; men det e ju inte olagligt att bara lukta cb

en spår hund kan känna tids skilnader på två fotspår när man gått ett vanligt kliv. Om min kollega går ett personspår, kan mina hundar ta spåret och hitta spår apporten även om jag väntar 1vecka innan jag tar spåret, så att så länge kan en normal tränad spår hund ta ett "gammalt" person spår utan problem.

mvh
Citera
2008-08-12, 01:27
Medlem
shizzles avatar
Nu går det kanske lite från ämnet, men jag tyckte det här var så intressant att jag måste bara fråga. Hur tränar du upp dina hundar att söka efter specifika droger? Får du någon slags licens för den typ av drog du lär upp en hund att spåra? För visst måste man ha riktig narkotika för att träna upp en narkotikahund?
Citera
2008-08-12, 06:19
Bannlyst
Varför inte plocka in allt med en stor båt bara.
Citera
2008-08-12, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av __bajen__
Okejokej.för funderar på att dra en riktigt lass ifrån Am-d,för eget bruk så man har ett BRA tag

nej nej nej, och åter nej, a-dam är det sämsta att ta något ifrån, iofs om du typ tar tåget från närliggande land så möjligen, men annars är typiska "knark"-länder/städer det man vill undvika att just komma hem ifrån. hasch kan du ju svälja i kondomer, det har fungerat för dom jag vet har provat även från a-dam.

men annars är det ju danmark som är det bästa alternativet... tåget från köpenhamn, hoppa av i svågertorp, ta bussen in till malmö. eller helsingör - helsingborg är också en bra sträcka.
Citera
2008-08-12, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rojj
Om man beställer cb i en annan persons namn fast till ens egna adress och brevet fastnar i tullen, kan polisen göra någonting alls då eftersom ingen vid det namnet bor på adressen?

nej det kan dom inte, dom skickar ett brev och säger att dom beslagtagit något, och att du ska ringa ett nr om du vill ha det tillbaka, och då står ju brevet i det "namnet" du skickade det i...
Citera
2008-08-12, 09:06
Medlem
Citat:
En rimlig förklaring kan ju vara att det inte var en riktig "knarkhund" utan en vanlig otränad hund i skrämmande syfte. Själv har jag suttit på tåget över öresundsbron då det kom tullare med hund och gick förbi. Jag hade inget på mig, men hade varit i Christiania hela dagen och bl.a hållt hasch i handen, suttit bredvid folk som rökte osv. Misstänker att det kanske inte var en riktig knarkhund.

jo, dummy-hundar är ju mycket vanligare... dock så tog dom en annan kille som hundarna markerade på och blev som tokiga på.
Senast redigerad av mikebatch 2008-08-12 kl. 09:15.
Citera
2008-08-12, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myra
oj vilka svåra frågor.
narkotika hundar är ju lite speciela så det är inte dom vanliga typiska schäfrana som ni ser patrulera gatorna med. Det är en jätte stor brist på narkotika hundar i hela sverige, därför kan jag och vi andra som utbildar hundar få jätte bra pris.
narkotika hundar kan va stationerade i ett län, men "lånas" ut till andra län vid behov, så hur många det är i sthlm kan jag inte svara på..men det e säkert få.

angående hur länge en hund kan känna doften av just cb, sitter det i kläderna (om jag utgår från att dom inte har tvättats i maskin) så kan dom nog känna det i flera veckor/månader. För att få ren/lukt fri spår pinne från person lukt så måste dom kokas och sen läggas på typ ett hus tak (så att inga djur kan nosa på dom) i några veckor.

Nu va det ju inte detta du frågade; men det e ju inte olagligt att bara lukta cb

en spår hund kan känna tids skilnader på två fotspår när man gått ett vanligt kliv. Om min kollega går ett personspår, kan mina hundar ta spåret och hitta spår apporten även om jag väntar 1vecka innan jag tar spåret, så att så länge kan en normal tränad spår hund ta ett "gammalt" person spår utan problem.

mvh

jag skulle tippa att det finns 1-3 hundar max i sthlm regionen som kan jobba aktivt som knarkhundar, en på heltid på arlanda iaf.

bloodhundar och riktiga spårhundar, kan väl tom känna i vilken riktning man gick! jag har själv haft mycket hundar i min uppväxt som varit tränade på mer eller mindre sätt... och även intresserad av hundar, så jag har läst och sett mycket om spårning och lydnad osv.

och vad jag läst, ska det vara upp till 7 olika droger(eller vad den nu skall användas till) per hund, som den skall lära sig, lite beroende på hundens upplärningskurva och talang... hundar kan skilja på specifika dofter, "singel out" som det heter i amerikat.

t ex:
Under optimal conditions, a bloodhound can detect as few as one or two skin cells...

In one case at an Australian prison, a detection dog foiled an attempt to smuggle drugs that had been hidden in a woman's bra and smeared with coffee, pepper and Vicks Vapo-rub. sniffer dog's sense of smell is 2000 times more sensitive than that of humans. They can even detect things (blood, etc.) that have been left for as long as 10 years. They can detect blood even if it has been scrubbed off surfaces. In one case recently a sniffer dog sniffed a drop of blood on the wall that had been attempted to be scrubbed off. It was so small that it couldn't be seen without a microscope
.
.
Senast redigerad av mikebatch 2008-08-12 kl. 09:34.
Citera
2008-08-12, 22:37
Medlem
t0rsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ab00
haha , va fan tjänar du på att göra de?
Ge fan i och åk till Turkiet iställe , då kan du ju köpa 40g här hemma +-0

Han tjänar en resa till turkiet?
Citera
2008-08-12, 23:32
Medlem
Citat:
Nu går det kanske lite från ämnet, men jag tyckte det här var så intressant att jag måste bara fråga. Hur tränar du upp dina hundar att söka efter specifika droger? Får du någon slags licens för den typ av drog du lär upp en hund att spåra? För visst måste man ha riktig narkotika för att träna upp en narkotikahund?

hej, kul att du är intresserad, och du har bra frågor.
Jag skrev just ett låååångt inlägg som jag lyckades deleta *phuu*
Ja man måste ha riktig narkotika.
Vi har ingen direct licens, men jag har ju ett kontrakt med staten.
jag tror alla tränar in det lite olika, för det finns en rad olika teorier på vad som är effektivast, och den äldre generationen tränar väldigt tvärt imott mig.
Det är ganska inväklat men jag ska försöka ge dig ett förenklat svar.
Jag tränar in genom shaping och klicker, det går ut på att hunden får tänka själv och att jag försöker lägga mig i så lite som möjligt och låta hunden själv med deras naturliga nyfikenhet "träffa rätt"/göra rätt

jag tränar från valp enkla övningar där hunden får prova sig fram och när hunden nuddar objektet med narkotika (det räcker med att ett föremål varit i kontakt med narkotikan) så utbrister jag bokstavligt talat med en massa beröm (och annan posetiv förstärkning som jag vet att just den hunden går igång på) och ett klick från min klicker (en klicker är en liten sak som bara säger klick för att mer precist markera att just det va 100% rätt, man måste klicka in hunden i vad en klicker betyder så klart)
Efter som narkotika har en väldigt distinkt lukt är det inte så svårt att få dom att fatta att just narkotika är vägen till (i deras värld) en stor fest!
I mitt tycke är det viktigt att man tränar in narkotika spår med just posetiv belöning.

När hunden blir duktigare och äldre är det ofta väldigt lätt att göra träningen svårare, men om hunden bara har lärt sig att narktika ger koppiöst med beröm/godis eller what ever hunden går i gång på så hittar dom snabbt narkotikan hur man än gömmer den. träningen runt omkring handlar mycket om kontakt träning, och att bygga ett starkt band mellan förare och hund så att hunden värkligen vill mest av allt i livet är att göra föraren glad det gör att hunden är motiverad och vill jobba så mycket som möjligt, det är nyckeln till framgång.

Som jag sa tidigare, Vi kan lägga lite narkotika i en burk som sedan försluts och fylls med något lösning medel tillsammans med ett gäng andra burkar med samma lösning medel och andra (allt från målar färg, till tinner, till surströmming) och hunden utan vidare hittar rätt på någon minut.

Nu förenklade jag tränings metoden väldigt väldigt mycket, men lite åt det hållet tränar jag

någon gissade på 2-3 hundar i sthlm och det kan jag hålla med om. Och att en hund vet vilken riktning personen gått är också helt rätt, dom kan dock göra fel och bakspåra som jag sa tidigare, det är dock ganska ovanligt om man har en hund som har hyfsad benägenhet till spår.

Min favorit hund är malle (malinoas, belgisk vallhund) det e dock inte dom som är bäst på spår tyvärr etc..

Ni som smygglar tänk på att typ hundar som tränats på att söka lik kan markera precis vart ett lik ligger några 100 meter ner i djupt vatten!, det säger en del om hundars kapacitet..

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in